Jeden z argumentov, prečo môžu byť elektromobily zlou voľbou, je práve degradácia batérie. Ako sa však dlhodobo ukazuje, degradácia v súčasnosti nie je zásadný problém. Väčšina výrobcov dodáva do svojich automobilov batérie, ktoré strácajú kapacitu len po jednotkách percent v priebehu rokov, pričom tento trend sa každým novým modelom zlepšuje. Ukazujú to dáta z analýzy Select Car Leasing, do ktorej zahrnuli 64 vozidiel predávaných medzi rokmi 2012 až 2020.
Degradácia po jednom roku
Jedna zo štatistík ukazuje degradáciu batérie u novších modelov už po jednom roku používania. Do štatistík však neboli zahrnuté iba elektromobily, ale aj plug-in hybridné vozidlá. Z analýzy najlepšie vyšiel Chevrolet Bolt EV z roku 2019, pri ktorom po jednom roku nebola zaznamenaná žiadna degradácia. Veľmi dobre dopadlo aj Audi A3 Sportback e-Tron 2017, ktorému klesla kapacita iba o 0,3 %. Nasleduje dvojica automobilov od Tesly, a to Model 3 a Model X s degradáciou 0,6 a 0,7 %.
Veľmi dobre dopadol aj najnovší Nissan Leaf, ktorý stratil iba 0,8 % kapacity. Naopak, najhoršie je na tom Mitsubishi Outlander PHEV z roku 2019, ktorý stratil 4,1 % kapacity. Určite ide o vysoké číslo, no dôležité by v tomto prípade bolo, v akej miere bude kapacita klesať aj ďalšie roky. Vyšší pokles má aj Kia Niro PHEV z roku 2019, a to 3,5 %. Všeobecne vyššie čísla sú pri plug-in hybridoch, ktoré disponujú menšou batériou s menším dojazdom. Z toho dôvodu môže byť za vyššou degradáciou väčší počet nabíjacích cyklov v kratšom čase.
Aktuálne modely s najnižšou degradáciou
V Select Car Leasing sa pozreli aj na degradáciu najnovších modelov, ktoré kúpite v roku 2020. Na čele tabuľky sa drží Chevrolet Bolt EV, ktorému sekunduje Tesla Model 3 a Tesla Model X. Zoznam sa nemení ani na konci tabuľky, kde zostáva Kia Niro PHEV 2019 a Mitsubishi Outlander PHEV 2019.
Cena za percento kapacity
Zaujímavou tabuľkou je tiež pomer degradácie a ceny za percento batérie kapacity. Z pohľadu ceny najlepšie vychádza BMW i3, no ak sa pozrieme na degradáciu, vyhráva Tesla Model 3 a Audi A3 Sportback e-Tron 2017.
Staršie modely Nissan Leaf
Určite viete, že Nissan Leaf má z pomedzi elektromobilov najväčšie problémy s degradáciou batérií. Teda mal. V súčasnosti sa Nissan poučil a degradácia sa znižuje. Na tento model sa pozreli špeciálne a venovali mu jednu celú tabuľku. Model z roku 2015 mal už po roku používania 6 % degradáciu batérie. Z dlhodobého hľadiska obstál najhoršie model z roku 2014, ktorý po šiestich rokoch stratil 23 % kapacity. Úroveň degradácie však môže výrazným spôsobom ovplyvniť spôsob nabíjania, jazdné návyky a v neposlednom rade aj počet najazdených kilometrov.