Ako sme vás informovali pred pár dňami, prvý slovenský plne elektrický autobus začína premávať v rámci popradskej MHD. Svoje elektrobusy už dlhoročne prevádzkuje aj Dopravný podnik mesta Košice. Teraz sa pridáva aj hlavné mesto a to konkrétne so spustením prevádzky prvých štyroch kusov elektrobusov z dielne českej spoločnosti SOR Libchavy.
18 kusov do konca júna
“V piatok začínajú štyri elektrobusy, dva dlhé a dva krátke. Do konca júna bude jazdiť všetkých 18 elektrobusov. Elektrobusy sú plne klimatizované, nízkoprahové, majú wifi a aj najnovšiu vychytávku, čo je nabíjačka telefónov.” – povedal na štvrtkovom brífingu primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.
Vo vozovni Krasňany sú z celkovej dodávky 16 elektrobusov s dĺžkou 12 metrov dodané dva kusy vozidiel, a tiež dva malé elektrobusy s dĺžkou deväť metrov. Autobusy budú mať primárne nabíjacie stanice vo vozovni Krasňany a Jurajov Dvor. Generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava verí, že v letných mesiacoch budú môcť predstaviť aj prvé miesto nabíjania mimo vozovne. Tieto nabíjacie miesta by mali byť vybudované na trase elektrobusov na Kollárovom námestí a na Patrónke. Vozidlá budú nabíjané aj počas dňa na rýchlonabíjačkách, ale aj pomocou pantografových ramien. V noci budú nabíjané pomocou nabíjačiek vo vozovniach.
“Je to jeden z míľnikov a verím, že aj tento deň sa zapíše do histórie MHD. Podiel elektrických trakcií dnes dosahuje vo vozokilometroch zhruba 30 percent a v prepravnej kapacite sme prekročili 40 percent. Dnešným dňom prelamujeme aj tú možnosť, že kde nemáme vybudované žiadne trakčné vedenia, sme schopní pustiť takúto ekologickú bezzáťažovú dopravu,” – hovorí generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Milan Urban.
V uliciach Bratislavy začali od piatka jazdiť prvé štyri elektrobusy na linkách MHD číslo 27, 53 a 151. Ďalších 14 nakúpených elektrobusov sa dostane do premávky postupne do konca júna a Dopravný podnik Bratislava ich plánuje využívať aj na linkách 43, 52, 65, 66, 80 či 94.
Maximálna “nosnosť” elektrobusu s dĺžkou 12 metrov bude 106 osôb z toho 33 + 1 na sedenie. Menšie vozidlo zvládne 54 osôb, z toho 16 + 1 na sedenie. Dojazd vozidiel je bez priebežného dobíjania okolo 160 km. Nákup týchto elektrobusov bol financovaný z fondov Európskej únie. Celková suma dosiahla 10,4 milióna eur bez DPH. Z fondov EÚ sa financovala suma 8,5 milióna, zo štátneho rozpočtu jeden milión a 900.000 eur bolo vykrytých z rozpočtu mesta.