Za výrazný mechanizmus pre naštartovanie predajov elektromobilov je považovaná štátna pomoc. Najčastejšie vo forme dotácií na nákup, ktoré z nedávnej minulosti môžeme poznať aj u nás. Aktuálne žiadne dotácie na elektromobily či plug-in hybridy na Slovensku zavedené nie sú a štát opakovane uvádza, že na tento účel nie sú dostupné finančné prostriedky.
V tejto súvislosti sa tradične zvykne spomínať, že Slovensko tým výrazne zaostáva za európskymi krajinami. Ako ale reálne vyzerá spomínaná podpora z iných štátov, na ktorú sa tak často poukazuje? To čiastočne prezrádza čerstvé porovnanie. Ako si všimol portál Fdrive.cz, základný prehľad priamych a nepriamych dotácií zo strany štátu vo vybraných európskych krajinách zverejnila analytická spoločnosť DataForce.
Prehľad pokrýva trojicu oblastí, ktoré prinášajú formu finančného zvýhodnenia pri elektromobiloch: priama dotácia na účel nákupu, daňové úľava z nákupu a daňové úľava na cestnej dani. Zaujímavé môže byť, že všetky tri formy zvýhodnenia poskytuje len jediná sledovaná krajina – Holandsko, kde je súčasne podpora najvyššia z pohľadu celkovej sumy.
Do porovnania bolo zahrnutých 6 európskych krajín, pričom sledovaná je podpora pre bežného obyvateľa. Demonštračný výpočet bol vykonaný pre plne elektrického zástupcu kategórie kompaktných SUV, nakoľko má ísť o segment s najväčším záujmom zo strany súkromných osôb – trhový podiel 22,6 % za rok 2022. To znamená, že nejde o fixné sumy, ktoré by platili pre každý elektromobilov, ale o názorný príklad. To, aký model bol konkrétne zvolený DataFroce neuvádza. V poznámke pod tabuľkou je však umiestnená informácia, že ide o kompaktné SUV s cenou do 39 000 €.
Štát
Priama dotácia na nákup
Daňová úľava z nákupu
Daňová úľava na cestnej dani
Holandsko
2950 €
8884 €
2549 €
Francúzsko
5000 €
2773 €
0 €
Nemecko
4500 €
0 €
457 €
Belgicko
0 €
667 €
813 €
Taliansko
0 €
0 €
786 €
Spojené kráľovstvo
0 €
0 €
855 €
Celkovo najvyššie benefity má podľa zverejneného porovnania zavedené Holandsko, kde ide spolu o 14 383 €. Na druhom mieste je Francúzsko, kde výška kombinovanej podpory dosahuje 7773 € a tretie miesto patrí Nemecku, kde ide o 4987 €. Práve táto trojica krajín poskytuje aj priamu dotáciu na nákup elektromobilov, ktorá sa pohybuje v rozmedzí 2950 až 5000 €. DataForce v tejto súvislosti upozorňuje, že na priame dotácie sa zvykne klásť najväčší dôraz, no dodatočné daňové benefity dokážu byť omnoho väčším prínosom. Príkladom toho bude Holandsko, kde je zavedená priama dotácia vo výške 2950 €, no daňová úľava na nákup dosahuje až 8884 €.