Dacia nadväzuje na svoj cenovo dostupný elektromobil a predstavuje novú verziu modelu Dacia Spring, ktorý prináša vylepšenia vo výkone, dizajne a výbave. Od svojho uvedenia v roku 2021 si elektromobil získal obľubu vďaka jednoduchosti a nízkej cene, pričom v roku 2023 sa stala tretím najpredávanejším elektromobilom medzi súkromnými zákazníkmi. Nová verzia modelu je pripravená získať si nových fanúšikov výraznými zmenami a aktualizáciami. My sme dokonca teraz mali možnosť vyskúšať si prvé jazdy s týmto elektromobilom. Toto sú prvé dojmy.
Moderný a odolný dizajn s praktickými funkciami
Nový dizajn Springu odráža sebavedomý štýl, ktorý bol prvýkrát predstavený pri modeli Duster. Silnejšie kontúry, prepracovaná predná časť s vysokotvarovanou kapotou a svetelný podpis v tvare „Y“ prispievajú k modernému vzhľadu. Nové ochranné čierne pásy a 15-palcové pneumatiky poskytujú lepšiu odolnosť a stabilitu, čo ocenia najmä vodiči na menej kvalitných cestách. Navyše prichádza v šiestich farebných variantoch vrátane tehlovo červenej Brick a novej béžovej Safari.
V interiéri sa môžu vodiči tešiť na horizontálnu palubnú dosku s výraznejšou ergonómiou a prítomnosťou nového 7-palcového digitálneho prístrojového panela vo všetkých verziách. Vyššie úrovne výbavy obsahujú aj 10-palcový dotykový multimediálny systém Media Nav Live, ktorý podporuje bezdrôtové pripojenie pre Apple CarPlay a Android Auto. Oproti predchádzajúcej verzii je o pár milimetrov kratšia, pričom platforma okrem pár úprav ostala rovnaká ako pri starších verziách.
Nová Dacia Spring ponúka dva výkonnostné varianty: základný motor s výkonom 45 kW (k dispozícii vo verziách Essential a Expression) a výkonnejší 65 kW motor, štandard pre verziu Extreme. Výkonný motor má za úlohu priniesť rýchlejšie zrýchlenie a dynamickú jazdu s dobrou odozvou riadenia, ktorá je teraz ešte vylepšená o nový elektrický posilňovač. Napriek zvýšenému výkonu si Spring udržal nízku spotrebu energie, a to na úrovni len 13,2 kWh/100 km pre verziu s motorom 65 kW a 14,1 kWh/100 km pre verziu s motorom 45 kW.
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 3 700 x 1 622 x 1 516 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 984 kg |
Výkon | 48 kW / 65 koní |
Krútiaci moment | 113 Nm |
Poháňaná náprava | Predná |
Kapacita batérie | 26,8 kWh |
WLTP dojazd | 225 km |
Maximálny DC nabíjací výkon | 30 kW |
Výkon palubnej AC nabíjačky | 7 kW |
Objem batožinového priestoru | 308 l (1004 l po sklopení) |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 13,7 s |
Čas nabíjania z 20 na 80 % | 45 min |
Cena testovaného vozidla | od 19 900 eur |
Batéria s kapacitou 26,8 kWh ponúka dojazd vyše 225 km(v kombinovanom cykle), čo je ideálne pre mestské a prímestské jazdy. Novinkou je aj pridanie rekuperačného režimu „B“, čo umožňuje efektívnejšie nabíjanie batérie počas brzdenia. Je nastavený na jednej intenzite, ktorá je za mňa dostatočne odladená, najmä pre mestskú premávku.
Chýba ale One Pedal Drive, čiže úplné zastavenie auta po pustení plynového pedálu, a taktiež tu nenájdeme ani Auto Hold, čo mne celkom chýbalo. Smiešnym riešením je za mňa manuálna ručná brzda, ktorá je tak neprakticky umiestnená pod lakťovou opierkou, že je to až nepríjemné ju zaťahovať a sťahovať. Možno sa pýtate, prečo by sme to robili. No ono totiž vozidlo nemá štandardný režim “P” pre parkovanie, parkuje sa pomocou uvedenia do Neutrálu a zatiahnutím ručnej brzdy. Budete ju tak potrebovať dosť často.
Nabíjanie a praktické možnosti využitia
Dacia Spring je štandardne vybavená nabíjačkou s výkonom 7 kW, ktorá umožňuje úplné nabitie batérie z domácej zásuvky za menej ako 11 hodín. Rýchlejšie nabíjanie je možné cez wallbox s výkonom 7 kW, ktorý zvládne plne nabiť batériu za 4 hodiny. V ponuke je aj voliteľné DC nabíjanie s výkonom 30 kW, ktorá nabije batériu z 20 % na 80 % za 45 minút. My sme žiaľ za ten krátky čas nabíjať nestihli, no v plnohodnotnom teste určite tieto hodnoty overíme.
Novinkou je aj podpora obojsmerného nabíjania V2L (Vehicle-to-load), vďaka ktorému môže Spring slúžiť ako zdroj energie pre externé zariadenia. Tento prvok ocenia všetci, ktorí hľadajú ekologické a všestranné riešenie pre outdoorové aktivity alebo núdzové prípady. Napríklad taká jedna hodina pusteného elektrického grilu znamená stratu len 13 % kapacity batérie. Nabíjací port sa nachádza už tradične vpredu, pod logom spoločnosti.
Nová Dacia Spring je vybavená pokročilými bezpečnostnými systémami, ktoré zahŕňajú automatické núdzové brzdenie, asistent parkovania, systém rozpoznávania dopravných značiek či dokonca lane assist. Vyskúšali sme si niektoré z nich, a v tejto cenovej kategórii by sa ťažko hľadala konkurencia.
Ďalšími prvkami sú digitálny prístrojový panel, nové ovládanie volantu a multimediálny systém s jednoduchým prístupom k navigácii a ďalším funkcionalitám prostredníctvom aplikácie Media Control. Celkovo pôsobí infotainment schopne a v podstate aj rýchlo, no sem tam sme zaznamenali mierne zaseknutie. Za mňa je celkovo dizajn rozhrania príliš nudný, no niekomu to môže stačiť. Potešila aj podpora Apple CarPlay a Android Auto.
Dacia Spring 2024: Cena
So zachovaním cenovej dostupnosti a ponukou najväčšieho batožinového priestoru vo svojej kategórii (308 litrov, až 1 004 litrov pri sklopených sedadlách), si nová Dacia Spring opäť nájde množstvo priaznivcov. Koľko však za jednotlivé verzie zaplatíte? Cena najlacnejšej verzie Essential s výkonom 45 koní a14″ diskami vás bude stáť od 16 900 €. Stredná výbava s názvom Expression ponúka 65 koní a 15″ disky, a to za 18 900 €. Najpopulárnejšia je na Slovensku verzia Extreme, ktorú si viete zaobstarať už od 19 900 €.
Auto na mňa pôsobilo solídnym dojmom, použité materiálny sú síce lacnejšie pôsobiace, no nevŕzgali ani sa nesprávali tak, že by mi to pri jazde vadilo. Sem tam som však narazil na miesta, kde boli odhalené kábliky, a to v kufri, či pod sedačkami vodiča a spolujazdca. Ani by som si to nevšimol, no padla mi tam krytka z objektívu. Poteší pekný moderný displej infotainmentu, či prehľadný a čitateľný displej vodiča.
Mali sme k dispozícii verziu Extreme, čiže plný 65 koní. Ono sa to na prvý pohľad nezdá, no úplne to stačí a odpich to má celkom svižný. To bude aj tou váhou vozidla, keďže má len 984 kilogramov, pričom batéria má okolo 170 kg. Do mesta je to naozaj ideálne vozenie, no ak by ste chceli niečo prémiovejšie, určite sa skúste poobzerať po Mini Cooper, na ktorom sme jazdili počas mája v Španielsku a veľmi sme boli spokojní.