Nová cestná komunikácia bude obsahovať špeciálnu koľajnicu vo svojej konštrukcii, ktorá zabezpečí práve prísun elektrickej energie pre elektromobily. Cesta bola oficiálne otvorená len pred pár dňami vo Švédsku a spája štokholmské letisko Arlanda s logistickým centrom na predmestí. Pilotný projekt zo začiatku testujú nákladné automobily logistickej spoločnosti PostNord. Na pláne sú aj ďalšie úseky a rozširovanie aktuálnej komunikácie.
Aktualizovaný nápad
Samotné elektrifikované cestné komunikácie nie sú žiadnou novinkou. Obvykle však neboli určené pre automobily. Traťové vedenie nechýba ani v prípade prevádzkovania električiek alebo trolejbusov. Tentokrát je však komunikácia aktívna aj bez traťového vedenia. Elektrická energia sa nachádza v špeciálnych drážkach integrovaných do cestnej komunikácie. Ľahko tak môže pripomínať malú koľaj, po vzore tých väčších, električkových.
“Elektromobil sa ku koľaji pripája špeciálnym pohyblivým ramenom inštalovaným na podvozku vozidla. Pri predbiehaní a vychýlení sa vozidla z dráhy koľaje sa rameno automaticky odpojí. Elektrická cesta je rozdelená na 50 častí, pričom v každej bude elektrický prúd iba v momente, keď bude po nej elektromobil prechádzať. Pri zastavení auta sa nabíjanie odpojí.” – popisuje technológiu web energie-portal.
Systém pre nabíjanie integrovaný do cestnej komunikácie dokáže merať spotrebu každého pripojeného elektromobilu. Náklady na elektrickú elektrinu tak možno ihneď vyčísliť. V tomto prípade ide o dynamické napájanie vozidla. Jeho výhodou oproti nabíjaniu zo staníc má byť podľa energie-portal možnosť oveľa menšej batérie, čo automaticky znižuje náklady na produkciu elektromobilu.
“Cieľom projektu je získať vedomosti, skúsenosti a údaje o rozhodnutiach, ktoré vedú k vytvoreniu platformy pre elektrifikáciu väčších dopravných trás vo Švédsku. Investícia do projektu eRoadArlanda je v súlade s cieľom švédskej vlády vytvoriť do roku 2030 dopravnú infraštruktúru bez fosílnych palív a pomôže zvýšiť konkurencieschopnosť Švédska.” – uvádza oficiálny web eRoadArlanda.
Celková cena za kilometer tejto elektrifikovanej cestnej komunikácie sa vyšplhala na približne jeden milión eur. Spomínané náklady na výstavbu však môžu byť nižšie, ak sa “koľajový” elektrický systém pre nabíjanie inštaluje počas štandardnej rekonštrukcie cesty. Aktuálne by mali byť náklady na túto cestnú komunikáciu približne o 50% nižšie ako v prípade výstavby električkových tratí.