Talianske šrotovné v objeme 240 miliónov € sa vyčerpalo v priebehu pár hodín. Ako informuje portál Electrive, štedrá dotačná schéma na podporu modernizácie vozového parku vydržala len 9 hodín. Takýto krátky čas trvalo alokovanie všetkých vyčlenených finančných prostriedkov, čo prirodzenie viedlo k zastaveniu dotačného programu.
Talianske dotácie na nákup “ekologických vozidiel” boli až nezvykle štedré, čo sa mohlo podpísať na obrovskom záujem o ich získanie. Žiadatelia mohli získať finančnú podporu vo výške až 13 750 €. Splniť na to bolo treba viacero podmienok.
V prvom rade je maximálna výška dotácie dostupná len pre ľudí s ročným príjmom do 30 000 €. Súčasne museli zošrotovať staré vozidlo s emisnou normou Euro 2 (alebo nižšou) a zakúpiť si nové auto s obstarávacou cenou do 35 000 €, ktoré produkuje do 20 gramov emisií CO2 na kilometer.
Tieto podmienky bolo efektívne možné splniť len pri kúpe elektromobilu. Cenové aj príjmové obmedzenia sa mali postarať o to, aby finančný stimul dostali občania, ktorí to skutočne potrebujú. Bez splnenia všetkých spomínaných podmienok bolo možné získať maximálne 6 000 € dotáciu.
Taliansko vyhlásilo viacero dotačných schém s cieľom obnoviť zastaraný vozový park a dosiahnuť aspoň čiastočné zníženie emisií z dopravy. Balík v celkovom objeme 150 miliónov € bol vyčlenený na podporu nákupu plug-in hybridov s produkciou emisií CO2 v rozsahu 21 až 60 gramov na kilometer.
Ďalších 403 miliónov € sa delí medzi záujemcov o kúpu hybridov, mild-hybridov a konvenčných áut s produkciou emisií CO2 v rozsahu 61 až 135 gramov na kilometer. Najzaujímavejšie to bolo v prípade spomínaných elektromobilov, čo sa prejavilo na enormnom záujme.
Dotácie na Slovensku?
Posledné informácie o slovenských dotáciách na elektromobily sú z konca februára 2024, kedy sa zástupcovia Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) vydali rokovať na úrad vlády. Po stretnutí uviedli, že ministerstvo financií by do 30. júna malo rozhodnúť o možných dotáciách na nákup elektromobilov. Nič bližšie zatiaľ nie je známe.
„Vyzerá to tak, že vláda chce do štyroch mesiacov spraviť jasno v tom, či na Slovensku budeme mať dotácie na elektromobily alebo nie. SEVA opakovane upozorňuje na príležitosť zaviesť dotačné programy z prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti, kde máme mnoho príkladov zo zahraničia a overenú prax,“ hodnotí možné dotácie, daňové úľavy a ďalšie opatrenia na podporu adaptácie elektromobilov Patrik Križanský.