Európa je jedným z kľúčových trhov z pohľadu prechodu na elektromobilitu. Našliapnuté to má síce dobre, no dopyt po elektrických vozidlách v prvom polroku 2024 oslabol. Zatiaľ čo taká Tesla či Volkswagen oslabujú, BMW a čínske automobilky si polepšili. Aké sú aktuálne čísla a ktorým modelom sa v Európe darí najviac? Analýzu priniesol portál Jato.com.
Čo sa týka celkového dopytu po vozidlách bez ohľadu na typ pohonu, ten počas prvého polroka 2024 stúpol v porovnaní s rovnakým obdobím roka 2023 o 4 percentá. V rámci elektromobilov rástli najmä tie čínske, ktoré si medziročne polepšili až o 26 percent. Ich podiel na trhu stúpol z 5,97 % na 7,37 %. V tomto smere boli čínske elektromobily predbehnuté len modelmi od Volvo-Polestar a skupinou BMW.
Najpredávanejšie vozidlá a značky bez ohľadu na typ pohonu
Najlepšie predávanou značkou celkovo sa v Európe počas prvého polroka 2024 stal Volkswagen. Nasleduje Toyota, BMW, Škoda a Renault. Z tejto pätice si v porovnaní s minulým rokom polepšili všetci. Najviac Toyota (+16 %) a najmenej prvý Volkswagen (+2 %). Tesla je momentálne na 18. priečke a medziročne si pohoršila o 13 percent.
Celkovo najpredávanejším vozidlom sa stala Dacia Sandero, nasleduje dlhodobo obľúbený Volkswagen Golf, Renault Clio a Volkswagen T-Roc. Najpredávanejším elektromobilom je Tesla Model Y, ktorá obsadila celkovú ôsmu priečku s medziročným poklesom o 26 percent. V porovnaní s minulým rokom je to pomerne výrazný prepad, keďže Model Y sa v Európe stal absolútne najpredávanejším vozidlom.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Sieť nabíjacích staníc na benzínkach OMV sa rozrastá. Platiť môžete aj platobnou kartou
- Individuálny dovoz prekonáva predaj oficiálnych zastúpení. Toto je aktuálny počet elektromobilov na Slovensku
- Akú techniku používa Formula E? Detailne sme preskúmali monopost víťaza poháru konštruktérov
Predaje elektromobilov a PHEV
V rámci predaja elektromobilov bol najúspešnejší Volkswagen Group, ktorý dokázal predať 178 tisíc vozidiel. A to aj napriek tomu, že celkový objem predaných kusov koncernu klesol medziročne o 14 percent. Naopak, darilo sa skupine BMW a čínskym automobilkám, ktoré rástli. Práve čínske automobilky môžu mať ale v druhom polroku vážny problém, pretože Európska únia na ne uvalila nové dodatočné clá, ktoré sa môžu vyšplhať do výšky takmer až 40 percent z kúpnej ceny vozidla. Viac o tejto téme si môžete prečítať v článku Špeciálne clá na čínske elektromobily vstupujú do platnosti v EÚ. Nastali menšie zmeny.
Najpredávanejším elektromobilom je opäť Tesla Model Y. Celkovo sa predalo 101 181 kusov, no ako sme spomínali vyššie, medziročne ide o 26-percentný podiel. Druhá priečka patrí Tesle Model 3, ktorá si zase polepšila o 37 percent a celkovo sa predalo 58 400 kusov. Na treťom mieste je horúca novinka a najlacnejší elektromobil od Volvo, model EX30 s celkovým predajom 36 980 kusov. Nasleduje čínske MG 4 a tri modely od VW Group – VW ID.4, VW ID.3 a Škoda Enyaq. Celkovo sa v Európe predalo 949 981 elektromobilov, čo predstavuje dvojpercentný medziročný nárast.
Medz plug-in hybridmi si najlepšie vedie SUV Volvo XC60 s predajom 29 903 kusov a medziročným nárastom o 42 percent. Nasleduje Ford Kuga, BMW X1, Audi A3 a prvú päťku uzatvára Cupra Formentor.