Hoci naša redakcia organizuje vlastné Salóny Elektromobilov po celom Slovensku, pre prehľad o aktuálnom dianí na českom trhu a horúce novinky sme zavítali aj ku susedom. České podujatie e-Salon prebieha v značne inom koncepte – ide o klasický autosalón na výstavisku, počas ktorého sa zároveň koná aj Konference Čistá mobilita.
Prešli sme všetky stánky na výstavisku a zozbierali sme tie najzaujímavejšie novinky, či postrehy. Viaceré z nich sme aj my mali možnosť vidieť na vlastné oči až na prebiehajúcom podujatí. Jednu z nich by sme tam ale vôbec nečakali a zostáva tajomstvom, čo presne tam robila. O čo išlo sa dozviete v spodnej časti článku.
Lacné elektrické autá aj imidžovky
Ktoré elektromobily nás zaujali? Nachádza sa medzi nimi aj množstvo cenovo dostupných modelov, na ktoré trh už dlho čaká. Zároveň sme však videli aj vozidlá, o ktorých už teraz vieme, že sa na Slovensku nebudú dať oficiálne zakúpiť. Prinášame zoznam zoradený abecedne.
Alpine A290
Hoci na podujatí zozbieral väčšiu pozornosť východiskový Renault 5 E-Tech (ktorý tam mal českú premiéru), my sme ho už videli na Autosalóne v Nitre a tu nás zaujal jeho športový derivát. Má síce rovnaké rozmery ako Renault 5, nabrúsenú verziu Alpine však odlišuje niekoľko detailov aj použitá technika. Už na prvý pohľad sú tu napríklad prídavné svetlomety, ktoré majú LED usporiadané do vzoru písmena X inšpirované svetom rallye.
Elektromobil Alpine A290 sa bude vyrábať s akumulátorom s kapacitou 52 kWh. Ten sľubuje dojazd približne 380 km. Alpine ponúka dve výkonové verzie ktoré sú spojené s variantmi výbavy. Verzie GT a GT Premium poskytujú výkon 130 kW, zatiaľ čo verzie GT Performance a GTS disponujú výkonom až 160 kW.
Bohužiaľ práve toto je jedno zo spomínaných vozidiel, ktoré sa na slovenský trh nedostanú. Značka Alpine totiž u nás totiž nemá oficiálne zastúpenie, a jeho otvorenie sa ani do budúcna neplánuje. Záujemcovia o kúpu sa budú môcť obrátiť na oficiálne predajné miesta v Českej republike.
Ford Capri
Ford tvrdí, že oživuje legendu. Pri novom elektromobile Ford Capri však z pohľadu dizajnu ide o úplne iný koncept auta akým bol pôvodný Capri v minulom tisícročí. Dvojdverové kupé vozidlo sa zmenilo na päťdverové SUV-kupé a je podstatne robustnejšie.
Keďže ide o technicky príbuzné vozidlo modelom Škoda Enyaq či Volkswagen ID.5, neprekvapí, že jadro ponuky tvorí verzia so zadným náhon s výkonom 210 kW (286 koní) a akumulátorom s kapacitou 77 kWh. Z nuly na stovku zrýchli za 6,4 sekundy a WLTP dojazd je na úrovni 627 kilometrov. Variant s pohonom všetkých kolies ponúka 250 kW (340 koní) a 79 kWh akumulátor.
Slovenské ceny začínajú na 42 490 € za základný variant s 52 kWh akumulátorom a dojazdom 384 kilometrov. Automobilka však má pri tomto modeli hviezdičku, ktorá informuje, že vozidlo v tejto konfigurácii bude dostupné až začiatkom budúceho roka.
Honda e:Ny1
Ďalším z elektromobilov, ktorých sa na slovenskom trhu pravdepodobne nedočkáme je zrejme jediná elektrická Honda v súčasnej ponuke. Hoci mala byť na našom trhu uvedená už na jar tohto roka, jej predstavenie sa preložilo na neurčito a stále nedisponujeme informáciami, že by k nemu malo dôjsť.
Rovnaký príbeh sa odohral aj v Českej republike, dieru na trhu však využili nezávislí dovozcovia. Na vozidle Honda e:Ny1 od nezávislého predajcu visela cenovka zodpovedajúca sume 38 tisíc eur.
Hyundai Inster
Jedným z najväčších lákadiel bol pre nás bezpochyby Hyundai Inster. Základná verzia Hyundai Inster sa bude dodávať s batériou s kapacitou 42 kWh a elektromotorom s výkonom 71 kW (95 koní). Naopak vyššia verzia dostane akumulátor s kapacitou 49 kWh a motor s výkonom 84,5 kW (113 koní). V prípade menšej baterky výrobca očakáva pre vozidlo Hyundai Inster dojazd 327 km podľa WLTP.
Najviac nás prekvapil vnútorný priestor, ktorý je v triede najmenších autíčok (A-segment) nevídaný. Autor článku (190 cm) si po nastavení prednej sedačky dokázal pohodlne “za seba” sadnúť aj do druhého radu. Na pohľad ponúka o čosi menší batožinový priestor než Dacia Spring, jeho objem sa však dá zväčšiť vďaka možnosti nastavenia sklonu zadných operadiel.
Slovenské zastúpenie už zverejnilo aj oficiálny cenník, odkiaľ sa dozvedáme, že cena Hyundai Inster začína na 24 190 €. Ide o základnú verziu so 42 kWh batériou, pohonom 4×2 a výkonom 71 kW. V prípade, že zákazník pri nákupe využije financovanie, získa zadarmo zimné pneumatiky a finančný bonus vo výške 1 500 €, čím sa predajná cena vozidla dostáva na 22 690 €. Výkonnejšia verzia so 49 kWh batériou, pohonom 4×2 a výkonom 84 kW stojí o 1 800 eur viac.
Kia EV6
Prvýkrát sme naživo videli aj faceliftovanú verziu modelu Kia EV6. Novinka prinesie niekoľko technologických vylepšení vrátane akumulátora s väčšou kapacitou, či dlhší dojazd. Na prvý pohľad je identifikovateľná aj adaptácia nového dizajnového jazyka, ktorý sa odzrkadlil najmä na tvare predných svetiel.
Rovnako ako modernizovaný koncernový súrodenec Hyundai Ioniq 5, tak aj Kia EV6 dostala väčšiu 84 kWh batériu oproti súčasnej 77 kWh. Tá umožní novinke dojazd na jedno nabitie približne 550 kilometrov. Nový model EV6 sa dokáže nabiť z 10 % na 80 % za 18 minút vďaka nabíjaciemu výkonu až 350 kW.
MG Cyberster
Jediným elektrickým kabrioletom na výstave bol MG Cyberster. Tento dizajnovo zaujímavý elektrický kabriolet nadväzuje na slávne britské korene značky, ktorá sa venovala ľahkým a obratným športovým vozidlám za rozumnú cenu. Základná verzia disponuje výkonom 340 koní, zatiaľ čo vrcholná verzia s pohonom 4×4 poskytuje výkon až 510 koní a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy.
Na výstavu v Prahe vozidlo zapožičalo slovenské zastúpenie, ktorému sa údajne podarilo získať prvý kus v EÚ. My sme toto konkrétne vozidlo už v októbri exkluzívne podrobili poriadnemu testu v podobe cesty k moru, čo už v najbližších dňoch prinesieme v samostatnom článku o MG Cyberster.
Opel Frontera
Opel začiatkom roka 2024 potvrdil veľký návrat modelu Frontera, ktorý mal v novej verzii doraziť aj ako batériový elektromobil. Ide dokonca o prvý model značky vyrábaný v Trnavskej automobilke Stellantis Slovakia. Momentálne je Opel Frontera dostupný len s jednou kapacitou batérie, no výrobca odhalil aj plány uviesť verziu s dlhším dojazdom – 400 km.
Na domácom nemeckom trhu je Opel Frontera dostupný od 28 990 eur. Za tieto peniaze dostane zákazník model so 44 kWh akumulátorom a elektromotorom s výkonom 83 kW. WLTP dojazd je na úrovni 305 kilometrov. Pre nás je kľúčová informácia, že “nová Frontera” bude od samého začiatku k dispozícii ako batériový elektromobil.
Opel Grandland
Po prvýkrát sme na vlastné oči videli aj ďalšiu novinku z dielne koncernu Stellantis. Ide o prvý Opel, ktorý využíva novú platformu koncernu Stellantis, STLA Medium. Vďaka novej architektúre a akumulátoru s kapacitou až 98 kWh, elektromotoru novej generácie a ďalším prvkom, ako je tepelné čerpadlo, bude nový Opel Grandland Electric schopný dosiahnuť elektrický dojazd až okolo 700 kilometrov.
Výrobca sľubuje čas DC nabíjania na 80 % kapacity batérie za približne 26 minút. Český zástupca nás informoval o cene v prepočte zodpovedajúcej približne sume 50 000 eur.
Škoda Elroq
Na domácom trhu si toto očakávané elektroauto práve tu odbilo verejnú výstavnú premiéru. Škoda Elroq bude k dispozícii s tromi rôznymi akumulátormi a pohonnými jednotkami, ktoré poznáme či už zo starších verzií modelu Škoda Enyaq. Najvyšší dojazd poskytne verzia Škoda Elroq 85, jej dojazd je podľa normy WLTP viac ako 560 kilometrov. Tá je vybavená akumulátorom s kapacitou 82 kWh (využiteľná kapacita 77 kWh) a ponúka maximálny výkon 210 kW( 286 koní).
Škoda Elroq má byť najdostupnejším elektromobilom vo svojom segmente. Novinku už je aktuálne možné objednávať aj na Slovensku. Ponúka sa v troch verziách, a to 50, 60 a 85. Základná cena Škoda Elroq 50 Essence štartuje od 32 990 eur. Viac v článku: Škoda Elroq oficiálne: Poznáme slovenské ceny. O koľko podliezli konkurenčné elektrické SUV?
Čínske elektromobily
Veľké zastúpenie tu mali aj čínske elektromobily. Popri oficiálnych zastúpeniach výrobcov ako DongFeng či Voyah však častokrát išlo najmä o nezávislých dovozcov. Našli sme tu napríklad viacero modelov BYD – ako napríklad BYD Seagull, BYD Atto 3, BYD Seal, BYD Seal U, či BYD Tang.
Daná spoločnosť uviedla, že plánuje spustiť aj dovoz elektromobilov značky Zeekr, ktoré sú častokrát technicky príbuzné s Volvom, ktoré rovnako spadá pod koncern Geely.
Zaujalo nás tu aj Nio EL6, Dongfeng MHero s odkazom na čínske vojenské vozidlo (a teda príbehom podobným americkému Hummeru), či malé úžitkové vozidlá čínskej výroby.
Bonus: Elektrický Multicar M25
Toto by ste tu naozaj nečakali. A ani my nie. Dodnes nevieme, čo vozidlo robilo na mieste výstavy, no jeho prítomnosť nás značka prekvapila a potešila zároveň. Išlo pri tom o zatiaľ nedokončenú modifikáciu.
Prestavba starej “multikáry” na elektromobil dáva nový život malému praktickému úžitkovému vozidlu, ktorého malý dvojvalcový dieselový boxer bol notoricky známy čiernymi oblakmi dymu a mizernou akceleráciou. Práve elektrický pohon v tomto vozidle vymaže najväčšie nevýhody
Ešte oveľa viac
Ako sme spomenuli, na mieste prebiehala aj konferencia Čistá mobilita. V nej sa rozoberali viaceré zaujímavé témy, navyše od tých bežných došlo napríklad aj na technológiu výmeny batérii.
Samotného E-Salonu v Prahe sa pochopiteľne zúčastnilo ešte oveľa viac značiek. Nešlo pri tom len o výrobcov automobilov, ale svoje zastúpenie tu mali aj elektrické motocykle, elektrické nákladné vozidlá, výrobcovia nabíjacích staníc či najrôznejších technológii týkajúcich sa elektromobility či energetiky. My sme však priestor v článku venovali najmä elektrickým novinkám, ktoré si tu odbili výstavnú premiéru. Určite odporúčame návštevu tohto podujatia počas nasledujúceho víkendu.