Elektromobilita sa stále potýka s mnohými nesprávnymi názormi, ktoré vôbec nevchádzajú zo známych faktov. Stále sa medzi nami nájdu ľudia, ktorí v elektromobile nikdy nesedeli, no myslia si, že v zime nikam nezájdu, horia alebo dokonca že kvôli dojazdu sa neodporúča zapnúť klimatizáciu či hudbu. To samozrejme pravda nie je.
Batérie v elektromobiloch vydržia naozaj dlho
Veľkou otázkou stále zostáva životnosť a degradácia batérií. Už dlhšiu dobu vieme, že batérie dokážu vydržať naozaj dlho. Potvrdzuje to aj najnovšia analýza 300 elektromobilov, ktorá priniesla zaujímavé výsledky. Na tému upozornil portál Insideevs.
Je síce pravdou, že batérie časom aj prejdenými kilometrami degradujú, no stáva sa to tak pomaly, že s najväčšou pravdepodobnosťou vydržia viac ako je celková životnosť auta. Analýza 300 elektromobilov so stredným až vysokým počtom najazdených kilometrov a výsledky potvrdzujú to, čo sme už vedeli. O batériu svojho vozidla sa určite nemusíte obávať.
V priemere si testované vozidlá zachovali 90 percent kapacity batérie po prejdení 145 tisíc kilometrov. Stále je ale potrebné počítať s tým, že batéria najviac degraduje počas prvých kilometrov, takže ak vám jej kapacita klesla napríklad o 5 percent po prejdení 50 000 km, je to stále úplne v poriadku.
Ani 200 tisíc kilometrov nie je žiadny problém
Zaujímavé sú aj ďalšie čísla. Autá, ktoré najazdili 210 tisíc kilometrov, mali priemerne 85 percent pôvodnej kapacity. Existujú však aj prípady, kedy elektromobil prešiel viac ako 300 tisíc kilometrov a jeho zdravie batérie bolo stále na úrovni viac ako 90 percent. Automobilky dnes bežne dávajú záruku na batériu v trvaní 8 rokov alebo na prejdených 160 tisíc kilometrov. Niektoré aj viac.
Nemali by ste prehliadnuť:
- BYD Shenzen: Najväčší automobilový prepravník na svete vyplával na svoju prvú plavbu
- Tesla Model 3 a zima: Ako si auto poradilo s mrazivými teplotami?
- Grécko po krátkej prestávke obnovilo príjemný benefit pre majiteľov elektromobilov
Čísla, ktoré prezentovala spoločnosť RSEV, však v súvislosti s kontextom pravdepodobne znamenajú ten najhorší scenár. RSEV je predajca ojazdených elektromobilov a jeho analýza zahŕňa autá, ktoré sú na lízing, takže počas svojho relatívne krátkeho života najazdili veľa kilometrov a nabíjali sa prakticky neustále len prostredníctvom rýchleho nabíjania. Reálny používateľ tak bude mať degradáciu v porovnaní s týmto prieskumom ešte nižšiu.
Jeden príklad priamo zo Slovenska
Náš kamarát Kristián už niekoľko rokov vlastní Teslu Model X, na ktorej najazdil už poriadnu porciu kilometrov. Pomaly sa blíži k hranici 500 tisíc a stále používa pôvodnú batériu. Po 400 tisíc prejdených kilometroch bola degradácia batérie v jeho vozidle len na úrovni 11,3 percenta. Viac informácií o tom, koľko ho stál servis a ďalšie zaujímavé informácie nájdete v článku Kristián na elektromobile najazdil už 400 000 kilometrov. Koľko minul na servis?