Francúzsko sa snaží pripraviť ambiciózny plán pre podporu európskeho automobilového priemyslu, konkrétne segmentu elektrických vozidiel. Hlavnou myšlienkou je spustenie koordinovaných celoeurópskych dotácií (v rámci krajín Európskej únie) na podporu predaja vozidiel s prihliadnutím na ich emisnú stopu.
Zachádza to dokonca tak ďaleko, že výška finančného príspevku by mala byť previazaná na CO2 samotného výrobného procesu vozidiel a ich batérií. To by podľa dostupných informácií efektívne vylúčilo všetky elektrické vozidlá z čínskej produkcie. Téme sa venoval portál Electrive.
Dotácie naprieč celou EÚ
Konkrétna podoba plánu ešte nebolo prezentovaná, no do veľkej miery by mal vychádza z toho, čo aktuálne realizuje Francúzsko – podpora 4 000 až 7 000 €, podľa výšky príjmu žiadateľa. V rozhovore pre denník Handelsblatt to uviedol francúzsky minister priemyslu Marc Ferracci.
Kľúčová je hlavne informácia o úmysle spustiť dotačnú schému v rámci všetkých krajín EÚ, hoci treba povedať, že v tomto momente ide len o návrh. Priznáva to aj samotný predkladateľ, ktorý hovorí o potrebe rokovaní so všetkými členmi EÚ.
Minister Ferracci je taktiež zástancom myšlienky európskeho podporného programu pre elektrifikáciu firemných vozových parkov. To vlastne znamená, že dotácie by chcel poskytovať pre súkromné osoby, ako aj pre firmy.
Čínska prevaha
Mierne prekvapivé môže byť otvorené vyjadrenie o aktuálnej prevahe čínskych elektrických vozidiel, ktoré Ferracci označil ako lacnejšie a súčasne aj inovatívnejšie v porovnaní s tým, čo produkuje európsky automobilový priemysel, ktorý nutne potrebuje vykonať veľké investície, nakoľko momentálne stojí pred obrovskými výzvami. Problémy nedávno priznal Volkswagen.
Výrobca čelí výrazným finančným problémom a konkurencii najmä zo strany čínskych automobiliek, čo prinútilo najväčšiu nemeckú automobilku k nečakaným krokom. Po prvýkrát v 87-ročnej histórii plánuje Volkswagen zatvoriť minimálne tri výrobné závody v Nemecku, čo môže znamenať masové prepúšťanie a zníženie platov.
Francúzsky minister priemyslu Marc Ferracci súčasne nešetril kritikou, kedy spomenul “neférové obchodné praktiky”, čím podľa všetkého narážal na dlhodobo spomínané čínske štátne dotácie pre výrobcov elektrických áut. Práve kvôli tomu nedávno došlo aj k uvaleniu dodatočných dovozných ciel na elektromobily z čínskej produkcie.
Ďalším prezentovaným krokom pre podporu európskeho automobilového priemyslu by mohlo byť prehodnotenie (zrušenie) možných sankcií za prekročenie stanovených cieľov pri takzvaných flotilových emisiách CO2. Pre základnú predstavu, z nedávnej štúdie ICCT vyplynulo, že pre splnenie cieľov na rok 2025 automobilky museli znížiť flotilové emisie novoregistrovaných vozidiel o 15 % oproti roku 2021 na cieľových 93,6 g CO2/km. Jednou z možností by bolo zvýšenie produkcie a predajov elektromobilov o približne 12 %.
Mohlo by vás zaujímať: