V roku 2015 sa v Európe predalo len približne 145 000 elektrických a hybridných áut, čo predstavovalo trhový podiel na úrovni 1 %. O sedem rokov neskôr, v roku 2022, to už bolo viac ako 2,6 milióna vozidiel z týchto kategórií s trhovým podielom 23 %.
Nebolo to zo dňa na deň a pomôcť mal technologický pokrok, vďaka ktorému sa zlepšili parametre i pomer medzi cenou a vlastnosťami elektrifikovaných vozidiel. Rovnako tak sa zlepšila nabíjacia infraštruktúra a stimulom pre rast predajov mali byť aj rôzne dotačné programy.
Elektrické obrodenie nákladnej dopravy
Na podobnú cestu sa teraz podľa spoločnosti Maersk vydala aj nákladná doprava, ktorej elektrifikácia umožňuje “environmentálne priateľskú prepravu tovaru po cestách Európy”. Spomína pri tom štúdiu Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT), kde je uvedené, že batériové elektrické nákladné vozidlá produkujú o 63 % menej emisií skleníkových plynov, než ich dieselové náprotivky.
Dodáva, že vzhľadom na to, že nákladná doprava zabezpečuje 77 % všetkej pozemnej prepravy v Európskej únii je prechodom na elektrické modely možné eliminovať výraznú časť predmetných emisií. Aj toto má byť jeden z dôvodov prečo sa vo vozových parkoch logistických spoločností začínajú v čoraz väčšej miere objavovať elektrické nákladné autá.
Postupné odbúravanie prekážok
Maersk si tak trochu prilieva polievočku a uvádza, že patrí medzi lídrov, ktorí sa tejto výzve postavili čelom. Do svojho vozového parku v Nemecku nasadí 25 elektrických modelov Volvo FH. Všetko ako súčasť stratégie na dekarbonizáciu logistických operácií.
Spoločnosť ale upozorňuje, že “elektrické obrodenie” v segmente nákladnej dopravy je zatiaľ len na svojom začiatku. V roku 2022 boli dominantnou voľbou dieselové nákladné vozidlá, ktoré v Európskej únii dosahovali až 96,6 % podiel. Plne elektrické modely si získali len skromných 0,6 %.
Maersk menuje viacero prekážok brániciach rýchlejšiemu osvojovaniu elektrickej jazdy v logistike. Má ísť napríklad o vyššie náklady, dlhšiu časovú náročnosť na nasadenie elektrických nákladných vozidiel (vybudovanie nabíjania, optimalizácia trás…) či nedostatočne rýchle legislatívne zmeny.
Pripomína však, že situácia by sa už čoskoro mala zmeniť k lepšiemu. Pomôžu napríklad nové európske nariadenia, ktoré zahustia nabíjaciu infraštruktúru na kľúčových trasách už aj s ohľadom na nákladnú dopravu. Ďalšou kľúčovou zmenou má byť zvýšenie váhového limitu pri bezemisných nákladných autách, kde by malo dôjsť k zvýšeniu limitu o 2 tony.
eFleet Day 2023 Truck&Bus: Odborná konferencia pre rozvoj zelenej flotily v kamiónovej a autobusovej doprave
Téme elektromobility v nákladnej doprave a preprave pasažierov sa budeme podrobne venovať aj na Slovensku počas odbornej konferencie eFleet Day 2023 Truck&Bus.
Počas programu konferencie sa bude pozornosť venovať aktuálnemu stavu elektromobility v nákladnej doprave a preprave osôb. Zistíte, ako je na tom elektrická nákladná doprava dnes a kam sa posunie už v najbližších rokoch. Všetky kľúčové informácie o konferencii nájdete priamo na oficiálnom webe.