MojElektromobil

Nové výskumy ukazujú, že obavy zo skutočného zvýšenia emisií uhlíka vplyvom elektromobilov sú neopodstatnené takmer vo všetkých častiach sveta. Novinári sa pravidelne pýtali, či sú elektromobily skutočne „zelenšie“ keď sa zohľadnia emisie z ich výroby, ale aj výroby elektrickej energie.

Nová štúdia Nature Sustainability – Udržateľnosť prírody, ktorú uskutočnila Univerzita Radboud (Holandsko) spolu s univerzitami Exeter (Veľká Británia) a Cambridge (Veľká Británia) dospela k záveru, že elektromobily vedú celkovo k nižším emisiám uhlíka, aj keď výroba elektrického prúdu stále zahŕňa značné množstvo fosílnych palív.

Štúdia zistila, že už za súčasných podmienok je v 95 % sveta pre ovzdušie výhodnejšia jazda na elektromobile, ako v prípade bežných benzínových automobilov. Výnimkou sú iba krajiny ako Poľsko, kde je výroba elektrického prúdu stále založená hlavne na uhlí.

Priemerné emisie počas životnosti elektromobilov sú až o 70% nižšie v porovnaní s benzínovými vozidlami v krajinách, ako Švédsko a Francúzsko (ktoré vyrábajú väčšinu svojho elektrického prúdu z obnoviteľných zdrojov a jadrovej energie) a približne o 30 % nižšie vo Veľkej Británii.

O niekoľko rokov budú dokonca aj neefektívne elektrické autá produkovať menej emisií, ako väčšina nových benzínových automobilov vo väčšine krajín, pretože sa očakáva, že výroba elektrickej energie zanechá menšiu uhlíkovú stopu ako dnes. Štúdia predpokladá, že v roku 2050 by každé druhé auto na uliciach mohlo byť elektrické. Tým by sa znížili globálne emisie CO₂ až o 1,5 gigaton ročne, čo sa rovná celkovým súčasným emisiám CO₂ v Rusku.

Štúdia sa zamerala aj na elektrické tepelné čerpadlá pre domácnosti a zistila, že aj oni produkujú nižšie emisie ako alternatívy fosílnych palív v 95 % sveta. Tepelné čerpadlá by mohli v roku 2050 znížiť globálne emisie CO₂ až o 0,8 gigaton ročne – čo je približne rovnaké, ako súčasné ročné emisie Nemecka.

Vyvrátenie mýtov

„Túto prácu sme začali už pred niekoľkými rokmi a politici preukázali veľký záujem o výsledky,“ uviedol Florián Knobloch, environmentálny vedec na Radboud University a hlavný autor štúdie. „Odpoveď je jasná: na zníženie emisií uhlíka by sme si mali vybrať elektromobily a tepelné čerpadlá pre domácnosti, pred alternatívami fosílnych palív.“

„Inými slovami – myšlienka, že elektrické vozidlá alebo elektrické tepelné čerpadlá by mohli zvýšiť emisie, je v podstate mýtus. V poslednej dobe sme o tom videli veľa diskusií s viacerými dezinformáciami. Tu je definitívna štúdia, ktorá môže vyvrátiť tieto mýty. Disponujeme údajmi z celého sveta a skúmame celý rad automobilov a vykurovacích systémov. Dokonca aj v našom najhoršom scenári by došlo k zníženiu emisií takmer vo všetkých prípadoch. Tento prehľad by mal byť pre politikov veľmi užitočný,“ povedal Knobloch.

Elektrifikácia je takmer vždy čistejšia

Štúdia skúmala súčasné a budúce emisie rôznych typov vozidiel a možností vykurovania domácností na celom svete. Rozdelila svet na 59 regiónov, aby zohľadnila rozdiely vo výrobe energie a v technológiách. V 53 z týchto regiónov – vrátane väčšiny Európy, USA a Číny – ukazujú zistenia, že elektromobily a tepelné čerpadlá sú už teraz menej náročné na emisie, ako alternatívy fosílnych palív. Týchto 53 regiónov predstavuje 95 % celosvetového dopytu po doprave a kúrení a spolu s dekarbonizáciou výroby energie na celom svete, Knobloch povedal, že „posledných pár sporných prípadov čoskoro zmizne“.

Vedci vyhodnotili životný cyklus, v rámci ktorého vypočítali emisie skleníkových plynov vznikajúce nielen pri používaní automobilov a vykurovacích systémov, ale aj vo výrobnom reťazci a pri spracovaní odpadu. „Berúc do úvahy emisie z výroby a vývoja využívania energie je zrejmé, že by sme mali bez prechodných opatrení podporovať prechod na elektromobily a tepelné čerpadlá pre domácnosť“ uzavrel Florian Knobloch.

Článok pripravil externý spolupracovník Karol Krajník.

31. marca 2020
Zdroj: RU, BBC

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+