Vyrobiť elektrobicykel dnes nie je žiadny problém. Avšak vyrobiť dobrý elektrobicykel, nie je to isté. Američanom sa to podarilo. Trek Rail 9.7 je jedným z najkrajších kusov v predaji a neskutočne dobre sa na ňom jazdí.
Rail vychádza z klasických enduro modelov značky Trek. Američania však neurobili to, že by k nemu primontovali motor a batériu. Trek si dal záležať, aby Rail bol plnohodnotným bicyklom, u ktorého nebudete musieť trpieť neduhy iných elektrobicyklov.
Tajomstvom je práve unikátna geometria rámu bicykla. Do jeho výskumu dáva firma obrovské úsilie. Rám Rail-u 9.7 je z karbónu, ktorý v porovnaní s hliníkovým tuhší, pevnejší a samozrejme ľahší. Pri veľkosti bicykla M váži 21,83 kilogramu, čo je o 1,87 kilogramu menej ako pri hliníkovej verzia.
Spolu s vhodne vybranými komponentmi vytvára vyvážený, dobre ovládateľný, bezpečný a hlavne zábavný bicykel. Dokonca umožňuje meniť geometriu aj potom, ako bicykel vyjde z továrne. Zadnú stavbu je možné veľmi mierne posunúť dozadu a tak e-bike prispôsobiť na agresívnejšiu jazdu. Ochrániť rám pred poškodením zase pomáha Knock Block, ktorý zabráni, aby sa riaditka napríklad pri páde pretočili tak, že poškodia rám.
Jazdcovi pri pedálovaní pomáha motor Bosch Performance Line CX s výkonov 250 Wattov v kombinácii s 625 watthodinovou batériou. Motor z rámu netrčí, je pekne schovaný a niekde tam dole si po celý čas vrní. Štyri jazdné módy eco, tour, emtb a turbo si volíte ľavým palcom na elegantnom displeji Bosch Purion. Systém RIB nájdete iba na Trek-och. Umožňuje jednoduchú manipuláciu s batériou, keď ju potrebujete vybrať z rámcu – napríklad kvôli nabíjaniu. Máte k tomu kľúčik, po jeho otočení sa batéria z rámu vysunie. Batériou potom z rámu vyberiete a odnesiete si ju ako tašku. Nabíjať ju však môžete aj v ráme bicykla.
Pohon je na koleso prenášaný cez radenie Sram NX s dvanástimi pastorkami. Dvadsaťdeväť palcové kolesá, predná vidlica so zdvihom 160 mm, zadná stavba so 150 mm zdvihom – dopady z miernych skokov ako do periny.
Úlohou tohto bicykla je zabávať. Preto sme sa vybrali na trailové trate v Malých Karpatoch v okolí Bratislavy. S elektrickým pohonom sme boli na hrebeni o chvíľu. Pri ceste nahor vás Rail pekne prevedie. Ak máte naponáhlo, ide ako píla. Tá pravá zábava začína pri ceste dolu. Nie, nie, toto nie je žiadne dvadsať kilové hebedo s jazdnými vlastnosťami autobusu.
Už po pár metroch budete naberať na sebavedomí, začnete mať pocit, že s týmto strojom toho dokážete viac. Ste odvážnejší, trúfnete si na vyššie skoky, tie, ktoré ste doteraz obchádzali. Do zákruty pôjdete rýchlejšie, z rockgardenu sa stane prechádzka ružovou záhradou. Tu by ste sa však mali spamätať a začať dávať trochu pozor. Svoje schopnosti môžete ľahko preceniť a tak ako autor tohto textu, ocitnúť sa na zemi – prezrieť si prvé opadané lístie pekne zblízka. Berte to ako varovanie. No ak vám ani toto nepomôže, dajte si aspoň chrániče.
Zvyšok jázd bol pre boľavý lakeť už len v turistickom móde. Čo bola škoda, lebo potenciál e-biku zostal nevyužitý. Hoci aj takto by sa na ňom dalo voziť celý deň a neprestalo by vás to baviť. Súčasťou nášho testu boli aj výšlapy do tých najstrmších kopcov, ktoré sme v lese našli. Nájsť taký, na ktorý by vás tento bicykel nevyviezol, sa nám nepodarilo. Preto budeme konštatovať, že limitom sú iba zákony fyziky.
Trek Rail 9.7 hľadajte medzi bicyklami, ktorých cena je podobná ako cena jazdených rodinných áut v dobrom stave. Či to za to stojí? Ak chcete to najlepšie, tak rozhodne áno. Pravdou však je aj to, že v tejto cenovej hladine by ste od inej značky pravdepodobne dostali vyššie rady komponentov. Avšak nedostali by ste Trek. Ak ste sa už rozhodli, mali by ste vedieť, že Trek si nemôžete kúpiť len tak “vložením do košíka”, ale musíte si ho objednať a čakať.
Autor: Matej Š.
Za zapožičanie ďakujeme e-shopu najsport.sk.
Technické špecifikácie
TREK RAIL 9.7 | |
Rám | Hlavný rám a vzpery z karbónu OCLV pre horské bicykle, vyberateľná integrovaná batéria (RIB), kónická hlavová trubka, Knock Block, vnútorné vedenie laniek Control Freak, horčíkový kolískový spoj, ochrana Motor Armor, Mino Link, ABP, Boost148, 12 mm pevná os , zdvih 150 mm |
Vidlica | RockShox Yari RC, pružina Debonaire, tlmenie Motion Control RC, optimalizované pre e-MTB, kónický stĺpik, offset 42 mm, Boost110, Maxl Stealth 15 mm, zdvih 160 mm Tlmič: RockShox Deluxe RL, 230 x 57,5 mm |
Tlmič | RockShox Deluxe RL, 230 x 57,5 mm |
Brzdy | Shimano MT520 čtyřpístové hydraulické kotúčové |
Prehadzovačka | SRAM NX Eagle |
Predné koleso | BONTRAGER Line Comp 30, umožňujúce použitie bezdušových plášťov, 6 skrutiek, Boost110, 15mm pevná os |
Zadné koleso | BONTRAGER Line Comp 30, možnosť použitia bezdušových plášťov, 6 skrutiek, orech Freehub Shimano 8/9/10, Boost148, 12mm pevná os |
Radenie | SRAM NX Eagle single-click, 12 rýchlostí |
Kazeta | SRAM PG-1230 Eagle, 11-50, 12 rýchlostí |
Motor | NOVÝ Bosch Performance Line CX, 250 W, 75 Nm, horčíková konštrukcia, max. Podpora šliapania do 25 km / h |
Batéria | Bosch PowerTube 625 |
Ovládač | Bosch Purion |
Kľuky | SRAM X1 1000, 15 zubov, dĺžka 165 mm |
Pedále | VP-536, nylonová platforma |
Plášte | BONTRAGER XR5 Team Issue, umožňujúce použitie bezdušových plášťov, bočnice Inner Strength, aramidová pätka, 120 TPI, 29 x 2,60 palca |
Sedlo | BONTRAGER Arvada, oceľové lyžiny, šírka 138 mm |
Sedlovka | Teleskopická sedlovka BONTRAGER Line, zdvih 150 mm, vnútorné vedenie laniek, 31,6 mm, dĺžka 440 mm |
Predstavec | BONTRAGER Rhythm Comp, 31,8 mm, Knock Block, 0 stupňov, dĺžka 60 mm |
Riadidlá | BONTRAGER Comp, zliatina, 31,8 mm, prehnutie 15 mm, šírka 780 mm |
Gripy | BONTRAGER XR Trail Elite, zliatina, zamykanie |
Hmotnosť bicykla | M - 21.83 kg |
Zapožičal | https://www.najsport.sk/ |