Tesla medzi jachtami. Takúto prezývku dostala jachta spoločnosti Silent Yachts, ktorú môžu poháňať výhradne fotovoltické panely a energia uskladnená v batériách. Nie je vôbec lacná, no firma cíti silný dopyt a výrazne navyšuje výrobu.
Silný dopyt a rast výroby
Silent Yachts má aktuálne už 11 funkčných katamaránov na vode a 10 kusov vo výrobe. Katamarán je jachta, ktorá má dva geometricky symetrické trupy, čo zabezpečuje jej lepšiu stabilitu ako jachty s jedným trupom.
Firma vyrába elektricky poháňané jachty už roky a aktuálne má v ponuke 3 modely. Model Silent 55 s dĺžkou 55 stôp (16,8 m), Silent 60 s dĺžkou 60 stôp (18,3 m) a najdlhší model Silent 80 má 80 stôp (24,4 metra).
Aktuálne cíti silný dopyt a popri súčasnej výrobe zabezpečuje zvýšenie výroby až na niekoľko desiatok elektrických katamaránov ročne. Silent Yachts má lodenice v Thajsku a v Taliansku. Lodenicu (objekty výroby a údržby lodí) v Thajsku vlastní švajčiarsky podnikateľ Philippe Guénat a ide o najväčšiu súkromnú lodenicu v juhovýchodnej Ázii.
V talianskom meste Fano má firma druhú lodenicu. Tu je aktuálne vo výrobe niekoľko kusov modelu Silent 60 a pracuje sa zvýšení kapacity na 15 ks ročne.
Parametre a cena
Podľa veľkosti je možné katamarán vybaviť batériami s kapacitou 150 až 532 kWh. Fotovotické panely vygenerujú od 10 do 26 kWp energie. Pre lepšiu predstavu, jeden elektrický sedan Tesla Model S má batériu s kapacitou 100 kWh. Pre dlhšie plavby však môže pohonu pomôcť aj klasický generátor.
Cena tohto ekologického plavidla je 2 milióny dolárov, čo samozrejme nie je lacné. Je to však cena porovnateľná s konvenčnými plavidlami s podobne luxusnou výbavou.
Elektrické lode sú čoraz viac súčasťou osobnej aj nákladnej lodnej dopravy. Slúžia napríklad turistom na prehliadky Niagarských vodopádov, elektrické trajekty slúžia na prepravu medzi fjordami v Nórsku a v Číne veľké elektro lode prevážajú uhlie. Prednedávnom sme vás informovali aj o snahe európskych firiem o vývoj vodíkom poháňaných remorkérov.