Elektromobilita nie je cudzím pojmom ani pre veľké kuriérske firmy. Dokazuje to aj prípad známej spoločnosti DPD, ktorá ešte v závere roka 2020 avizovala veľké investície do modernizácie svojho vozového parku. Okrem elektrických bicyklov a dodávok, či investície do nabíjacej infraštruktúry začala experimentovať aj s elektrickými nákladiakmi.
Ako sa ukazuje, zamýšľaný experiment už nabral reálne kontúry. Portál Ecomento informuje, že švajčiarska pobočka DPD aktuálne v rámci pilotnej prevádzky používa elektrické nákladiaky z dielne spoločnosti Futuricum. Konkrétne ide o model Logistics 18E, ktorý je zaujímavý hneď z viacerých dôvodov.
Primárne však ide o ukážku toho, že elektrifikácia má rozhodne miesto aj v nákladnej doprave, nie len v mestskej premávke, ako si dodnes myslia mnohí odporcovia zelenšej formy prepravy.
Kapacita 680 kWh, dojazd 760 kilometrov
Nákladné autá Logistics 18E sú vybavené batériami s kapacitou pozoruhodných 680 kWh, vďaka čomu sa majú pýšiť dojazdom až 760 kilometrov na jedno nabitie. Autá sú využívané na prepravu zásielok medzi DPD depom v Möhline a distribučným centrom v Buchse.
Použité batérie sú okrem spomínanej kapacity zaujímavé aj tým, že ich celková váha dosahuje neuveriteľných 4,5 tony. Podľa dostupných informácií teda má ísť o elektrické nákladiaky s najväčšími batériami v Európe.
Samotný nákladiak Logistics 18E vychádza zo základov vozidiel Volvo a do vienka dostal štvoricu elektromotorov s výkonom 500 kW. Na celkovej efektivite elektrickej prepravy sa do veľkej miery má podpisovať aj systém pokročilej rekuperácie.
Dôraz na recykláciu a šetrenie prírody
Výrobca v súvislosti s batériami uvádza, že pri návrhu bol dôraz kladený aj na otázku budúcej recyklácie. V praxi to znamená, že pri recyklácii batérií, ktoré doslúžia, je možné naspäť získať až 91% materiálov z batériových článkov.
DPD predpokladá, že ročný nájazd elektrických nákladiakov bude dosahovať okolo 80 000 kilometrov. To by znamenalo, že v porovnaní s klasickými spaľovacími modelmi ročne ušetrí až 72 ton emisií CO2.