MojElektromobil

Holandský výrobca uviedol na trh tretiu generáciu svojho elektrického autobusu s dojazdom až 500 km. Zníženie hmotnosti o 33 % dosiahla použitím materiálov z leteckého priemyslu.

Nová generácia 12-metrového autobusu Ebusco 3.0 váži 8530 kg a na palubu sa vojde 90 osôb. Batérie sú umiestnené v podvozku.

Začiatok sériovej výroby v holandskom Deurne je naplánovaný na polovicu roku 2020. Ebusco tvrdí, že vyvinul aj nový model veľkosériovej výroby. Od začiatku budúceho roka začne testovať dva kusy tohto modelu dopravný podnik v Mníchove.

Ako spoločnosť vyvíjala tretiu generáciu, si môžete pozrieť na videu nižšie:

Ebusco 2.2

Pre porovnanie, súčasná generácia Ebusco 2.2 má kapacitu batérie 423 kWh a podľa výrobcu má dojazd až 450 km. 60 kusov modelu Ebusco 2.2 si objednala spoločnosť Qbuzz v rámci nákupu 160 elektrických autobusov na komerčné linky.

Nové technológie, ktoré spoločnosť Ebusco použila pre Ebusco 3,0, pochádzajú z leteckého a vesmírneho priemyslu. Ide napríklad o použitie kompozitov uhlíkových vláken, čo sa zrejme prejaví aj na vyššej predajnej cene autobusu.

elektrický autobus Ebusco 3.0

Batérie v podvozku

Autobus pozostáva prevažne z kompozitných častí, vďaka čomu je autobus o 33 % ľahší ako Ebusco 2.2.

Ebusco 3.0 je vybavený kamerami namiesto spätných zrkadiel. Autobus je navrhnutý na nočné nabíjanie v depe (bez možnosti pantografu).

Podpora čínskeho výrobcu

Holandská spoločnosť bola založená v roku 2010 a v roku 2012 uviedla na trh prvý model e-busov. Model 2.1 vznikol v spolupráci s čínskou spoločnosťou Golden Dragon, pričom batérie a elektromotory poskytol čínsky výrobca Yinlong.

Model 2.2 bol vybavený batériami LFP (lítium-železo-fosfát: typické pre čínsky trh a použité aj vo verzii 3.0). Autobus je poháňaný asynchrónnym centrálnym elektromotorom KAM90.

elektrický autobus Ebusco 3.0

Ebusco: Koniec doby naftovej

Tento nový autobus ohlasuje definitívny koniec naftovej éry. Už Ebusco 2.2 v porovnaní s naftovými autobusmi masívne zlepšil celkové náklady na vlastníctvo (Total Cost of Ownership) a zvyšoval tak udržateľnosť verejnej dopravy. Teraz sme schopní urobiť svet, v ktorom žijeme, ešte čistejším, bezpečnejším a zdravším,“ uvádza Peter Bijvelds, generálny riaditeľ Ebusco.

interiér - elektrický autobus Ebusco 3.0

Kamerový systém namieto spätných zrkadiel - Ebusco 3.0
Kamerový systém namieto spätných zrkadiel – Ebusco 3.0 (Zdroj: Ebusco)
11. októbra 2019
Zdroj: Sustainable Bus, Ebusco

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+