Dojazd elektromobilov v zime je často diskutovanou témou, pretože nízke teploty výrazne ovplyvňujú efektivitu batérií a celkový výkon vozidla. Spotreba energie stúpa aj v súvislosti s kúrením a dôvodom je aj vyšší aerodynamický odpor, keďže chladnejší vzduch je hustejší. Vozidlá majú obuté zimné pneumatiky a tak ďalej. Dôvodov kratšieho dojazdu je naozaj veľa.
Ako si reálne elektromobily viedli v zimných podmienkach?
Na druhú stranu musíme ale povedať, že to neznamená, že vodič naštartuje vozidlo a dojazd neexistuje. Toto sú klasické výmysly ľudí, ktorí s elektromobilmi nemajú absolútne žiadne skúsenosti a nikdy ich nepoužívali. Zaujímavé informácie priniesol napríklad test v kanadskej zime, v rámci ktorého otestovali viac ako 10 elektromobilov.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Redakčný test zimnej spotreby 20 elektromobilov – ktorý má pri bežnej jazde najnižšiu spotrebu, či najdlhší dojazd?
- V najťažších podmienkach otestovali dojazd 24 elektromobilov. Kto vyhral El Prix 2025?
- Mestské žihadlo, rodinné SUV aj špičkový športiak. Elektromobily Hyundai bojujú o váš hlas v ankete Elektromobil Roka 2025 powered by ČSOB Leasing
Tieto vozidlá nabili doplna a jazdili s nimi až dovtedy, kým batéria neklesla na nulu. Vozidlá nedosiahli automobilkami udávané dojazdy, k tým by sa určite viac priblížili v ideálnych podmienkach. Zaujímavé je však vidieť, ako si vedú v porovnaní medzi sebou a aký reálny dojazd dosiahli. Na tému upozornil portál Insideevs.
Test realizovala kanadská automobilová asociácia (CAA). Zástupcovia združenia jazdili na elektromobiloch v teplotách od -7 do -15 stupňov celzia, aby zistili, ako si vozidlá povedú. V porovnaní s odhadovanými údajmi o priemernom dojazde stratili testované autá medzi 14 – 39 % dojazdu z toho udávaného výrobcom. Medzi testovanými elektromobilmi bolo 10 najpredávanejších v Kanade.
Toto sú výsledky
Najdlhší dojazd spomedzi testovaných vozidiel dosiahol Chevrolet Silverado, a to 456 kilometrov. Oproti udávanému dojazdu 724 km je to síce podstatne väčší rozdiel ako 14 percent, no test bol započatý s nabitím na 74 % a výsledok bol prepočítaný v súvislosti s týmto údajom. Silverado je obrovský pickup s 200 kWh akumulátorom, ktorý síce dosiahol najdlhší dojazd, no v rámci spotreby je niekde na chvoste.

Druhú priečku obsadila Tesla Model 3, ktorá na jedno nabitie prešla 410 kilometrov. To je však až o 30 percent menej ako udávaný dojazd 584 km. Na treťom mieste je Polestar 2 s dojazdom 384 km, čo je oproti udávanému 444 km dojazdu rozdiel len 14 percent. Práve Polestar a Chevrolet sa dokázali v tomto teste dostať percentuálne na najlepší dojazd v porovnaní s tým, čo oficiálne uvádza výrobca.
Za zmienku stojí ešte Kia EV9, ktorá oproti udávanej hodnota mala reálny dojazd kratší o 20 %. Ďalšie výsledky tých najlepších v teste môžete vidieť v tabuľke vyššie.