Ekologické vozidlá budú povinnou súčasťou verejného obstarávania na Slovensku. Dnes to schválila vláda SR v novom návrhu zákona o cestnej premávke.
Dnes schválila vláda návrh zákona o podpore ekologických vozidiel cestnej dopravy. Povinný podiel ekologických vozidiel bude od augusta 2021 platiť pri nadlimitných zákazkách verejného obstarávania, resp. pre nadlimitné nákupy verejných inštitúcií a samospráv.
Povinnosť sa bude týkať aj lízingu, splátkového predaja, prenájmov, niektorých služieb vo verejnom záujme v osobnej doprave či služieb, ktoré sa vykonávajú s pomocou vozidla. Bude to platiť pre osobné vozidlá, nákladné vozidlá, ale aj autobusy.
Ekologické vozidlá – podiely
Pre osobné vozidlá, mikrobusy a nákladné vozidlá do 3,5 tony bude platiť povinný podiel ekologických vozidiel 22% v priebehu päťročného referenčného obdobia.
V prípade ostatných nákladných automobilov (nad 3,5 tony) budú musieť verejné inštitucie zabezpečiť 8-percentný podiel ekologických vozidiel. Od roku 2026 však musia zabezpečiť podiel 9% a od 2031 do 2035 podiel 10% ekologických vozidiel.
Verejná doprava dostane najvýraznejší nárast ekologických vozidiel. Návrh zákona hovorí o povinnom podiele až 35% do konca roka 2025 a v ďalšom referenčnom období (od 2026) až 48%.
Aké je to ekologické vozidlo?
V kategóriách osobné vozidlo, mikrobus alebo nákladné vozidlo do 3,5 tony bude platiť, že ekologické vozidlo je také, ktoré nevypustí viac ako 50 gramov CO2/km. To je dnes spravidla plug-in hybridné vozidlo, alebo plne elektrické vozidlo. Od roku 2026 bude za ekologické považované vozidlo s emisiami 0 g CO2/km.
Vozidlá nad 3,5 tony budú považované za ekologické vtedy, keď budú na pohon využívať elektrickú energiu, prípadne vodík (H2), syntetické a parafinické palivo, stlačený zemný plyn (CNG), skvapalnený zemný plyn (LNG), skvapalnený ropný plyn (LPG) alebo biopalivo.
Dotácie 2021
Pred nedávnom sme vás informovali aj o najnovších plánoch Ministerstva hospodárstva (MH) SR o podpore nákupu ekologických vozidiel pre fyzické osoby. Keďže sa v poslednom kole dotácie “vypredali” príliš rýchlo a nedostali sa všetkym záujemcom, MH SR sa rozhodlo podmienky zmeniť.
Konkrétne podmienky zatiaľ nepoznáme, vieme však, že dotácie na jedno vodzilo budú nižšie ako v poslednom kole (8 000€ a 5 000€). Budú tiež nárokovateľné pre každého záujemcu a budú financované z eurofondov najskôr na konci roka 2021.