Rok 2020 bol pre e-mobilitu naozaj zaujímavý, aj to aj pri pohľade na situáciu na Slovensku. Dotácie na kúpu elektromobilov pomohli násobnému zvýšeniu predajov a celkom dobre sa podarilo rozšíriť aj sieť nabíjacích staníc. Všetko napriek tomu, že rok 2020 bol postihnutý pandémiou. Samozrejme dúfame, že v novom roku 2021 sa situácia zlepší a e-mobilita bude ďalej rásť nielen na Slovensku, ale aj vo svete.
Rok plný projektov
Už teraz je viac ako jasné, že medziročné predaje elektromobilov v roku 2020 na Slovensku vzrástli minimálne štvornásobne. Dotácie teda zjavne predajom pomohli a veľkú zásluhu na tom má aj koncern Volkswagen. V približne rovnakom období prišli na trh s najlacnejšími elektromobilmi e-Up / Citigo-e / Mii Electric. Pri spojení nízkej ceny a dotácie vo výške 8 000 € sa tak bolo možné dostať k elektromobilu s dojazdom 250 kilometrov podľa WLTP za približne 10 000 €. Záujem o tieto autá bol tak vysoký, že boli vypredané do pár dní.
Postupný vývoj druhej vlny dotácií na nákup elektromobilov sme podrobne mapovali celý rok. V roku 2020 to však neboli jediné dotácie, ktoré sa rozdeľovali v súvislosti s e-mobilitou. Obce a mestá mohli ešte v roku 2019 požiadať o dotáciu na výstavbu nabíjacích staníc, pričom práve v roku 2020 prebiehala ich výstavba. Aj tejto téme sme sa podrobne venovali. Zisťovali sme detaily od každého úspešného žiadateľa, ktoré sme ešte pred samotnou realizáciou nabíjacích bodov zverejnili.
Nová vlna dotácií
Ani v aktuálnom roku by sme sa rozhodne nemali nudiť. Ako sme už viackrát informovali, z viacerých vyjadrení ministra hospodárstva, Richarda Sulíka, vyplýva, že s ďalšou vlnou dotácií na nákup elektromobilov môžeme počítať. Podľa jeho slov by ale malo prísť k viacerým zmenám, vďaka ktorým sa k dotáciám dostane oveľa väčšia skupina ľudí. To zároveň znamená, že výška podpory bude nižšia. Všetky podstatné detaily sú ale v tejto chvíli neznáme. Podľa posledných informácií by sa nová vlna mohla spustiť najskôr koncom tohto roka.
Dotácie na nákup elektromobilov ale nie sú jediné, ktoré sa budú tento rok riešiť. Ešte v minulom roku bola spustená výzva na predkladanie žiadostí o dotáciu na výstavbu verejne prístupných nabíjacích staníc. Ide o ďalšie kolo dotácie, ktorá bola spustená v roku 2019 a vďaka ktorej sa podarilo vybudovať niekoľko desiatok AC nabíjačiek. Tentokrát sa výzva upravila a o dotácie môžu žiadať nielen samosprávy, ale aj podnikatelia. Dotácie pritom môžu byť poskytované aj na takzvané HUB-y, maximálne na 4 AC nabíjačky a 1 DC nabíjaciu stanicu.
Výzva bola platná do konca roka 2020. V priebehu tohto roka by malo prísť k vyhodnoteniu žiadostí, k podpisu zmlúv a aj samotnej realizácii nabíjacích staníc. Tá by mala štandardne prebehnúť do šiestich mesiacov od podpisu zmluvy. Ak sa teda podarí podpísať zmluvy s jednotlivými žiadateľmi do konca júna, ešte tento rok by mohli na Slovensku vyrásť ďalšie desiatky nabíjacích staníc. Zatiaľ čo veľkí prevádzkovatelia nabíjacej siete sa zameriavajú skôr na pokrytie rentabilných miest, tieto dotácie môžu pomôcť s pokrytím menších a vzdialenejších lokalít.
Rozširovanie nabíjacej infraštruktúry
Prevádzkovatelia nabíjacích staníc ako ZSE Drive, GreenWay alebo ejoin rozširovali nabíjaciu sieť aj napriek pandémii. Jednotlivých prevádzkovateľov sme ešte koncom roka oslovili, aby nám priblížili, ako sieť rozšírili za uplynulých dvanásť mesiacov a aké majú plány v rok 2021. Najviac nových nabíjacích bodov postavil nováčik na trhu, a to ejoin. Ten sa drvivú väčšinu roka zameriaval na výstavbu AC nabíjačiek, pričom v závere roka začal aj s osádzaním prvých DC nabíjacích staníc. Veľký počet AC nabíjačiek sa im podarilo postaviť aj preto, že pre množstvo obcí stavali nabíjacie stanice z dotácií.
Zle si rozhodne neviedli ani dvaja najväčší poskytovatelia nabíjacích staníc, ZSE Drive a GreenWay, ktorí sa ale zamerali skôr na pokrývanie dôležitých úsekov hlavných ťahov, kde nabíjačky stále chýbali. Treba však povedať, že takýchto miest je ešte stále pomerne dosť. Teda, hustota nabíjacích staníc je dobrá a nie je problém dostať sa kamkoľvek, stále je tu obrovský priestor na zlepšovanie. Najmä spomínané pokrývanie hlavných ťahov zobral útokom Slovnaft, ktorý postavil niekoľko nabíjacích staníc popri severnom úseku D1.
Väčšinou ide o 50 kW DC stojany, no na naše cesty mimo dvoch najväčších miest na Slovensku sa dostalo aj niekoľko stojanov s vyšším výkonom. Slovnaft osadil dve DC nabíjačky s maximálnym výkonom 100, respektíve 150 kW na severnej trase, pričom ZSE Drive sa zameralo skôr na južnú trasu. Jedna 100 kW nabíjačka pribudla v Lučenci a HUB ultra-rýchlych nabíjačiek s výkonom 175 kW postavili na odpočívadle Beladice (2x 175 kW + 2x 350 kW) a Blatná na Ostrove (2x 175 kW). V závere roka majiteľov vozidiel Tesla potešil aj nový Tesla Supercharger V3 v Košiciach.
Plány v roku 2021
Z odpovedí, ktoré nám poskytli jednotliví prevádzkovatelia, sme pripravili samostatné články, v ktorých nájdete podrobnejšie informácie. Ohľadom plánov bola ale každá z firiem zdržanlivejšia a odpovede boli skôr všeobecné. Ejoin spomedzi trojice najkonkrétnejší. Ich pôvodný plán bol do konca roka 2020 spustiť 30 DC nabíjacích staníc, no kvôli problémom aj v súvislosti s pandémiou sa cieľ nepodarilo splniť. Zostávajúcich 24 DC nabíjacích bodov teda plánujú spustiť ešte do konca januára. Čo sa týka ďalších plánov pre rozširovanie siete na Slovensku, detaily nám neuviedli.
ZSE Drive plánuje v budúcom roku pokryť miesta s chýbajúcou infraštruktúrou. Spomínajú najmä južné a východné Slovensko. Dobrou správou je, že výkon 50 kW pre DC nabíjanie už považujú za nedostatočný. Za nový štandard považujú nabíjačky s výkonom 150 kW, ktoré chcú v budúcom roku osádzať častejšie. Veľkou témou je aj výstavba nabíjacích staníc na diaľničných odpočívadlách. Ide o veľmi významné miesta dôležité pre plynulejšie cestovanie nielen v rámci Slovenska. Aj tu by sa ale ľady mali pohnúť, nakoľko nám ZSE Drive potvrdilo, že sa chcú sústrediť na prípravu ultrarýchleho nabíjania pre koridory D1.
Spoločnosť GreenWay bola ohľadom plánov najstručnejšia. Z odpovede vieme iba toľko, že v budúcom roku sa chcú venovať riešeniam pre komunitné nabíjanie, teda v rôznych biznis centrách či bytových komplexoch. Na druhú stranu, GreenWay si na koniec roka 2020 pripravil prekvapenie, a to v podobe spustenia národného roamingu so ZSE Drive. Národný roaming je zatiaľ iba jednostranný, teda používatelia GreenWay sa môžu nabíjať na nabíjačkách ZSE Drive. Spustený by mal byť aj opačne, no kedy sa tak stane zatiaľ nevieme. Nakoniec, v druhom kvartáli tohto roka by sme sa mali dočkať ďalšej nabíjačky Tesla Supercharger v Trenčíne.
Aktualizácia 5. januára 2021: doplnené ďalšie informácie