MojElektromobil

eFleet Day v roku 2024 prichádza v lepšej forme ako kedykoľvek predtým. Dlhší program, dvojnásobne väčší priestor pre vystavovateľov, väčšia kapacita pre účastníkov a ešte viac praktických informácií zo sveta firemnej elektromobility.

eFleet Day 2024 už 10. apríla 2024 pod jednu strechu prinesie odpovede na všetky vaše otázky, ktoré sa týkajú prevádzky elektromobilov vo firemnom vozovom parku.

Medzi účastníkmi budú aj zástupcovia zo spoločnosti 3MON, ktorá je špecialistom na požiarnu ochranu a technológie pre boj s požiarmi. Už viac ako 12 rokov spolupracuje so záchrannými zložkami na Slovensku a v Česku, takže aj téma požiarov elektromobilov je jej skutočne blízka.

Náš tip
eFleet Day 2024: Máme pre vás tip, ako ušetriť pri nákupe vstupeniek

Moderné riešenia pre kontrolu požiarov elektromobilov

Požiare elektromobilov sú ostro sledovanou témou. Aj nedávny požiar elektromobilu v Miloslavove pri Bratislave pritiahol obrovskú pozornosť. Sprevádzali ho ostré výmeny názorov na sociálnych sieťach a dianie sledovali aj médiá.

Najväčším problémom sú momentálne chýbajúce skúsenosti. Situácia sa ale zlepšuje a aj naše záchranné zložky získavajú potrebné poznatky a náležite upravujú svoje postupy a vybavenie. Prebiehajú cvičenia, výmena poznatkov s okolitými krajinami, výrobcovia vozidiel pridávajú svoje know-how a hľadajú sa čo najlepšie a najefektívnejšie postupy.

V praxi sa veci majú tak, že Hasičský a záchranný zbor vie už roky požiar elektromobilu dostať pod kontrolu a zlikvidovať ho. Teraz sa akurát hľadá štandardizovaný postup, ktorý by bol takpovediac čo najľahší a najjednoduchší.

hasici

Protipožiarna deka a EPS

Dostupných je množstvo prostriedkov pre zabránenie šírenia požiaru, jeho kontrolu a samotnú likvidáciu. Pre všeobecné nasadenie, ale aj špeciálne pre elektrické vozidlá. Pri požiaroch sa vždy hrá o čas. Elektromobily nie sú žiadnou výnimkou, práve naopak.

Myslelo sa na to. Jedným z riešení “na získanie času” je protipožiarna deka Fire Isolator, ktorá je určená na kontrolu horenia pri požiaroch elektromobilov, hybridných vozidiel, ale aj vozidiel s doteraz bežnými spaľovacími motormi. Jej unikátnosť je zdôraznená tým, že deku je možné použiť 6 – 8 krát.

Protipožiarna deka neslúži na uhasenie požiaru, ale na jeho kontrolu – redukcia prístupu kyslíka, zabránenie šíreniu na ďalšie vozidlá a získanie času. Deka musí presahovať cez vozidlo, teda pokrývať ho celé, aby došlo k zabráneniu prístupu kyslíka.

Podobným riešením na kontrolu požiaru je aj takzvaná vodná hmla pre parkovacie domy. Parkovacie garáže predstavujú viaceré riziká požiaru v dôsledku tesného parkovania vozidiel a vysokého obsahu horľavín. Systém vodnej hmly ponúka rýchlu a spoľahlivú ochranu pri kontrole a potláčaní požiaru. Systém používa iba pitnú vodu ako prostriedok na potlačenie a je bezpečný pre ľudí a životné prostredie.

Dôležitým prvkom rovnice pri protipožiarnej ochrane je elektrická požiarna signalizácia (EPS). Tento systém dokáže automaticky a veľmi rýchlo zachytiť vznikajúci požiar a signalizáciou o ňom dať vedieť. Rýchla detekcia a vyhlásenie poplachu pomáha vďaka včasnému zásahu chrániť majetok a ľudské životy. Tento systém svoju silu ukázal aj pri prvom požiari elektromobilu v podzemných garážach v Českej republike.

Objekt bol vybavený elektronickou požiarnou signalizáciou pripojenou na pult centrálnej ochrany (priamo ku hasičom). Práve to predstavovalo jednu z kľúčových okolností pre úspešné zvládnutie požiaru. Konkrétne išlo o to, že požiar bol hneď vo svojom začiatku zaznamenaný a ohlásený, čo umožnilo rýchlu reakciu. Požiar bol na pulte centrálnej ochrany nahlásený o 23:56. Prvá jednotka vtedy na miesto udalosti dorazila o 00:01, druhá o 00:02.

EPS | Zdroj: 3MON

Posúvame sa vpred

Problém teda nie je v tom, že by nebola dostupná technika, ale skôr v tom, že k otázke sa nepristupuje dosť proaktívne. Trochu sme zaspali dobu. Na nástup elektromobility nebola pripravená vyhláška, chýba modernizácia využívaných nástrojov a neboli skúsenosti.

Našťastie sme sa v ostatných rokoch začali posúvať vpred. Príkladom je veľké cvičenie zamerané na hasenie vysokonapäťových trakčných batérií a elektromobilu, ktoré prebehlo v apríli 2023 v Galante. Zapojení do neho bol slovenský HaZZ, zástupcovia zo Slovinska, Českej republiky, Maďarska a Nemecka a tiež študenti zo Slovenskej Technickej Univerzity. A to je len jeden z príkladov.

Taktiež platí, že dnes sa spoločnosti zamerané na požiarnu ochranu a technológie pre boj s požiarmi úplne prirodzene venujú aj problematike požiarov elektromobilov. Akurách ich treba osloviť a vhodné riešenia aj reálne nasadiť.

Jednou zo špecializovaných spoločností je 3MON, ktorá bude na konferencii eFleet Day 2024 prezentovať inteligentné riešenia, ktoré nás ochránia pred požiarom z batérií. Niektoré riešenia sú dostupné pre bežného človeka, niektoré sú určené špeciálne pre záchranné zložky.

Príkladom sú špecializované hasiace zariadenia od spoločností Rosenbauer, ale aj celkom dobre známa COBRA. V tomto prípade ide o zariadenia s priamym prienikom hasiva do vnútra batérie. Zjednodušene to funguje tak, že hrot prerazí plášť batérie a následne dochádza k priamemu haseniu, čo je veľmi efektívne riešenie. Využíva sa to napríklad aj v leteckom priemysle.

Protipožiarna deka | Zdroj: 3MON

Špeciálne hasiace prístroje a ochranné prostriedky

Medzi “klasickejšie” riešenia na zvládnutie požiaru lítium-iónových batérií, ktoré nájdeme v ponuke spoločnosti 3MON, spadajú stálotlaký hasiaci prístroj na lítiové batérie Neuruppin WD6 F-500. Ide o ručný hasiaci prístroj vytvorený na hasenie požiarov materiálov rôznych druhov v rámci triedy požiaru A, najmä plastov, gumy a lítium-iónových batérií.

Svoje poslanie spĺňa v miestach ako nabíjacie stanice batérií, sklady batérií, fotovoltaické systémy a pikoškou je, že sa používa aj na pretekoch Formula 1.

Pri horení sú veľmi problematické splodiny horenia, preto sa v interiéroch inštalujú systémy pre odvetrávanie a potrebná je aj vhodná tvárová ochrana. 3MON na to má riešenie s názvom LFIM.

Je to ochranná maska určená na ochranu pred rizikami spojenými s požiarmi a incidentmi lítium-iónových batérií. Je navrhnutá tak, aby poskytovala ochranu pred toxickými plynmi, vysokorýchlostnými časticami a ďalšími nebezpečenstvami, ktoré môžu vzniknúť počas incidentov s lítium-iónovými batériami.

Všetko o problematike hasenia požiarov elektromobilov, ale aj protipožiarnej bezpečnosti ako takej, sa dozviete priamo počas konferencie eFleet Day 2024 od zástupcov spoločnosti 3MON.

Náš tip
eFleet Day 2024: Máme pre vás tip, ako ušetriť pri nákupe vstupeniek
13. marca 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+