Včera bol na slovenský trh oficiálne uvedený momentálne najlacnejší elektromobil Dacia Spring. Cena začína na 16 700 €, čo znie na prvý pohľad veľmi lákavo. Pokiaľ by sa vrátili dotácie, prípadne si toto vozidlo zakúpite na firmu bez DPH, cena je o to zaujímavejšia.
Dacia Spring: Technické parametre
Cena | Comfort - 16700 € Comfort Plus - 18 300 € |
Rozmery (dĺžka, šírka, výška) | 3734 x 1770 x 1516 mm |
Objem batožinového priestoru | 290 litrov 620 litrov po sklopení zadných sedadiel |
Výkon | 33 kW / 43 koní |
Krútiaci moment | 125 Nm |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 19,1 s |
Maximálna rýchlosť | 125 km/h |
Kapacita batérie | 27,4 kWh |
Palubná nabíjačka | 7,4 kW |
DC nabíjanie | 30 kW, len vo verzii Comfort Plus |
Dojazd (WLTP) | 305 km (mesto) 230 km (kombinovaný) |
Celková hmotnosť | 970 kg, hmotnosť batérie 186 kg |
Polomer otáčania | 4,8 m |
Technické parametre na prvý pohľad určite nezaujmú. Elektromobil je vyrobený maximálne účelovo a pri výrobe sa očividne dbalo na to, aby bol čo najlacnejší. A práve tento pocit ma sprevádzal počas prvých skúseností s ním.
Nečakajte žiadne extrémne zrýchlenie, skvelý nabíjací výkon či obrovskú batériu. Dacia Spring sa na nič nehrá a už od začiatku je jasné, že ide o elektromobil do mesta. A práve v meste sa cíti výborne. Ide o pomerne malé vozidlo s dizajnom SUV. Štyri dospelé osoby odvezie bez väčších problémov, no miesta vzadu rozhodne nie je na rozdávanie.
DC nabíjanie len vo vyššej výbave
Dacia Spring je k dispozícii v dvoch verziách výbavy. Comfort a Comfort Plus. Ja som mal možnosť povoziť sa na vybavenejšom modeli, ktorý ale už nestojí 16 700 eur. Jeho cena je o 1600 eur vyššia. Hlavným rozdielom je prítomnosť DC nabíjania. Dacia Spring v základnej výbave disponuje len AC nabíjaním.
Automobilka novému majiteľovi pribalí aj nabíjací kábel do klasickej 230 V zásuvky, nabíjací obojstranný Type 2 kábel je za príplatok 300 €.
Tu našťastie výrobca enormne nešetril. Pokojne by si mohol povedať, že základná 3,4 kW palubná nabíjačka by mohla stačiť a nikto by sa nesťažoval. Teda sťažovali by sa určite tí, ktorí by si kúpili model bez DC nabíjania.
Výkon palubnej nabíjačky je 7,4 kW. Batériu s kapacitou 27,4 kWh tak dokážete doma nabiť za približne 4 hodiny, čo nie je vôbec zlé. Pri DC nabíjaní výrobca uvádza čas 1,5 hodiny v prípade, že nabíjate z 0 do 100 %. A aby som nezostal nič dlžný, DC nabíjanie má maximálny výkon 30 kW.
Bohužiaľ, počas približne hodiny s týmto elektromobilom čas na otestovanie nabíjania nebol. Aj keby som sa k nabíjačke dostal, bolo by to celkom zbytočné, reálnu rýchlosť by som neodmeral, keďže elektromobil som dostal plne nabitý.
Udávaný dojazd znie veľmi sľubne
Zaujímavý je aj dojazd, ktorý podľa metodiky WLTP dosahuje až 305 km v mestskom cykle. To by znamenalo spotrebu približne 9 kWh/100 km, čo neznie vôbec zle. Na druhú stranu, tento elektromobil je maličký a váži len 970 kg, čo sa samozrejme premietne v nižšej spotrebe. Keďže vozidlo spotrebu v infotainmente neukazuje, potvrdiť ju memôžem.
Našťastie ihneď vidím odhadovaný dojazd a percento nabitia batérie. To stále neponúkajú všetky elektromobily, ani tie drahšie. Za toto určite palec hore. Dojazd mi vozidlo v porovnaní s WLTP údajom ukazovalo približne polovičný. Avšak malo najazdených len 300 km a neviem po akých cestách. Odhad teda môže byť skreslený. Je škoda, že som nemohol najazdiť viac a dojazd overiť, budem si na to musieť počkať na dlhší test.
Dacia Spring: Jednoducho, účelovo a lacno
Na nejaké závery je po krátkom zoznamovaní sa s Daciou Spring ešte priskoro, no podelím sa s vami o základné prvé dojmy. Po sadnutí za volant opäť spomínam na to, že všetko je tu maximálne účelové. Štartovanie (aktivovanie) vozidla je štandardné kľúčové. Vpravo dole sa nachádza prepínač jazdy dopredu a dozadu.
Reakcie vozidla na zatlačenie akcelerátora sú okamžité, čo pri elektromobile ne je ničím výnimočným. Nenašiel som žiadne možnosti nastavenia rekuperácie, vozidlo rekuperuje len po stlačení brzdy a náležite to aj ukazuje na displeji za volantom.
Stačí výkon 33 kW?
S výkonom 33 kW rozhodne nejde o žiadneho trhača asfaltu. Ale vzhľadom na to, že je to elektromobil, nie je to až také zlé, ako by sa mohlo zdať. Pri maximálnej akcelerácii je zrýchlenie citeľné, ale v žiadnom prípade vás neoprie do sedadla. Ani náhodou. Na pohodlné mestské jazdenie a predbiehanie to bohato postačuje. Poháňaná je predná náprava.
Aby som nič nezostal dlžný, oficiálny údaj o zrýchlení z 0 na 100 km/h spomína čas 19 sekúnd. Zo samotnej jazdy som vzhľadom na cenu tohto elektromobilu určite nemal negatívne pocity. Nie je to síce žiadny luxus, dokonca nemám ani extrémny pocit bezpečnosti (aj keď všetky potrebné bezpečnostné prvky tu sú).
Na druhú stranu, s kompaktnými rozmermi sa výborne parkuje, elektromobil je to obratný a za zmienku stojí a polomer otáčania, ktorý je len 4,8 metra. Poteší aj zadný cúvací senzor spoločne s kamerou. Jej obraz síce nepatrí medzi najkvalitnejšie, no stále lepšie ako nič.
Poteší prepojenie so smartfónom
Displej infotainmentu neponúka najlepšie farby, no som rád, že tu aspoň nejaký je. Používateľské prostredie je absolútne základné a priznám sa, že sa mi vôbec nepáči. Našiel som tu napríklad navigáciu, no čo ma zaujalo viac, je podpora služieb Android Auto a Apple CarPlay. Infotainment tak môžem pomocou kábla premeniť na predĺženú ruku smartfónu, môžem telefonovať, počúvať hudbu a najmä používať kvalitné online navigácie.
Dacia Spring: Krátke zhodnotenie
Nová Dacia Spring určite zaujme. Ide o kompaktný mestský elektromobil, ktorý sa na nič nehrá a robí presne to, čo potrebuje. S cenou začínajúcou na 16 700 € ide o najlacnejší elektromobil na trhu, no v tejto výbave nedostanete DC nabíjanie. Za to si už priplatíte ďalšie dve tisícky.
Dacia Spring nie je o maximálnej výbave, výkone či inej pridanej hodnote. Ide o slušný elektromobil do mesta, ktorý je lacný, ponúka kompaktnejšie rozmery a prvotné informácie hovoria aj o slušnom dojazde (304 km WLTP).