MojElektromobil
Redakcia 18. októbra 2024

V priestoroch x-bionic® sphere v Šamoríne sa včera uskutočnilo významné stretnutie e-mobility komunity – najväčšia slovenská konferencia venovaná elektromobilite eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van. Stretli sa tu desiatky odborníkov z oblasti dopravy, logistiky a energetiky. Cieľom podujatia bolo diskutovať o najnovších trendoch a výzvach spojených s elektrifikáciou nákladnej a autobusovej dopravy. Témou konferencie boli predovšetkým výhody bezemisnej dopravy, optimalizácia nákladov na nabíjanie a skúsenosti zo zahraničia.

„Elektrifikácia nákladnej dopravy nie je len ekologická nutnosť, ale aj príležitosť na zníženie prevádzkových nákladov a zvýšenie efektivity,“ povedal vo svojom úvodnom príhovore Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA), ktorá spolu s portálom MojElektromobil.sk podujatie organizovala. „Na Slovensku sa viac ako 60 % nákladnej dopravy uskutočňuje na krátke vzdialenosti, čo robí z elektrických kamiónov ideálnu voľbu už dnes,“ tvrdí Križanský.

Zdroj: Peter Frolo

Konferencia ukázala reálne príklady implementácie elektrických nákladných vozidiel a poskytla praktické rady pre mestá a firmy, ktoré zvažujú prechod na bezemisnú dopravu. Viacerí rečníci zdôrazňovali, že jedným z kľúčových predpokladov úspechu elektromobility je rozvoj nabíjacej infraštruktúry, najmä v logistických a distribučných centrách. „Našou prioritou je vytvárať podmienky pre budovanie privátnych nabíjacích staníc v depách a sídlach firiem a inštitúcií,“ vyhlásil Križanský a dodal: „Je nevyhnutné, aby bola infraštruktúra kompatibilná a podporovaná z eurofondov a ďalších verejných zdrojov, inak môže pri prechode na bezemisnú dopravu dôjsť k závažným problémom.“

Michal Chabada, zakladateľ portálu MojElektromobil.sk po podujatí povedal: „Konferencia opäť priniesla množstvo užitočných informácií a podľa reakcií účastníkov už vieme, že dnešné témy naozaj zarezonovali a predstavili aj praktické riešenia pre budúcnosť elektromobility v nákladnej, úžitkovej a autobusovej doprave.“

Program konferencie eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van pozostával z prednášok, odborných prezentácií a panelových diskusií, pričom témy sa sústredili na aktuálne trendy v elektrifikácii nákladnej a autobusovej dopravy, výzvy pri prechode na bezemisné flotily, budovanie nabíjacej infraštruktúry a skúsenosti z implementácie týchto riešení v praxi. Diskusie poskytli praktické rady, zatiaľ čo prezentácie predstavili viaceré inovatívne riešenia od významných hráčov v sektore elektromobility.

Zdroj: Peter Frolo

Katarína Dobišová z Nestlé Slovensko hovorila v rámci programu o konkrétnych skúsenostiach jej firmy s pilotným projektom elektrického ťahača v Českej republike. „V Nestlé vnímame dekarbonizáciu našej flotily ako spoločenskú zodpovednosť, a preto sa snažíme implementovať udržateľné riešenia. Testovali sme elektrický ťahač na prepravu medzi výrobným závodom, distribučným centrom a zákazníkmi, a zistili sme, že elektromobilita v logistike je možná aj napriek výzvam, ako sú vyššie náklady a obmedzený dojazd. Pri prepočítaní celkových nákladov na vlastníctvo (TCO) sme sa dostali k nárastu len vo výške 13 %, čo je povzbudzujúci výsledok vzhľadom na očakávaný pokles obstarávacích cien vozidiel.“

Rastislav Žembery zo ZSE Drive sa zameral na výzvy a príležitosti pri budovaní nabíjacej infraštruktúry: „V segmente nákladnej dopravy budú rezervácie času nabíjania nevyhnutné. Pracujeme na tom, aby bolo nabíjanie v tomto segmente možné rezervovať pre konkrétneho zákazníka a blokovať pre ostatných. Našim prvoradým cieľom je však poskytnúť firmám komplexné riešenia pre elektrifikáciu dopravy, vrátane poradenstva, inštalácie nabíjacej infraštruktúry a optimalizácie nákladov na energiu – a to ako pri osobných, tak pri ťažkých úžitkových vozidlách,“ vysvetlil Žembery.

V rámci diskusie sa zapojili aj ďalší odborníci, napríklad Peter Badík z GreenWay poukázal na problémy s plánovaním: „Pre mňa je práve toto najväčšou výzvou. Projekty v segmente eHDV musia prinášať naozaj vysoké výkony. Preto je nevyhnutné, aby logistické spoločnosti a mestá začali s plánovaním v dostatočnom predstihu a komunikovali svoje potreby s nami ako operátormi nabíjacej infraštruktúry.“ Tomáš Kuník z ejoin pridal ďalší pohľad, keď kritizoval zložité legislatívne procesy spojené s výstavbou nabíjacích staníc: „Na Slovensku sa pravidlá nezjednodušujú, skôr naopak. Od minulého roka je pri výstavbe nabíjacích staníc potrebné stavebné povolenie, čo výrazne komplikuje a predlžuje celý proces výstavby.“

Zdroj: Peter Frolo

Peter Hofierka zo spoločnosti Voltia vyvrátil niekoľko mýtov o elektrických vozidlách. „Existujú tri hlavné hoaxy: prvým je, že sa hodia iba na krátke trasy v mestách, druhý že elektrické autá sú drahé a ich prevádzka nie je ekonomicky výhodná a tretí, že technológia batérií nie je dostatočne vyspelá a batérie sa rýchlo opotrebúvajú. No my máme spokojných zákazníkov, ktorí najazdia 60, 70 alebo 80 tisíc kilometrov ročne na elektrických autách. A práve pri takýchto nájazdoch je ekonomika elektromobilu skutočne výhodná,“ vysvetlil Hofierka.

V diskusii o elektrických flotilách pokračoval aj Martin Kubányi z No Limit Logistics, ktorý sa venoval špecifikám prechodu na elektrickú dopravu v kopcovitých a horských oblastiach. „V tomto roku sa viac rozširujeme aj do regiónov, čo znamená, že budeme čeliť novým výzvam, ako sú náročné zimné podmienky v horských oblastiach. V Poľsku, kde sme už s elektrifikáciou začali, nie je krajina až tak hornatá, takže skúsenosti odtiaľ neboli úplne aplikovateľné na slovenské podmienky,“ uviedol Kubányi.

Nasledovali prezentácie zástupcov jednotlivých výrobcov. Jakub Palkovič z Mercedes-Benz Slovakia predstavil elektrickú verziu vozidla Vito: „Je dostupné vo verzii nákladnej dodávky aj vo verzii pre prepravu osôb. V interiéri nájdete veľký centrálny displej s množstvom digitálnych doplnkov. Vozidlo má navigáciu s elektrickou inteligenciou, ktorá naplánuje trasu podľa aktuálnej premávky a v prípade potreby naplánuje najefektívnejšie nabíjanie.“

Ján Šulek z Mercedes-Benz Truck zasa predstavil úspechy značky v segmente nákladných vozidiel: „Najnovšou novinkou, ktorá nás veľmi teší, je prvá objednávka od slovenského zákazníka na eActros 600. Máme teda aj takýchto odvážnych zákazníkov, a tí menej odvážni si ho môžu vyskúšať na testovacích jazdách aj priamo tu počas konferencie.“

Odborný program sa venoval aj diskusii o ESG cieľoch a čerpaní eurofondov. Gabriela Bizoňová z ČSOB Leasing zdôraznila potrebu v rámci diskusie o ESG najskôr dobre spoznať vlastnú spoločnosť: „To je práve hlavná výzva pre firmy, spoznať všetky riziká a príležitosti, aby sa firma mohla ďalej rozvíjať. Tento potenciál sa nachádza aj v elektromobilite, ktorá môže dopravcom poskytnúť nové možnosti.“ Špecialistka na eurofondy Miroslava Černeková z ČSOB Leasing doplnila: „Pri projekte alebo investícii z verejných zdrojov si treba uvedomiť, že ide o proces, ktorý nie je práve jednoduchý. Od podania žiadosti po schválenie a vyplatenie prostriedkov môže pokojne uplynúť niekoľko mesiacov, alebo aj viac ako rok.“

Zdroj: Peter Frolo

Diskusia o elektrických autobusoch na konferencii eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van sa zamerala na výzvy spojené s ich zavádzaním do praxe. Pavel Kuch z MAN Truck & Bus upozornil: „Nemôžeme len tak jednoducho nahradiť každý dieselový autobus elektrickým. Je potrebné trochu viac premýšľať.“ Zdôraznil, že plánovanie nabíjacej infraštruktúry a životnosti batérií je kľúčové pre úspešnú integráciu elektrobusov. Michal Dekánek z Dopravného podniku Bratislava poukázal na výzvy v hlavnom meste, kde veľká rozloha vyžaduje nabíjanie autobusov počas dňa, keďže ich nájazdy dosahujú štyristo päťdesiat až päťsto kilometrov.

Juraj Ďuratný z D-Tax zdôraznil význam legislatívnych zmien: „Od 1. januára 2025 prichádza zmena, ktorá zníži nepeňažný príjem zamestnanca pri používaní elektrického vozidla alebo plug-in hybridu z jedného percenta na pol percenta.“ Táto zmena by mala ďalej podporiť rozvoj elektromobility aj vo verejnej doprave.

Erik Brinkáč zo spoločnosti Global Payments predstavil moderné riešenia pre nabíjanie elektromobilov prostredníctvom platobných terminálov a zdôraznil význam bezpečných a jednoduchých platobných systémov pre rozvoj elektromobility. Systém Global Payments ponúka univerzálne riešenie, ktoré podporuje platbu kartou, čo podľa Brinkáča preferuje až osemdesiatdva percent zákazníkov. „Ľudia nechcú mať ďalšie karty alebo aplikácie, chcú platiť tým, čo už majú,“ vysvetlil.

Program konferencie uzatvorila konateľka spoločnosti 3MON Simona Kalinovská, ktorá sa zamerala na témy súvisiace s bezpečnosťou a prevenciou požiarov v oblasti elektromobility. Zdôraznila potrebu vyváženého prístupu k bezpečnostným opatreniam pri používaní elektrických vozidiel, aby bola zabezpečená ochrana nielen majetku, ale aj životov.

Odovzdávanie certifikátov SEVA ELF

Na konferencii eFleetDay sme ocenili aj viaceré spoločnosti, ktoré získali prestížny certifikát SEVA ELF za ich významný prínos k elektrifikácii flotíl a znižovaniu emisií v treťom kvartáli 2024.

Medzi ocenenými bola spoločnosť EUCOS s.r.o., ktorú na podujatí zastupoval External Affairs Manager Martin Klus, ďalej ČSOB Finančná skupina, za ktorú ocenenie prevzala Miroslava Gabrišková, riaditeľka odboru manažmentu majetku a nákupu. Certifikát si prevzal aj Tomáš Osuský, CEO spoločnosti HOLLEN s.r.o., ako aj Matúš Sabo, Key Account Manager pre ČR a SR zo spoločnosti Ekoenergetyka Polska S.A. Za spoločnosť Siemens bol prítomný Matúš Jenčík a Scania Slovakia reprezentoval Marcel Demský, E-mobility Infrastructure Manager CER.

Medzi ocenenými firmami boli tiež firmy Z-izol s.r.o. a AstraZeneca AB o.z. pričom všetky tieto spoločnosti preukázali odhodlanie v inováciách, ktoré podporujú rozvoj elektromobility a udržateľnú mobilitu na Slovensku.

Zdroj: Peter Frolo

Ako na záver konferencie eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van zdôraznil Michal Chabada, význam dlhodobého a premysleného plánovania v oblasti elektromobility je kľúčový: „Aby sme dosiahli skutočnú transformáciu v doprave, musíme začať investovať do technológií a infraštruktúry už dnes. Vráti sa nám to nielen v podobe zníženia emisií, ale aj efektívnejšieho a lacnejšieho dopravného systému pre všetkých.“

18. októbra 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+