Spoločnosti Airbus, Rolls-Royce a Siemens uzavreli partnerstvo, ktoré má zabezpečiť vývoj elektrifikovaného pohonu uplatniteľného v komerčných lietadlách. Výsledky ich práce by sa mali dostať do vzduchu v podobe hybridného prototypu stredne veľkého lietadla E-Fan X, a to už v roku 2020.
Vývoj elektrických lietadiel či elektrifikovaných lietadiel nie je žiadnym módny trendom, ale nevyhnutnosťou pre zabezpečenie udržateľnej dopravy. Letecká doprava vyprodukuje až 12 % z celkových emisií CO2, ktoré má na svedomí doprava. To je odhadom 800 miliónov ton CO2 ročne. Nové modely lietadiel spotrebujú v prepočte na jedného pasažiera cca 3 l paliva na 100 km.
Aj vďaka týmto číslam vypracovala Európska komisia víziu pre leteckú dopravu, ktorá hovorí o tom, že do roku 2050 by sa mali v letectve znížiť emisie CO2 o 75 % a NOx o 90%. Klesnúť by mala aj hlučnosť, a to o 65 %. To však určite nebude možné uskutočniť so súčasnými technológiami lietadiel. Jedným z riešení je preto elektrifikácia ich pohonu. A práve z tohto dôvodu vzniklo partnerstvo spoločností Airbus, Rolls-Royce a Siemens.
Testovací prototyp BAe 146
Novovyvinuté technológie sa budú spočiatku testovať na stredne veľkom dopravnom lietadle BAe 146. Najskôr bude nahradená elektromotorom s výkonom 2 000 kW jedna z jeho 4 turbín. Neskôr bude nahradená rovnakým motorom aj ďalšia turbína. Prototyp z názvom E-Fan X má v praxi preveriť možnosti vysokovýkonných pohonných systémov. Do vzduchu sa má dostať už v roku 2020.
Kompetencie spoločností
Airbus bude v rámci projektu zodpovedať za celkovú integráciu, ako aj riadiacu architektúru hybridno-elektrického systému a batérií. Rolls-Royce zas bude mať na starosti turbo-hriadeľ motora, 2 MW generátor a výkonovú elektroniku. Siemens dodá dva elektromotory s výkonom 2 MW, riadiacu jednotku, invertor, konvertor a distribučný systém energie.
Zdroj: tlačová správa