Dojazd je jedným z najväčších strašiakov širokej verejnosti, keď sa spomenie slovo elektromobil. Je tomu však naozaj tak? Pár rokov dozadu predstavoval dojazd problém pri veľkej časti elektromobilov, no dnes je tomu už úplne inak. Na to, aký majú dojazd elektromobily na diaľnici, sa pozrel nemecký AutoBild.
Mnoho výrobcov elektromobilov sa chváli zlepšeným dojazdom, či malými rozdielmi od automobilov so spaľovacími motormi. Koľko z toho, čo nám tvrdia výrobcovia je naozaj pravda? Niektoré elektromobily majú slušný dojazd, no najmä po meste a na okreskách. Keď príde na rad diaľnica, nie všetky sa svojim dojazdom chvália. AutoBild sa pozrel na 51 elektromobilov a porovnal ich dojazdy v rámci diaľnice.
Toto sú výsledky najlepších elektromobilov v oblasti dojazdu pri rýchlosti 130 km/h:
- Mercedes EQS 450+ – 482 km
- BMW iX xDrive 50 – 434 km
- BMW iX M60 xDrive – 430 km
- Genesis Electrified G80 – 427 km
- Mercedes EQE 350+ – 423 km
- Škoda Enyaq iV RS – 380 km
- Nissan Ariya 2WD 178 kW – 378 km
- Polestar 2 SM LR – 374 km
- Audi RS e-tron GT – 367 km
- Tesla Model 3 – 363 km
- Hyundai Kona Electric – 363 km
- VW ID.5 Pro Performance – 340 km
- Ford Mustang Mach-E GT – 337 km
- Porsche Taycan Turbo S – 336 km
- VW ID.4 GTX – 332 km
- Genesis GV60 – 330 km
- VW ID.4 Pro – 328 km
- Mercedes-AMG EQE 53 4Matic – 328 km
- Kia Niro EV – 326 km
- Audi Q4 e-tron 40 – 326 km
Celkový dojazd na diaľnici ovplyvňuje hneď niekoľko faktorov. Okrem rýchlosti sem patrí aj vonkajšia teplota, využívanie klimatizácie, sila vetra ale aj celková aerodynamika vozidla. Najnovšie elektromobily sa snažia zamerať hlavne na posledný spomínaný faktor, pretože znížením celkového odporu sa zvyšuje dojazd vozidiel.
Ako sú na tom iné elektromobily?
Napríklad taká Tesla Model 3, pri cenovke cca 50 000 € (momentálne aj lacnejšie) dokáže prejsť na jedno nabitie až 363 kilometrov na diaľnici. V porovnaní so spaľovákom to nie je veľa, no určite to nie je málo. Náš kolega sa dokonca rozhodol ísť za pomoci Tesly Model Y na dovolenku do Chorvátska. Takto to dopadlo. Diaľničný dojazd na úrovni nad 300 km je v časoch, kedy sú rýchle nabíjačky takmer na každom rohu, postačujúci. Navyše, pri dlhšej jazde je potrebné urobiť si aj pauzu, ktorá by určite mala prísť minimálne raz za 2-3 hodiny. Počas krátkej pauzy (WC, káva) sa moderné elektromobily dokážu bez problémov nabiť na ďalšie pokračovanie cesty, ktorá sa celkovo veľmi nepredĺži.
Okrem Tesly môžeme spomenúť aj nami testované BMW i7. Toto auto srší luxusom a jeho veľký vnútorný rázvor zabezpečuje dostatok pohodlia pre všetkých cestujúcich. Ako je na tom s dojazdom? Pri 130 km/h dokážete prejsť na jedno nabitie až 388 km. No za tento model si musíte priplatiť. Jeho cena totiž začína niekde cca na 140 000 €.
V dnešnej dobe už tak väčšine elektromobilov nerobí problém prejsť aj väčšie vzdialenosti pri vyššej rýchlosti. Pri dlhých cestách si môžete naplánovať kratšiu prestávku na nabíjačke, pri ktorej si zatiaľ viete vybaviť dôležité veci, či navštíviť toaletu. Určite odporúčame prečítať si priložený článok o dovolenke s elektromobilom, v ktorom sa dozviete, koľkokrát je potrebné zastaviť a nabíjať.