Mohlo by sa zdať, že nadpis hovorí o dvoch rôznych autách. Aj tank aj obývačka však majú jedno spoločné – hrany. A práve tie dominujú dizajnu elektromobilu MHero 917 z portfólia čínskej automobilky DongFeng.
Zaujímavosťou je, že zatiaľ čo u nás sa len nedávno spustil predaj modelu MHero 917, v Číne už napäto očakávajú predstavenie 2. Prvá generácia totiž bola predstavená už v auguste 2022, na domácom trhu prišla do predaja o rok neskôr. Do Európy však prvé kusy zavítali až v roku 2024.

Mimochodom, model v Číne už získal určitú popularitu a hneď v prvom roku sa ho predalo 569 kusov. Údaje za rok 2024 potom hovoria o 1 161 predaných kusoch – nás prekvapilo, že skoro všetky boli vo verzii MHERO 917 REV (teda plug-in hybrid s predlžovačom dojazdu), zatiaľ čo čisto elektrického modelu BEV sa minulý rok predalo len 31 kusov.
Techniku si však rozoberieme v ďalšej časti a vráťme sa k dizajnu. Ostré hrany sú prítomné všade. Aj na piatych dverách, kde majú bežné offroady rezervu, je v prípade tohto elektromobilu hranatá krabica s objemom 20 l použiteľná napríklad na odloženie nabíjacích káblov.

Na exteriéri taktiež zaujmú aj priznané masívne vonkajšie pánty predných dverí, v kontraste s nimi sú tie zadné zase schované. Že ide o skutočný offroad odhaľujú aj kolesá – v tomto prípade nečakajte leštené disky s nízkoprofilovými pneumatikami.
Viacdielne skladané disky v matnej čiernej pôsobia armádnym dojmom, 6 dier na skrutky napovedá čo-to o hmotnosti vozidla. Tá sa mimochodom pohybuje na úplnej hranici kategórie M1, elektroauto Dongfeng M-Hero 917 totiž (so 75 kg vodičom) váži bezmála 3,3 tony.
Interiér MHero 917: Tvrdý a luxusný zároveň
Čo by mohlo byť na interiéri tvrdé? Materiály to nie sú. Tie sú skutočne prémiové, rovnako ako kvalita spracovania. Po tejto stránke niet Číňanom čo vyčítať – koniec koncov, v tejto cenovej kategórii by to pôsobilo veľmi nepatrične.

Priestoru je dosť v každom smere, na palube sme napočítali celkovo až 6 obrazoviek. Okrem tradičného digitálneho prístrojového štítu pred vodičom, centrálneho displeja infotainmentu a aktuálne módneho tretieho displeja pre spolujazdca, sa nachádzajú obrazovky aj pred zadnými pasažiermi a dokonca ďalšia v lakťovej opierke medzi zadnými sedadlami.
Sedadlá sú čalúnené pravou kožou a sú vybavené elektrickým nastavením polohy, vyhrievaním, ventiláciou a masážnou funkciou. Interiér disponuje vlastným Wi-Fi pripojením, nájdeme tu aj audiosystém Dynaudio so 16 reproduktormi, či 220 V zásuvku s výkonom až 2,2 kW.

Pozornosť určite upútajú madlá bočných dverí v tvare krátkej strelnej zbrane Desert Eagle s nápisom „NEVER BACK DOWN“. Týmto chce dať najavo, že napriek luxusu má ísť o auto pre tvrdých chlapov (či ženy).
Batožinový priestor MHERO 917 disponuje pomerne skromným objemom 452 litrov, pripravte sa navyše, že nákup budete musieť doslova vyhadzovať poriadne vysoko. Sklopením operadiel zadných sedadiel získame objem 1 137 l.
Pozoruhodný výkon aj obratnosť
Čisto elektrická verzia MHero 917 má štyri elektromotory (pre každé koleso jeden) s celkovým výkonom až 800 kW (1 088 koní). Tie sú schopné vyvinúť krútiaci moment až 1 400 Nm. Novinka disponuje aj natáčaním zadnej nápravy, ktoré umožňuje zadným kolesám natočiť sa do uhla až 10,6 stupňa.
V závislosti od zvoleného režimu sa môžu natáčať buď spolu s prednými kolesami (tzv. crab walking, alebo krabia chôdza), alebo do opačnej strany. Vďaka tomu sa podstatne zmenšil polomer otáčania, rovnako ako aj schopnosti manévrovania v teréne.
Elektrický off-road M-HERO 917: Schopnosti v teréne
Solídnu stabilitu inak vysokého a ťažkého vozidla aj pri veľkých bočných náklonoch bolo možné zabezpečiť najmä vďaka veľkému akumulátoru umiestnenému v podlahe, čiže vozidlo má v porovnaní so spaľovacími offroadami podstatne nižšie ťažisko.

Vozidlo zvláda stúpanie či klesanie až do úrovne 100 %, resp. 45 stupňov. Na vlastnej koži sme si overili aj funkciu asistenta pre zjazd kopca. Najprv to vyžadovalo veľké sebazaprenie, spoľahnúť sa na elektroniku a pustiť v tak strmom kopci 3,5 tony aj s posádkou. V tomto prípade sú však limitom len pneumatiky a podklad vozovky.
Za zmienku stoja aj nájazdové uhly vozidla MHero, ktoré sú v normálnej výškovej úrovni (svetlá výška 230 mm) na úrovni 31 stupňov, v režime offroad (svetlá výška 335 mm) však až 36,8 stupňa vpredu a 37,5 stupňa vzadu. Brodivosť modelu MHero 917 je na úrovni 900 milimetrov.

Pri jazde v teréne sme využili aj systém parkovacích kamier, ktoré poskytujú vodičovi prehľad o okolí a teréne. Hoci obraz kamier (vzdialenosť a zakrivenie) určite skresľuje, bez nich by ste sa naozaj neozabišli. Obrovská kapota je to jediné, čo vidíte ďaleko pred seba. Treba však doplniť, že na nami testovanom vozidle pohľad kamery opakovane vypadával po cca. 5-10 sekundách a bolo nutné ho v takýchto intervaloch opätovne zapínať.
Spätnú väzbu nečakajte
Rovnako máme výhrady ku ovládaniu vozidla, ktoré je absolútne bez spätnej väzby. Doslova sa citíte ako v nejakej počítačovej hre – nemáte cit vo volante, brzdách, ani akcelerátore. Napriek (alebo kvôli?) elektronickým uzávierkam pracuje každý elektromotor pre každé koleso samostatne a ťažko odhadnúť, v akom bode zaberie a ako. Pokyny inštruktora pomaly „pridávať plyn“ a pridŕžať ho boli na mieste, no keď máte na 800 kW vozidle pedál za trištvrtinou jeho chodu a vozidlo sa stále nehýbe a naraz sa len tak z čista jasna pohne plnou parou vpred, nie je to nič príjemné.

Na druhú stranu treba povedať, že s vysokou pravdepodobnosťou drvivá väčšina týchto drahých a luxusných vozidiel do tak ťažkého terénu nikdy nezavíta. Majitelia takto drahého auta si okrem korzovania po meste pravdepodobne strihnú maximálne nejakú poľnú cestičku.
Práve pri jazde po meste, či ceste s týmto kolosom je preposilované riadenie práve výhodou. Prekvapivá je aj dynamika (hoci hodnoty výkonu to neskrývajú), či brzdná sila. Doslova máte pocit, že toto auto popiera fyzikálne zákony. Na druhú stranu, v prípade častého skúšania fyzikálnych limitov vám rýchlo vystaví účet za nové pneumatiky.

Zaujímavosťou je, že dispozícii je aj nočné videnie a rôzne funkcie ochrany okolia vozidla v kempingovom móde (pri narušení perimetra spustí sa výstražné zvukové aj svetelné zariadenie). Pre Európu však zatiaľ nie je dostupná príplatková výbava v podobe dronu, ktorý monitoruje okolie vozidla na kilometre ďaleko.
Technické údaje M-Hero 917

Elektromobil MHero 917: Batéria a dojazd
Za zmienku určite stojí kapacita batérie, ktorá je v prípade čisto elektrickej verzie MHero 917 BEV na úrovni rekordných 142,7 kWh. Vďaka tejto kapacite má podľa čínskej normy CLTC zabezpečiť EV MHero 917 dojazd až 505 kilometrov, v realite však treba počítať skôr s hodnotami okolo 300 km v kombinovanom režime.

Maximálny DC nabíjací výkon 100 kW je relatívne nízky, na takto veľký akumulátor a vozidlo by sme ho nazvali podpriemerný. Konkurencia od Mercedesu ponúka dvojnásobný nabíjací výkon. Nabíjanie z netradičných 30 na 80 % kapacity zaberie 47 minút, podľa zahraničných zdrojov zaberie plné nabitie MHero 917 z 0 na 100 % SoC takmer 2 hodiny.
V ponuke je aj plug-in hybridná verzia REV vybavená menšou baterkou (65,9 kWh) a benzínovým range extenderom (predlžovačom dojazdu) s objemom 1,5 litra. V tomto prípade však nejde o klasické PHEV, kde spaľovací motor poháňa priamo kolesá, ale koncept známy ako EREV, kde spaľovací motor slúži len ako generátor elektrickej energie pre pohon elektromotormi. Tých je mimochodom menej, sú tri s kombinovaným výkonom 600 kW a krútiacim momentom 1 050 Nm.

Vďaka tomuto riešeniu pracuje tento malý spaľovací motor v najefektívnejšom režime. Palivová nádrž má objem 84 litrov, paradoxne je však vozidlo o 163 kg ľahšie oproti čisto elektrickej verzii (vďaka podstatne menšiemu trakčnému akumulátoru).
Elektromobil MHero 917: Cena a dostupnosť na Slovensku
Už pri prvom pohľade je jasné, že tento kusisko auta nebude lacná hračka. Základná cena MHero 917 v čisto elektrickej štvormotorovej verzii začína na sume 199 900 eur s DPH. Model s menšou baterkou, tromi motormi a benzínovým predlžovačom dojazdu stojí o 20 000 eur menej.
Hlavným konkurentom má byť Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology. Minulé leto sme si ho vyskúšali na off-roadovej trati neďaleko Varšavy, v zime sme ho potom v rámci testu prevetrali aj do rakúskych Álp. Mercedes ponúka bezpochyby väčšiu prestíž značky a ikonický dizajn, no z pohľadu rozmerov ide o relatívne menšie vozidlo. Jeho základná cena štartuje na sume 152 587,65 € s DPH.

Rovnako disponuje štyrmi elektromotormi (samostatný pre každé koleso), tie poskytujú kombinovaný výkon sústavy 432 kW (587 koní) a krútiaci moment 1 164 Nm. Z pohľadu ovládania ide o podstatne predvídateľnejšie vozidlo, no spotreba elektrickej energie je taktiež (vzhľadom na tvar karosérie neprekvapivo) vysoká.
Ďalšiu konkurenciu elektrickému budeme hľadať len ťažko. Elektrický Land Rover Defender je zatiaľ hudbou budúcnosti, elektrická Lada Niva asi tiež nebude ten pravý konkurent. Výrobca off-roadov Ineos síce odprezentoval svoj elektrický model Ineos Fusilier, krátko na to však ohlásil, že sa jeho výroba zatiaľ odkladá na neurčito.

Pred Vianocami sme však testovali limitovanú edíciu Audi Q8 e-tron Edition Dakar, ktorá si trúfa vykročiť aj do ťažšieho terénu. Drsne vyzerajúci kúsok si automobilka cenila na 137 tisíc eur s DPH.