Ako sa hovorí – kým nevyskúšaš, neodsudzuj!
Tak ma vychovávali rodičia prakticky od malička, či už išlo o šošovicový prívarok v jedálni na základnej škole, alebo prvé pracovné skúsenosti na brigádach popri univerzite, ku ktorým som mal vždy veľa hundravých komentárov. Veď kto by chcel tak ťažko makať za tak málo peňazí.
Hundranie mi zostalo až dodnes, aj keď v menšej a viac konštruktívnej miere, ale stal som sa zároveň človekom, ktorý rád skúša nové veci. Vo väčšine prípadov (až na nebezpečné výnimky) sa zo mňa stal tak trochu „Yes man“.
Ale teraz už k veci, lebo toto je článok o elektromobile. Už druhý rok som naspäť doma v Bratislave, som šťastne zamestnaný a odmenený okrem iného benefitom služobného auta. Nechválim sa, má to pointu. To auto je totiž elektrické a je to môj prvý kontakt s denným používaním elektromobilu v mojom živote.
Elektromobil
Ako ste už asi vytušili z fotografií, vozidlom, o ktorom budem písať je Kia Niro EV Long Range predošlej generácie, modelový rok 2021. Šikovný kórejský mestský „crossover“ s výkonom 204 koní a dojazdom (na základe mojej skúsenosti) od 360 km do 420 km.
Poháňaná je iba predná náprava, batéria má kapacitu 64kWh a rýchle DC nabíjanie jednosmerným prúdom pri 400V technológii do nej pustí výkon najviac 75kW. Ešte spomeniem, že auto je vybavené tepelným čerpadlom (čo je dôležité najmä v chladnom počasí) a rôznymi panskými huncútstvami ako vyhrievané predné aj zadné sedadlá, adaptívny tempomat, LED svetlá, „veľká“ navigácia, autoklíma a podobne. Preberal som si ho ako nové, malo najazdených asi 7 km, takže som prvý používateľ.
Som elektromobilista začiatočník a auto používam od decembra 2021 – čiže zhruba 1 rok. Mám na ňom najazdených približne 30 000 km, veľa z toho služobne aj súkromne po Slovensku a Česku, ale niečo aj po Rakúsku, Nemecku, Švajčiarsku, Francúzsku, Andorre a Španielsku. A práve jednému výletu mimo Slovenska by som sa chcel venovať v tomto článku.
Destinácia
Keď sme s partnerkou na jar 2022 plánovali letný road-trip (pre veľký úspech toho minuloročného) rozhodli sme sa, že pocestujeme do Španielska. Rok predtým to bolo Taliansko (hore-dolu po Toskánsku), takže pár sto kilometrov navyše = no big deal. A aby sme si to okorenili, pôjdeme elektromobilom.
Dôvody boli dva. Za prvé sa nám nechcelo riešiť si iné auto so spaľovacím motorom a za druhé podľa našich výpočtov vychádzala cesta elektromobilom výrazne lacnejšie ako „spaľovákom“. Tým výrazne myslím takmer 3x lacnejšie.
Pri plánovaní trasy sme zistili, že pri ceste dlhej takmer 4300 km nebude pohodlné spoliehať sa na „random“ nabíjačky a každú chvíľu schádzať z diaľnice. Po dlhšom skúmaní možností nabíjania sme sa rozhodli, že pôjdeme (takmer) výhradne po sieti Ionity, ktorá má dobré pokrytie pozdĺž diaľnic v západnej Európe a tiež vysoko hodnotenú spoľahlivosť.
Navyše, nabíjačky Ionity sú výhradne ultra-rýchle (UFC), stavajú ich iba na miestach so sociálnou vybavenosťou a taktiež v minimálnom počte 4 kusy nabíjacích bodov. Náš predpoklad bol, že vďaka tomu nebudeme dlho čakať, kým nám niekto uvoľní nabíjačku.
Dávalo to všetko v našich hlavách zmysel a tak sme koncom augusta napakovali auto batožinou a vyrazili. Cieľová destinácia: mesto Salou na Španielskom pobreží asi 100 km južne od Barcelony. Cestou pár nocí v Andorre a niekde do toho vtesnať aj Barcelonu. Tak poďme na to.
POZN. Na nabíjanie elektromobilu mimo firmy, alebo domova používam výhradne službu Kia Charge. Zahŕňa rozsiahly roaming po celom Slovensku aj Európe, má solídnu mobilnú aplikáciu s vyhľadávaním a navigáciou k nabíjacím bodom, kontrolu obsadenosti stojanov, spúšťanie nabíjania bez karty a podobne. Je tiež možné si priplatiť extra za službu Ionity Power, ktorá bola dôležitá pre našu cestu. Garantovala nám totiž cenu 0,29€/kWh na rýchlych UPC nabíjačkách po celej Európe, čo je aj na slovenské pomery dobrá cena. Za 13€ s DPH mesačne k sumárnej faktúre za nabíjanie.
Smer Neydens: Deň prvý
Cieľová destinácia prvého dňa cesty bolo francúzske mestečko Neydens pri hraniciach so Švajčiarskom (20 km južne od Ženevy) a v ňom hotel, v ktorom sme plánovali prenocovať. Vyrazili sme s plnou batériou o 5:00 ráno z Bratislavy a postupne sme sa cez Rakúsko, Nemecko a Švajčiarsko prepracovali predpisovou diaľničnou rýchlosťou až do cieľa, kam sme dorazili okolo 20:00.
Cesta mala dlhých 1.130 km, trvala 15 hodín a obsahovala 5 nabíjaní, ktoré zabrali dokopy niečo málo pod 3 hodiny. Musím povedať, že mi tie prestávky na nabíjanie (každá cca 30 min) celkom prospeli, lebo moja únava bola hlavne večer ku koncu cesty dosť výrazná. Čo už, kamionista zo mňa nebude.
Mimochodom, nabíjanie prebehlo zakaždým úplne bez problémov, vždy bol voľný aspoň jeden stojan a všetko fungovalo ako malo. Bola to dovtedy najdlhšia trasa, akú som na elektrickom aute precestoval v rámci jedného dňa a dala mi celkom zabrať. Vlastne by mi asi dala zabrať podobne aj keby som cestoval „spaľovákom“ – tá vzdialenosť proste nepustí.
Bratislava (SK) → Neydens (FRA), deň 1, 1130 km, 12h + 3h, 43,9€ (0,29€/kWh)
Miesto nabíjania | Krajina | Vzdialenosť | od % do % | Trvanie nabíjania | |
1. | Ionity St. Valentin | Rakúsko | 245 km | 36% – 77% | 31 min |
2. | Ionity Samerberg Sud | Nemecko | 213 km | 26% – 76% | 37 min |
3. | Ionity Innerbraz | Rakúsko | 232 km | 29% – 75% | 34 min |
4. | Ionity Hohenems | Rakúsko | 44 km | 70% – 91% | 31 min |
5. | Ionity Grauholz Sud | Švajčiarsko | 239 km | 34% – 80% | 31 min |
Smer Andorra: Deň druhý
Ráno sme sa v hoteli zobudili trochu „pokrčení“ po predošlom dni, ale zároveň nadšení, pretože sme mali pred sebou cestu do Pyrenejí. Cieľová destinácia toho dňa bola Andorra la Vella, hlavné mesto mini-štátiku Andorra, kde sme mali rezervovaný hotel na 4 noci.
S vidinou zaujímavej cesty a zaslúženého oddychu na jej konci sme ráno okolo 8:00 vyrazili na cestu. Keďže v hoteli nemali nabíjačku na elektrické vozidlá, stav našej batérie bol ráno okolo 40% (ešte z predošlého dňa). Po krátkej jazde (asi 40 km) sme zastavili na prvé nabíjanie na Ionity Avia Fontanelles.
Auto nám síce trochu štrajkovalo na nabíjačke a asi 3 krát sa nabíjanie po minúte prerušilo, ale nakoniec všetko klaplo a zastávku sme zakončili dobrou kávou a lahodným pan-au-chocolat.
Počas ďalších 3 zastávok sme s nabíjaním nemali žiadne problémy a cesta po diaľnici krásne ubiehala. Po poslednom nabití pri meste Narbonne nás čakala cesta mimo diaľnice, horský prechod cez Pyreneje do Španielska a záverečných pár desiatok kilometrov do Andorry. Mali sme na to v batérii okolo 80% a 240 kilometrov do cieľa.
Pyreneje nás očarili najskôr svojou majestátnosťou z diaľky, neskôr úzkymi stúpajúcimi cestami po úbočí posiatom zeleňou a historickými budovami, až sme prešli na ich druhú (španielskú) stranu. Tam sa odkryl ďalší úplne nečakaný svet rozľahlých strání s pasúcim sa dobytkom a malebnými dedinkami.
Po 10 hodinách cesty a 750 kilometroch sme dorazili do svojráznej Andorry, kde nám ochotná recepčná hotela dovolila nabiť si auto bežným prúdom v garáži pre personál. Paráda, 400 km grátis. Hoci nabíjanie trvalo okolo 30 hodín, nás to veľmi netrápilo.
Mali sme pred sebou 3 dni túlania sa pešo po meste, v ktorom autom jazdiť ani neodporúčam. Parkovať sa dá iba na vyhradených platených parkoviskách a dopravné zápchy sú tu prítomné takmer počas celého dňa. Každý deň.
Neydens (FRA) → Andorra la Vella (AND), deň 2, 754 km, 8h + 2h, 36,5€ (0,29€/kWh)
Miesto nabíjania | Krajina | Vzdialenosť | od % do % | Trvanie nabíjania | |
1. | Ionity Fontanelles | Francúzsko | 42 km | 34% – 57% | 17 min |
2. | Ionity Ile Rose | Francúzsko | 95 km | 27% – 72% | 39 min |
3. | Ionity Tavel Nord | Francúzsko | 197 km | 29% – 72% | 29 min |
4. | Ionity Narbonne Vinassan-Nord | Francúzsko | 164 km | 28% – 82% | 43 min |
5. | Andorra Hotel 230V (zadarmo) | Andorra | 239 km | 16% – 100% | 36 h |
Pokračovanie v ďalšej časti.
Autor: čitateľ Matej