Nabíjanie elektromobilov je veľmi dôležitou súčasťou pri prechode na zelenšiu dopravu. Základom nie je len ich adaptácia, ale aj kvalitná nabíjacia sieť. Cieľom je, aby sa mali elektromobily kde nabíjať a aby sa mohli aj dostatočne rýchlo nabíjať. Na Slovensku momentálne máme sieť dostatočnú, no hlavným dôvodom je to, že sa u nás predáva absolútne najmenej elektromobilov spomedzi všetkých členských krajín EÚ.
Zatiaľ čo v nákupných centrách (ak sa nenachádzajú priamo na diaľnici) či rezidenčných zónach by mali byť preferované pomalé AC nabíjacie stanice, okolie rýchlostných ciest zase potrebuje čo najrýchlejšie nabíjačky. A jednu z nich predstavila spoločnosť Delta, a to s výkonom až 500 kW. Informáciu priniesol portál Presswire.
Čím vyšší výkon, tým lepšie. Je to naozaj tak?
Možno si spočiatku lámete hlavu nad tým, že na čo je takýto výkon vôbec dobrý, keďže žiadny elektromobil sa nedokáže nabíjať takto rýchlo. využiť ho môžu však kamióny, ktorých aktuálnym nabíjacím štandardom je alebo v blízkej budúcnosti bude výkon 1 MW. To ale neznamená, že nabíjačka nenájde využitie v osobnej doprave. Práve naopak.
Nemali by ste prehliadnuť:
- ZSE Drive od 1.4.2024 mení cenník. Drobná úprava ceny a dve veľké prekvapenia
- Česko spustilo dotácie na elektromobily. Takto to funguje
- Volkswagen ID.Buzz GTX: 7 miest, väčšia baterka, pohon 4×4 a dlhý rázvor
V poslednej dobe sa často stavajú nabíjacie stanice s dvoma konektormi často s výkonom okolo 150 kW. Tých 150 kW je už veľmi slušný štandard, no takéto nabíjačky zvyknú mať tento výkon rezervovaný spolu pre oba konektory, ktoré ponúkajú. To znamená, že v prípade, že sa naň napoja dve vozidlá, výkon pre každé nabíjanie je polovičný. Jedným z príkladov je napríklad nabíjacia stanica na autobusovej stanici Mlynské Nivy v Bratislave, ktorá ponúka takéto nabíjačky. Tu ale extrémny výkon dôležitý nie je, pretože ľudia sa tu zdržia dlhšie.
500 kW alebo 2x 250 kW
Rovnakým prípadom je aj nabíjačka od Delta. Tá tiež ponúka dva konektory, pričom v prípade nabíjania dvoch vozidiel, je výkon rozdelený medzi ne. A keďže celkový výkon je 500 kW, 250 kW na každý nabíjací bod je hodnota, ktorú dnes dosahuje len máloktorý elektromobil. To znamená, že nabíjačka vo veľmi krátkej dobe obslúži dve vozidlá, ktoré majú potenciál nabíjať sa naozaj rýchlo. A presne o to ide.
Je to ale aj správny krok do budúcna. To, že dnešné osobné elektrické vozidlá sa nedokážu nabíjať výkonom 500 kW, už o niekoľko rokov nemusí platiť. Nástup 800 V architektúry je v poslednom čase pomerne svižný, tieto modely ponúkajú vyššie nabíjacie výkony ako modely so 400 V architektúrou. Viac o tejto téme nájdete v článku 800 V alebo 400 V architektúra. Aké sú výhody a nevýhody?
Ako je to na Slovensku?
Čo sa týka vysoko výkonných nabíjacích staníc, na Slovensku sme ich k 10. januáru tohto roka mali 149. Toto číslo platí pre nabíjacie body s výkonom 150 kW a viac. Ultra-rýchlych nabíjačiek s výkonom 300 kW a viac máme 32. Poskytovateľ ZSE Drive momentálne stavia svoju vlajkovú loď, nabíjaciu stanicu so 6 bodmi ponúkajúcimi výkon až 400 kW, čo je najviac na Slovensku. Okrem toho ponúkne aj 4 AC body pre nabíjanie. Viac informácií nájdete v článku V Bratislave sa chystá niečo veľké. Nový nabíjací hub pre elektromobily nemá na Slovensku obdoby.