Od momentu, keď sa začali prvé prestavby klasických áut na elektrické, bolo len otázkou času, kedy príde na rad aj Mazda MX-5 Miata prvej generácie. Tento model je obľúbenou klasikou na celom svete a už takmer štyri desaťročia slúži ako referenčný bod pre malé športové autá. Neoberie ju výmena spaľovacieho motora o špecifický pocit z jazdy, ktorý ju preslávil? To, ako prebiehala výmena motora zverejnil portál InsideEVs.
Elektrická Mazda MX-5 Miata
Za touto konkrétnou prestavbou stojí britská spoločnosť Electrogenic, ktorá sa už dlhé roky venuje premene klasických áut na elektromobily. Ich filozofiou je prispôsobiť každý projekt konkrétnemu vozidlu a jeho účelu. Každá súčiastka je starostlivo vyberaná a následne integrovaná vlastným softvérom spoločnosti, aby všetko dokonale spolupracovalo.
Mazda MX-5 Miata predstavuje jedno z individuálnych riešení tejto firmy. Zákazníci môžu priniesť svoje vozidlo, definovať požiadavky na výkon, dojazd a inžinieri sa postarajú o zvyšok. Ak je model dostatočne populárny, ako napríklad Jaguar E-Type alebo Miata, spoločnosť vyvinie univerzálny prestavbový kit, ktorý si môže zakúpiť a nechať namontovať ktokoľvek. Firme Electrogenic sa v minulom roku úspešne podarilo prekonvertovať na elektromobil aj legendárny DeLorean DMC-12.
Výkon a dojazd
Elektrická Miata disponuje 42 kWh batériou a elektromotorom s výkonom 160 koní a krútiacim momentom 310 Nm. Výrobca udáva zrýchlenie z 0 na 100 km/h za približne 6 sekúnd a maximálnu rýchlosť 185 km/h, čo je podstatne lepšie ako verzia so spaľovacím motorom. Batéria sa dá nabiť na plnú kapacitu približne za hodinu, čo samozrejme závisí od výkonu nabíjacej stanice. Dojazd sa pohybuje niekde na hranici 240 kilometrov, takže ide o ideálne mestské vozidlo s možnosťou pohodovej jazdy na kratších výletoch.
Cena výmenného procesu zatiaľ nebola oficiálne oznámená, no podľa doterajších projektov možno očakávať, že sa bude pohybovať medzi 29 000 € a 77 000 €, pričom inštalácia je účtovaná samostatne. Mazda MX-5 Miata je unikát medzi športovými vozidlami. Po celom svete má obrovskú fanúšikovskú základňu a úpravy motora nie sú ničím neobvyklým. Hmotnosť je pri tomto modeli kľúčovým faktorom. Batérie sú ťažké a aby auto malo rozumný pomer výkonu a dojazdu, musí ich mať dostatok. Elektrická verzia je približne o 100 kg ťažšia ako pôvodná verzia so spaľovacím motorom.
Vodič si v tomto prípade môže vybrať z troch režimov, a to Normal, Sport a Eco. V režime „Normal“ je auto svižné, plyn okamžite reaguje a posiela výkon na zadné kolesá. V režime „Sport“ je odozva na plyn ostrejšia, čo vodiča povzbudzuje k dynamickejšej jazde. Režim „Eco“ obmedzí výkon a odozva na plyn je menej citlivá, vďaka čomu sa zbytočne nevybíja batéria a predlžuje dojazd.
Mohlo by vás zaujímať:
- Kia EV4: Očakávaný model dorazí v dvoch prevedeniach. Takto vyzerá oficiálny dizajn
- Predaj automobilov je čoraz ťažší. Pomôcť dokáže umelá inteligencia
- Mestské žihadlo, rodinné SUV aj špičkový športiak. Elektromobily Hyundai bojujú o váš hlas v ankete Elektromobil Roka 2025 powered by ČSOB Leasing
Mnohé staršie modely vozidiel profitujú z prechodu na elektrický pohon, najmä veľké cruisery či autá, ktoré ťažia z obrovského výkonu. Aj napriek pôvodným obavám o tom, že Miata po prerábke výrazne zmení svoje jazdné vlastnosti, sa projekt podľa slov mechanikov úspešne podarilo zrealizovať. Možno vám bude chýbať zvuk motora a radenie, no elektrická verzia stále dokáže vyčariť úsmev na tvári.
Prerábka vozidla určite nepatrí medzi lacné záležitosti. Lacnejším riešením môže byť v niektorých prípadoch aj kúpa nového elektromobilu. Začiatkom roka Mazda predstavila svoj najnovší model elektromobilu Mazda 6e, ktorý by mohol do Európy doraziť už v druhej polovici roka 2025.