MojElektromobil

Batéria v elektromobile je jednou z jeho najdôležitejších a najdrahších súčastí. V súvislosti s batériami však vznikajú rôzne diskusie ohľadom toho, aký dlhý dojazd ponúknu na jedno nabitie či ako dlho vydržia celkovo. Existujú dokonca aj názory, že po dvoch-troch rokoch je potrebné kompletne batériu meniť, čo stojí nemalé peniaze. Tieto názory však nie sú založené na faktoch.

Na našom webe často píšeme o konkrétnych prípadoch toho, koľko kilometrov už elektromobil dokázal prejsť s pôvodným akumulátorom a aké je jeho aktuálne zdravie. Tieto informácie len potvrdzujú fakt, že batérie vydržia naozaj dlho a obávať sa nie je potrebné. Sú to však len jednotlivé čísla, môže ísť o výnimky, ktoré nemusia potvrdzovať reálne priemerné dáta. Na presnejšiu štatistiku teraz upozornil portál Insideevs.

Long Range verzie cenovo dostupnejších Tesiel

Štúdia bola zameraná na moderné elektromobily Tesla Model 3 a Tesla Model Y. Práve Model Y sa v minulom roku stal najpredávanejším vozidlom v Európe vôbec, jeho predajom sa nevyrovnali ani predaje spaľovacích modelov. Štatistiky boli pozbierané z Long Range modelov (verzie s väčšou batériou a dlhším dojazdom), ktoré už mali za sebou viac ako 320 tisíc kilometrov. Výsledkom je priemerná kapacita batérie na úrovni 85 percent z tej pôvodnej. To znamená degradáciu vo výške 15 percent.

Tesla Model 3 Highland

Ak by sme tieto čísla mali premeniť do praxe, tak ak malo vozidlo v čase, kedy bolo nové, dojazd 500 kilometrov, teraz je jeho dojazd 425 kilometrov. Pripomíname, že elektromobily nestrácajú kapacitu batérie len používaním a nabíjaním, ale aj časom. Na to, ako rýchlo akumulátor degraduje, vplýva množstvo faktorov.

Na degradáciu batérie vplýva množstvo faktorov

Ide napríklad o teplotu okolia (batérii neprospievajú príliš vysoké ani príliš nízke teploty), spôsob nabíjania (neodporúča sa nechať batériu dlhodobo vybitú ani nabitú) či rýchlosť nabíjania. Avšak v rámci rýchlosti nabíjania v súvislosti s degradáciou batérie hovoria najnovšie štúdie o tom, že neexistuje prakticky žiadny rozdiel medzi rýchlym a pomalým nabíjaním. Viac informácií o tejto téme nájdete v článku Zaujímavé výsledky novej štúdie. Naozaj elektromobilom škodí rýchle nabíjanie viac ako pomalé?

Tesla degradacia baterie
Zdroj: Insideevs

Zdroj tiež uvádza, že priemerná degradácia drahších vozidiel značky Tesla (Model S a Model X) je po najazdení rovnakého počtu kilometrov len na úrovni 12 percent, čiže im zostáva ešte 88 percent z pôvodnej kapacity. Vzhľadom na tieto štatistiky sa o batériu v elektromobile netreba obávať. S najväčšou pravdepodobnosťou bude poslednou súčiastkou, ktorá bude súca na vyhodenie. Samozrejme v úvodzovkách, pretože batérie z elektromobilov je stále možné použiť buď ako veľmi schopný zdroj energie v domácnosti, ktorý je pripojený na solárne panely, prípadne sa batéria zrecykluje.

Batéria pravdepodobne prežije auto

Rozobrané podrobnejšie, Tesla Model 3 a Model Y stratia jedno percento kapacity batérie v priemere každých 21453 kilometrov, prípadne po 53 úplne plných nabitiach. Dlhodobé štatistiky však potvrdzujú aj iné zaujímavé fakty. Napríklad to, že zdravie batérie klesá najviac počas prvých kilometrov (približne do 100 tisíc), potom sa degradácia ustáli a kapacita klesá výrazne pomalšie.

Samozrejme, čísla sú priemerné a individuálne hodnoty v každom vozidle budú iné. Teoreticky by približne 68 percent všetkých vozidiel malo po takomto nájazde ponúknuť kapacitu viac ako 80 percent, niektoré dokonca stále atakujú hranicu 90 percent. Približne tretina (32 %) môže mať pri týchto kilometroch kapacitu nižšiu ako 80 %.

Nemali by ste prehliadnuť:

Malý rozdiel medzi drahšími a lacnejšími Teslami je teoreticky možné odôvodniť inou kapacitou batérie. Čím je kapacita vyššia, tým sa predpokladajú menej časté návštevy na nabíjačke, pretože elektromobil jednoducho zájde ďalej. Menej časté nabíjanie znamená menej nabíjacích cyklov a tým pádom aj lepšie zdravie batérie. Toto je však len teoretická rovina, faktorov môže byť samozrejme viac. Pravdou však je, že rozdiel približne 3 percentá je po takejto dávke najazdených kilometrov prakticky zanedbateľný.

Zopár zaujímavých príkladov

Z článkov, ktoré sme zverejnili na našom webe, dávame napríklad do pozornosti Teslu Model S, ktorá má za sebou už takmer 700 tisíc kilometrov. Vozidlo je z roku 2016 a po dlhý čas fungovalo ako taxík. To znamená, že kilometre pribúdali naozaj veľkou rýchlosťou. Elektromobil stratil v porovnaní s pôvodným dojazdom približne 105 kilometrov, batéria nebola menená ani raz, stále jazdí na tej pôvodnej. Viac informácií k tejto téme nájdete v článku Ako dlho vydržia batérie v elektromobiloch? Táto Tesla najazdila skoro 700 000 km ako taxík.

Ďalším príkladom je Slovák Kristián, ktorý vlastní Teslu Model X 100D z roku 2018. Vďaka jeho pravidelným cestám do Nemecka má toto vozidlo za sebou už 430 tisíc kilometrov, tiež jazdí s pôvodnou batériou. Aktuálna degradácia batérie je približne na úrovni 11,3 percenta. Po nájazde 320 tisíc kilometrov bola degradácia 9,6-10,4 percenta.

Náš tip
Elektromobil vs spaľovák. Ktorého servis vás vyjde lacnejšie?


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

22. júna 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+