Akcelerácia, ktorá bola pred desiatimi rokmi bežným javom pri najrýchlejších a najdrahších super športoch, je pri dnešných elektromobiloch relatívne bežná. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h okolo piatich sekúnd nie je ničím výnimočným. Pri elektrických autách, ktoré by sme mohli zaradiť medzi najrýchlejšie, sa pri hraniciach zrýchlení pohybujeme okolo dvoch sekúnd, čo bolo v minulosti ťažko predstaviteľné.
Veľkou výhodou elektromobilov je v prvom rade skutočnosť, že elektrické motory dodávajú už od začiatku maximálny krútiaci moment, pričom pri nich úplne absentuje potreba meniť zaradený prevodový stupeň. Vďaka tejto skutočnosti možno elektrické auto dostať na relatívne vysoké rýchlosti za veľmi krátky čas. Ktoré super auto na elektrický pohon je však tým najrýchlejším? V tomto článku si poukážeme na tých najzaujímavejších adeptov.
Rimac Nevera
Prekvapením možno bude, že aktuálne najrýchlejším a najvýkonnejším elektromobilom nie je zástupca žiadnej celosvetovo uznávanej značky vyrábajúcej super športové autá už niekoľko desaťročí. Je ním chorvátsky Rimac Nevera. Aj napriek tomu, že táto značka vo väčšine ľudí nevyvoláva žiadne známe pocity, naviazané na značky ako Bugatti (čo sa ale možno čochvíľa zmení, keďže sa Rimac stal majiteľom tejto slávnej značky) alebo Ferrari, ide o výrobcu, ktorý má v oblasti elektromobilov svetu rozhodne čo ukázať.
V prípade Rimac Nevera sú skutočne dych berúcimi už jeho základné parametre. Základ tejto platformy tvoria štyri individuálne riadené elektromotory s permanentnými magnetmi, ktoré spoločne dodávajú maximálny výkon 1408 kW a krútiaci moment 2360 Nm. Vďaka tomuto výkonu sa Rimac Nevera dostane z pokoja na stokilometrovú rýchlosť za neuveriteľných 1,97 sekundy, pričom do desiatich sekúnd dosiahne až hodnotu 300 km/h. Maximálna rýchlosť je stanovená na 420 km/h. O dostatok energie pre tento výkon sa starajú akumulátorové batérie, ktoré majú celkovo 6960 článkov a kapacitu 120 kWh. Ukryté sú v karbónovom hliníkovom tele.
Pininfarina Battista
Ďalším adeptom, ktorý zvláda zrýchlenie z 0 na 100 km/h za menej ako dve sekundy, je Pininfarina Battista. V tomto prípade hovoríme o elektromobile, ktorý zdieľa väčšiu časť svojho hnacieho ústrojenstva s Rimac Nevera. Tejto skutočnosti zodpovedá aj celkový výkon presahujúci hodnotu 1400 kW, krútiaci moment dosahuje 2300 Nm. Tieto výkonové parametre dávajú modelu Pininfarina Battista nielen možnosť zrýchliť z 0 na 100 km/h do dvoch sekúnd, ale aj dostať sa na hodnotu 300 km/h za asi 12 sekúnd, čo je viac ako úctyhodný výsledok.
Výnimočnosť auta je podčiarknutá aj skutočnosťou, že sa bude ručne vyrábať v závode Pininfarina v talianskom meste Cambiano, a to v limitovanom množstve len 150 kusov. Tejto výnimočnosti následne zodpovedá aj celková cena tohto auta, ktorá je stanovená na hodnotu dvoch miliónov eur.
Plaid Tesla Model S
Ak sa spomenie značka Tesla, tak už pravdepodobne vieme, že ide o značku, ktorá sa zameriava výhradne na výrobu elektromobilov. Jej zakladateľ a majiteľ Elon Musk nám v rámci tohto modelu predstavuje najrýchlejšie a najvýkonnejšie auto, ktoré doposiaľ vyšlo z jeho závodov.
So svojim novým trojmotorovým usporiadaním ponúka celkový výkon 1020 koní (750 kW), vďaka čomu dosahuje maximálnu rýchlosť 322 km/h, pričom z pokoja sa na rýchlosť 100 km/h dostane za 2,1 sekundy. Ak si uvedomíme, že v tomto prípade hovoríme o relatívne veľkom rodinnom sedane s celkovým elektrickým dojazdom na hranici cez 600 km a batožinovým priestorom s objemom 800 litrov, tak ide o veľmi zaujímavé hodnoty.
Pri pohľade na toto auto sa môže zdať, že za relatívne rozumnú cenu (v porovnaní s vyššie spomenutými modelmi) môžu zákazníci získať mimoriadne rýchle a výkonné auto, ktoré je však počas bežných dní rodinným vozidlom na bežné použitie. Výrobca zároveň sľubuje nabitie na 300 kilometrov dojazdu len za 15 minút, čo je ďalším z pozitív tohto výnimočného elektromobilu. Na výber je následne niekoľko výkonových variantov, od čoho sa, samozrejme, odvíja nielen dynamika jednotlivých modelov, ale aj ich cena.
Plaid Tesla Model X
Model X je aj napriek skutočnosti, že ide o menej výkonného a pomalšieho brata vyššie spomenutého Modelu S, stále autom, ktoré sa oplatí spomenúť. Maximálna rýchlosť 262 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 2,6 sekundy sú hodnoty, ktoré stále stoja za zmienku. O tieto výsledky sa stará pohonné ústrojenstvo s celkovým maximálnym výkonom 760 kW. Vďaka akumulátorovej batérii s kapacitou 90 kWh je celkový dojazd Modelu X plaid na hranici 455 km na jedno nabitie.
Lucid Air
Lucid je jednou z amerických spoločností, ktoré nám sľubovali super rýchle elektrické auto už relatívne dlhú dobu. Reálna produkčná verzia tohto prísľubu sa pretavila do modelu Lucid Air, ktorý disponuje viacerými výkonnostnými verziami. Vrcholná verzia Lucid Air dosahuje výkon úctyhodných 1080 koní (795 kW). Vďaka týmto vlastnostiam Lucid Air zdolá akceleráciu z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy, pričom za 10 sekúnd dokáže uháňať rýchlosťou až 270 km/h.
Veľkým pozitívom tohto modelu je okrem jeho výkonu aj celkový dojazd. Výrobca pri najvýkonnejšej verzií Lucid Air sľubuje dojazd na jedno nabitie presahujúci 800 km. Počas 20 minút by mal byť schopný prijať dostatok elektrickej energie na ďalších 480 kilometrov.
Je to práve model Lucid Air, ktorý aktuálne predstavuje jedného z najvýznamnejších konkurentov Tesly Model S. Navyše sa oba pohybujú na relatívne rovnakých cenových hladinách.
Porsche Taycan Turbo S
O novom Porsche Taycan sme si na našich stránkach už napísali viac. V tomto článku však našu pozornosť zameriame na model Taycan Turbo S. Tento model poskytuje maximálny výkon na hranici 460 kW (625 k) a krútiaci moment 1050 Nm, vďaka čomu zrýchli z 0 na 100 km/h za približne 2,8 sekundy a na rýchlosť 200 km/h do 10 sekúnd.
Špecifikom tohto auta je dvojspojková prevodovka, ktorá využíva primárne prvý prevodový stupeň vtedy, ak je aktivovaný systém Launch Control. Základným cieľom tohto riešenia je docieliť, aby mohlo auto šprintovať čo možno najrýchlejšie. Týmto spôsobom sa tu má kompenzovať nemožnosť elektromotorov roztočiť sa pred štartom a tak získať do zotrvačníka kinetickú energiu, čo je pre zrýchlenie oproti benzínovým super športom najväčšou nevýhodou. Auto následne preradí na druhý prevodový stupeň, ktorý sa dopĺňa syntetickým zvukom motora z reproduktorov.
Lotus Evija
Lotus sa po relatívne dlhej prestávke na svetlo sveta vracia so svojim plne elektrickým autom Lotus Evija. Tento model poskytuje 1972 koní (1450 kW). Tieto hodnoty sa dosahujú prostredníctvom zapojenia štyroch elektromotorov. Za zmienku stojí, že vďaka tomuto riešeniu je každé koleso Lotus Evija výkonnejšie ako akýkoľvek model značky Lotus so spaľovacím motorom.
Postavenie Lotus Evija medzi najrýchlejšími elektrickými autami sveta je do istej miery degradované skutočnosťou, že výrobca neuviedol presný čas, za ktorý sa auto dostane z pokoja na stokilometrovú rýchlosť. Známe je, že ide o hodnotu do troch sekúnd. Na základe vyššie spomenutého výkonu si dovolíme skonštatovať, že sa výsledná hodnota bude približovať skôr ku dvom ako k trom sekundám.
Audi RS e-tron GT
V prípade, že sa v spoločnosti hovorí o autách, ktoré navonok vyzerajú ako relatívne obyčajné, no pod kapotou skrývajú brutálny výkon, tak je nevyhnutné spomenúť aj niektorý z variantov Audi RS. Ak by sme sa bavili o výkonnostných parametroch, tak je nevyhnutné spomenúť celkový výkon 475 kW, podporovaný krútiacim momentom 840 Nm. Zrýchlenie na stokilometrovú rýchlosť je v prípade Audi RS e-tron GT reálne za 3,2 sekundy, pričom hranica 200 km/h je pokorená za 10,7 sekundy…
Je nutné poznamenať, že Audi a Porsche sú súčasťou jedného koncernu, takže je pochopiteľné, že papierové hodnoty neprekonávajú hodnoty uvádzané pri Porsche. Zo skúsenosti sa však dá očakávať, že značka Audi RS môže prekvapiť. Ak teda hľadáte auto, ktoré je na prvý pohľad úplne obyčajným sedanom, no vo svojich útrobách ukrýva zviera, tak tou správnou voľbou je práve Audi RS e-tron GT.
Rivian R1T
Musíme uznať, že už na prvý pohľad by sme do tohto zoznamu Rivian R1T určite nezaradili. Tento pick-up síce nepôsobí atleticky, ale napriek tomu nemôže chýbať medzi 10 najrýchlejšie akcelerujúcimi autami sveta.
Vďaka štvormotorovému pohonu a celkovému maximálnemu výkonu na hranici 588 kW (800 k) sa z 0 na rýchlosť 100 km/h Rivian R1T dostane za rovné 3 sekundy. Podľa vyjadrenia výrobcu však v prípade tohto auta ide nielen o raketovo rýchleho, ale aj skutočného praktického pomocníka v ťažkom teréne. Vďaka nezávislému pohonu všetkých štyroch kolies by si s ťažkým terénom mal Rivian R1T poradiť relatívne jednoducho.
Tesla Model 3
Ako posledné najrýchlejšie akcelerujúce auto na svete by sme si dovolili spomenúť nám dobre známy Tesla Model 3. Toto vozidlo sa aj napriek svojej relatívnej ľudovosti dostane z 0 na rýchlosť 100 km/h za ešte stále slušných 3,3 sekundy, čo ho zaraďuje na posledné miesto v našom zozname najrýchlejších elektrických automobilov súčasnosti.
V prípade tohto modelu ide o elektromobil, ktorý je dizajnovo relatívne nenápadný, ale stále poskytuje svojmu vodičovi mimoriadne vysoký výkon, na ktorý sa dá spoľahnúť. Ide o dvojmotorové riešenie, pri ktorom sa jedným motorom poháňa jedna náprava. Vďaka tomuto riešeniu je Tesla Model 3 nielen ľahší, ale aj o niečo úspornejší a lacnejší ako jeho rýchlejší bratia.
Dacia Spring
Na záver nášho rebríčka sme sa rozhodli zaradiť čerešničku na torte. Celý čas sme sa zameriavali na najpohotovejšie zrýchľujúce elektrické autá. Kvôli porovnaniu si na záver pripomeňme jedného zo zástupcov najpomalšie akcelerujúcich áut.
Musíme uznať, že v prípade Dacie Spring ide o relatívne veľký kus auta, ktorý je však poháňaný elektromotorom s maximom výkonu iba 33 kW. Nakoľko majú akumulátorové batérie kapacitu iba 27,4 kWh, celkový dojazd Dacie je len 230 km. Taký malý dojazd je prítomný aj po zohľadnení toho, že z 0 na rýchlosť 100 km/h sa auto dostane takmer za 20 sekúnd a na diaľnici s ním maximálnu dovolenú rýchlosť ani len nedosiahnete.
Dacia Spring je rozhodne o kompromisoch, na druhej strane je však nevyhnutné poukázať aj na skutočnosť, že za lepšie vybavený kúsok zaplatíte „len“ 18 000 eur, čo je v porovnaní s konkurenciou (napríklad od Tesly) len zlomkom ceny.
A čo ponúkne „spaľovacia“ konkurencia?
Aj napriek tomu, že elektrické autá majú mimoriadne veľké množstvo výhod, tak klasické spaľovacie autá prechádzajú vývojom už viac než sto rokov. Je teda pochopiteľné, že v oblasti najrýchlejších áut sveta majú ešte stále čo ponúknuť. Spomeňme si napríklad Bugatti Bolide, ktoré zaraďujeme medzi najrýchlejšie autá súčasnosti. So svojím 8-litrovým 16-valcovým motorom poskytuje maximálny výkon na hranici 1361 kW (1850 k). Rýchlosť 100 km/h pokorí po štarte za 2,17 sekundy a na hranicu 200 km/h sa dostane po 4,3 sekundách. Za zmienku rozhodne stojí aj skutočnosť, že Bugatti Bolide s ľahkosťou prekoná aj magickú hranicu 500 km/h.
Ak by sme však hľadali top najvýkonnejšie auto so spaľovacím motorom súčasnosti, tak by sme sa pravdepodobne dopracovali k modelu Devel Sixteen. Tu musíme poukázať na to, že cestná verzia tohto mimoriadne výnimočného auta podáva maximálny výkon na hranici 3000 koní, a to vďaka svojmu prepracovanému 12,8-litrovému 16-valcovému motoru. Tento výkon je podporovaný krútiacim momentom 3097 Nm, vďaka čomu Devel Sixteen dosahuje konštrukčnú rýchlosť 515 km/h. Za zmienku stojí aj skutočnosť, že toto auto ponúka aj verziu určenú pre okruhy. V tomto prípade je maximálny výkon až 5000 koní, maximálna rýchlosť siaha na hranicu 560 km/h.
Slovo na záver
V súčasnosti je viac než pravdepodobné, že budúcnosť aspoň do istej miery patrí elektromobilom. V tomto článku sme si predstavili výber tých najvýkonnejších modelov súčasnosti. Oblasť elektromobility je však relatívne mladá a stále prechádza vývojom, čo predstavuje mimoriadne široké možnosti na budúce zdokonaľovanie. Pevne veríme, že najväčšie svetové automobilky zamerajú svoju pozornosť na elektromobilitu a prinesú nám omnoho viac takých výnimočných áut ako sú tie, ktoré sme si spomenuli vyššie.