Priame dotácie na nákup elektromobilov sú vo všeobecnosti označované za silný mechanizmus pre naštartovanie predajov a rozhýbanie trhu. Na Slovensku žiadnu takúto podporu momentálne nemáme a na jej zavedenie sa čaká už roky. Problematike sa venovala aj nedávno zverejnená analýzy “Čisto a zbesilo”, ktorá zhrňuje viacero poznatkov.
Inštitút environmentálnej politiky a Inštitút hospodárskych analýz hneď v úvode svojej analýzy upozorňujú, že prezentované informácie nepredstavujú žiadne záväzné návrhy na opatrenia. Zdôrazňujú, že cieľom publikovania analýzy je podnecovať a zlepšovať odbornú a verejnú diskusiu na aktuálne environmentálne témy.
Predmetná analýza v širšom kontexte dotácií na osobné elektromobily v podstate neprináša žiadnu novú informáciu, skôr sumarizuje to, o čom sa hovorí už dlhší čas a väčšina spomínaných princípov sa nachádza aj priamo v schválenom návrhu Akčný plán pre rozvoj elektromobility:
- Doterajšia podpora prechodu na bezemisné vozidlá na Slovensku nepostačuje k plynulému prechodu na nové technológie pohonu
- Prechod na bezemisné osobné a ťažké úžitkové vozidlá si vyžiada dodatočné opatrenia
- V rámci opatrení pre plynulejší prechod sa odporúča poskytnúť priamu finančnú podporu pre nákup bezemisných vozidiel a výstavbu infraštruktúry
- Motiváciu pre kúpu bezemisného vozidla môže tiež priniesť zmena daňového, resp. poplatkového zaťaženia vozidiel uplatnením princípu „znečisťovateľ platí
- Dôležitú úlohu zohrávajú tiež nepriame formy podpory ako povinnosť vybavenia parkovacích miest nabíjacími bodmi, zavádzanie bezemisných zón alebo parkovacia politika zvýhodňujúca elektromobily
Analýza uvádza, že približný cenový rozdiel medzi elektromobilom a autom na spaľovací pohon na základe modelovej flotily SR vychádza na 15 400 eur. Tento rozdiel majú pomôcť znížiť priame dotácie. Pripomína, že v roku 2022 malo nákup elektromobilov dotovať 21 krajín Európskej únie. Zaujímavá je hlavne časť, kde analýza prezentuje návrh možnej výšky dotácie na kúpu elektromobilov.
Miera podpory | Pre rok 2024 | Pre rok 2025 | Pre rok 2026 | Pre rok 2027 | Pre rok 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Vozidlá do 35 000 eur | 6000 € | 4250 € | 2750 € | 2000 € | 1250 € |
Vozidlá od 35 000 do 50 000 eur | 3000 € | 2125 € | 1375 € | 1000 € | 625 € |
Ako autori dospeli k týmto výškam podpory? Ide o priemer z dotácií, ktoré poskytovalo spomínaných 21 krajín EÚ. Výška dotácie by sa podľa návrhu Inštitútu environmentálnej politiky mala z roka na rok znižovať, a to z dôvodu postupne znižujúceho sa rozdielu cien medzi elektrickými a spaľovacími autami. Ďalšie kľúčové body uvádzajú:
- Pre drahšie modely áut sa odporúča nižšia dotácia v dôsledku menších rozdielov v nákupnej cene, podobne ako vo Francúzsku. Na vozidlá s cenou
- Na vozidlá s cenou vyššou ako 50 000 eur by sa dotácia nevzťahovala
- Na základe odhadovaného počtu nových vozidiel dosahuje maximálny rozpočet opatrenia 10 až 15 miliónov eur
V tejto súvislosti si dovolím pripomenúť priamo Akčný plán pre rozvoj elektromobility z dielne Ministerstva Hospodárstva SR, kde dotácie pokrýva bod “A5: Finančné opatrenie na nákup bezemisných a nízkoemisných vozidiel”.
Ako termín plnenia tohto opatrenia (vypracovanie a predloženie návrhu) je uvedené “do 31. 12. 2026”, pričom bližší popis opatrenia hovorí o zavedení dlhodobého mechanizmu na vytvorenie predvídateľného a jasného prostredia pre výrobcov, predajcov a spotrebiteľov.
Súčasne podmienky musia byť nastavené tak, aby pokryli čo najväčšie množstvo dopytu a nesmie byť jediná podmienka rýchlosť registrácie žiadateľov – MH SR sa snaží vyhnúť situácii aká tu bola v roku 2019, kedy sa celý rámec 6 000 000 € vyčerpal za 3 minúty 41 sekúnd od spustenia registrácie.
Kľúčovým parametrom tohto opatrenia je zabezpečenie dlhodobého zdroja financovania minimálne po dobu 3 rokov, ideálne s ročnou indikatívnou alokáciou 10 – 12 mil. €.
V ideálnom prípade by na Slovensku mali prebehnúť dotačné schémy na podporu nákupu elektromobilov v približne trojnásobne väčšom objeme než “navrhuje” analýza Čisto a zbesilo.