Vyzerá to tak, že digitálny pas pre batérie je skutočne zaujímavým riešením. V apríli 2022 sa na túto tému zamerali výrobcovia v Európe, teraz sa dozvedáme, že obdobný projekt vzniká aj v Spojených štátoch a zapojené sú doňho skutočne zvučné mená z Globálnej batériovej aliancie. Konkrétne sa spomína napríklad dvojica Tesla a LG, no pridať sa má napríklad aj investičná spoločnosť Investissement Québec, za ktorou stojí kanadská vláda. Na tému upozornil portál Electrek.
Hlavná pointa “digitálneho pasu pre batérie” zostáva rovnaká ako v prípade európskeho projektu. Cieľom je teda podrobné monitorovanie materiálov využívaných v batériách, počas celej životnej cesty. V podstate ide o jeden zo spôsobov, ktorý má podporiť celkovú udržateľnosť batériového priemyslu.
Vďaka otvoreným a podrobne sledovaným údajom bude možné vykonať vylepšenia v rôznych častiach životného cyklu batérií. Spomína sa napríklad podrobné sledovanie pôvodu materiálov, so zámerom pre ich získavanie len z etických zdrojov, čo by mali byť certifikovaní dodávatelia, ktorí nevyužívajú detskú prácu a podobné metódy pre zníženie nákladov. Batériový pas by mal uchovávať podrobné informácie o každej zložke batérie a jej celkovej ceste, čo má taktiež podporiť aj jej riadenie a kontrolované vyradenie, vrátane konečného spracovania recykláciou.
Batériový pas má ale pre Spojené štáty ešte aj úplne iný rozmer, než je len samotná snaha o “zlepšenie udržateľnosti”. Tamojšie dotácie do výšky 7 500 dolárov je totiž možné využiť len na elektrické vozidlá s batériami, ktoré pochádzajú zo Severnej Ameriky, prípadne z krajín s dohodou o voľnom obchode. Pomocou spomínaného digitálneho pasu tak bude vláda schopná veľmi efektívne identifikovať, či je dotáciu na konkrétne vozidlo možné udeliť alebo nie.
Výrobcovia spoja sily a vytvoria digitálny pas batérie. Údaje majú uľahčiť recykláciu
26.4.2022
Vybraní výrobcovia elektromobilov a batérií vrátane BMW (BMWG.DE), Umicore (UMI.BR) a BASF (BASFn.DE) majú za úlohu vypracovať tzv. „pas batérie“, ktorý by zaznamenával obsah a uhlíkovú stopu batérií v Európe. S touto správou prišlo pondelok nemecké ministerstvo hospodárstva., ktoré by projekt malo z určitej časti aj financovať.
Konzorcium 11 partnerov dostalo od vlády 8,2 milióna eur na vytvorenie systému slúžiaceho na zhromažďovanie a zverejňovanie údajov o akumulátoroch. V návrhu Európskej komisie, ktorý sa má prerokovať koncom tohto roka, sa uvádza, že nabíjateľné elektrické vozidlá a priemyselné batérie predávané v Európe musia od roku 2024 zverejňovať svoju uhlíkovú stopu a od roku 2027 spĺňať emisný limit CO2. Od toho istého obdobia budú mať tiež povinnosť zverejňovať obsah recyklovaných surovín v týchto batériách.
Dopyt po batériách stúpa
Podľa nemeckého ministerstva hospodárstva je táto vytvorená skupina výrobcov prvým projektom v Európe, ktorý pracujú na digitálny produkte zaoberajúcim sa takouto problematikou. Batérie by mohli niesť napríklad QR kód prepojený s online databázou, kde by majitelia elektromobilov, firmy, alebo regulačné orgány mohli pristupovať k informáciám o zložení či pôvode batérie.
Tento digitálny nástroj by mal tiež uľahčiť samotnú recykláciu surovín vo vnútri batérií. S rozmachom elektrických vozidiel je na mieste otázka, akým spôsobom sú batérie vyrábané, prepravované, používané a či sme schopní následne nájsť pre nich druhý život.
Podľa Globálnej aliancie pre batérie sa očakáva, že globálny dopyt po batériách v krátkodobom až strednodobom horizonte porastie o 25 % ročne, a to predovšetkým v dôsledku elektrifikácie dopravy. Očakáva sa, že do roku 2030 sa dopyt po batériách zvýši 14-násobne, pričom EÚ bude predstavovať až 17 % z tohto celkového počtu.