Modelový rad Porsche Macan prišiel na trh v čase, keď už nikto nepochyboval o tom, či bolo rozhodnutie vstúpiť do segmentu SUV správne. Po obrovskom úspechu spočiatku rozpačito prijatého Cayenne sa tak Porsche rozhodlo rozšíriť ponuku o menšie a športovejšie SUV. Nám sa ho podarilo vyskúšať medzi prvými v Európe. Čo sme o tomto elektrickom SUV zistili, prezradí prvý test Porsche Macan Electric.
Prvá generácia modelu Macan bola predstavená už v roku 2013. Vo výrobe vydržala na dnešné pomery ťažko uveriteľných viac než 10 rokov, pre trhy mimo EÚ sa má údajne ešte vyrábať naďalej. Jeho nástupca však opäť zamiešal karty a prichádza v čisto elektrickej verzii.
Elektromobil Porsche Macan sme už mali možnosť vidieť počas testov na pomedzí rakúskych, švajčiarskych a talianskych Álp; bližšie sme sa s ním zoznámili počas finálového preteku Formuly E v Londýne, a teraz konečne dorazilo aj na Slovensko.
Úplne nová platforma pre prvé elektrické SUV Porsche
Elektrické Porsche Macan stojí na úplne novej 800-voltovej platforme PPE, ktorú zdieľa spolu s novou generáciou Audi Q6 e-tron, ktoré sme nedávno testovali, no konkrétna konfigurácia vozidla nás celkom nepresvedčila. Rovnako ju obdržalo aj nové Audi A6 e-tron, od ktorého ale máme veľké očakávania. Rovnako sa na nej už onedlho predstaví aj nové, čisto elektrické Porsche Cayenne. To už v týchto dňoch schádza z výrobnej linky v Bratislave.
Podobne ako v prípade Audi, aj uvedenie Porsche Macan sa značne oneskorilo. Za zdržanie údajne mohol vývoj nového softvéru, ktorý chceli inžinieri dotiahnuť k dokonalosti.
Elektromobil Porsche Macan: Interiér a batožinový priestor
V Londýne sme mali možnosť usadnúť do levanduľového Macanu s fialovým interiérom. Tento odtieň čalúnenia sme vyzdvihli už pri prvých jazdách s Porsche Taycan v Španielsku.
S Taycanom má novinka spoločné nielen farebné kombinácie, ale aj dizajn prístrojovej dosky, či výplní dverí. To považujeme za správny krok, nadčasové priame línie vyzerajú výborne a hodia sa ku charakteru značky Porsche.
V Nemecku sme však jazdili s kúskom, ktorý mal interiér čalúnený červenou kožou. Tá krásne kontrastovala s neutrálnym odtieňom karosérie.
Zaujalo nás použitie stredovej konzoly s ovládačmi, aké poznáme z iných modelov značky Porsche. Tá (na rozdiel od Taycanu) ponúka stále možnosť ovládania fyzickými tlačidlami.
Aj v novom Macane nájdeme 10,9-palcový dotykový displej na strane spolujazdca, ktorý umožňuje prístup k funkciám navigácie a infotainmentu, či aplikácií tretích strán v centre aplikácií. Spolujazdec vpredu tak môže napríklad pomôcť s plánovaním trasy.
Centrálny displej infotainmentu pracuje s rovnakou logikou ako v iných modeloch, tu sme však našli mierne odlišné farebné vyhotovenie.
Batožinový priestor nás prekvapil svojim objemom, hoci skosená línia C-stĺpikov nedovolí naložiť vozidlo až po strechu. Možno však ide trochu na úkor miesta na nohy pre zadných pasažierov, rovnako ako krásne tvarované predné sedadlá. Autor so svojou výškou 190 cm však pravdepodobne nie je etalónom osoby sediacej na zadných sedadlách Porsche Macan – zrejme tam častejšie nájdeme deti.
V základnom usporiadaní je objem batožinového priestoru Porsche Macan Electric 540 litrov. Po sklopení operadiel zadných sedadiel ale narastie až na 1 348 l.
Skutočne veľkorysý objem ponúka predný batožinový priestor, tzv. frunk. Do objemu 84 litrov tak zmestíme nielen nabíjací kábel, ale podstatne viac.
Vozidlo bolo vybavené aj elektrickým ťažným zariadením, ide o klasických “vykopávací” mechanizmus. Poteší tak možnosť ťahania brzdeného prívesu s hmotnosťou až 2 000 kg. Pre nebrzdený príves je štandardom maximálna hmotnosť 750 kg.
Elektrické Porsche Macan: Batéria a nabíjanie
Elektromobil Porsche Macan používa 100 kWh lítiovo-iónový akumulátor s napätím 800 V, pričom využiteľná kapacita batérie je 95 kWh. Palubná AC nabíjačka dosahuje výkon 11 kW. Nová platforma ponúkne vďaka 800 V architektúre maximálny nabíjací výkon až 270 kW, čo znamená nabitie z 10 na 80 % SoC už za 21 min. Počas testovania Audi Q6 e-tron sme dokonca zaznamenali maximálny nabíjací výkon 285 kW.
Spočiatku boli dostupné dve verzie Porsche Macan 4 (nami testované) a Porsche Macan Turbo. Časom sa však ponuka rozšírila o ďalšie dve verzie vrátane základnej. Nová, najlacnejšia verzia Porsche Macan so zadným náhonom ponúka výkon 250 kW (340 koní) a maximálnu rýchlosť 220 km/h, pričom z nuly na stovku zrýchli za 5,7 sekundy. Tá má zároveň aj najvyšší dojazd, a to až 641 kilometrov v kombinovanom cykle WLTP.
My sme si vyskúšali vstup do sveta štvorkoliek – verziu Porsche Macan 4. Tá je vybavená dvomi elektromotormi (na prednej a zadnej náprave), ktoré poskytujú maximálny kombinovaný výkon sústavy až 300 kW (408 koní). Automobilka udáva zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy.
Nová verzia Porsche Macan 4S má výkon 402 koní (300 kW), zatiaľ čo vrcholný model Porsche Macan Turbo poskytuje výkon až 630 koní (470 kW). Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 3,1 sekundy.
Test Porsche Macan 4: Spotreba a dojazd
Vozidlo sme vyskúšali počas cesty do nemeckého Essenu a v jeho okolí. Pre nami testované Porsche Macan 4 udáva výrobca kombinovanú spotrebu 18,4 kWh / 100 kilometrov a dojazd až 597 kilometrov.
Vo veľmi hustej premávke v okolí Essenu sme v kombinácii mesta a diaľnice dosiahli priemernú spotrebu 22,5 kWh / 100 km. Treba podotknúť, že na nemeckej diaľnici sme párkrát vyskúšali aj maximálnu rýchlosť. Na tachometri sme videli hodnotu 228 km/h, čo približne zodpovedá výrobcom udávanému parametru 220 km/h (elektronicky obmedzená).
Zaujímavosťou je, že aj pri rýchlostiach nad 200 km/h nový Macan vôbec nestrácal dych a práve naopak okamžite zrýchľoval. Po nabití batérie na 100 % nám ukazovalo vozidlo dojazd rovných 500 kilometrov, po pár sekundách však korigovalo odhad na 480 km.
Počas diaľničného presunu z Bratislavy v dĺžke vyše 1 000 kilometrov ho kolegovia na diaľnici taktiež nešetrili a využívali jeho potenciál. Túto trasu zvládli s priemernou hodnotou 26,0 kWh / 100 km. To by zodpovedalo reálnemu dojazdu približne 365 kilometrov. Cestou naspäť však iná posádka s plne nabitým vozidlom hravo prekonala 360 kilometrovú vzdialenosť, pri čom v cieli zostával ešte dojazd vyše 60 kilometrov. Diaľničný dojazd pri slovenských rýchlostných limitoch tak bude pravdepodobne okolo 400 až 450 kilometrov. Ku presným číslam sa však dostaneme až pri plnohodnotnom týždňovom teste.
2024 Porsche Macan Electric: Cena a konkurencia
Na oficiálnej stránke výrobcu si môžete už teraz nakonfigurovať svoj vlastný elektromobil Porsche Macan. Slovenská cena základného modelu Porsche Macan štartuje na úrovni 84 505 €.
Nami testovaná verzia Porsche Macan 4 štartuje na sume 88 177 eur. Cena nami testovaného bledošedého Porsche Macan 4 s množstvom príplatkov sa ale vyšplhala až na hodnotu 115 114,54 eur.
Jeden kus už nájdete vystavený aj pred showroomom City Hub Landererova. Konkurenciou v triede mu môže byť napríklad Tesla Model X, alebo Mercedes-Benz EQE SUV. Na rovnakej platforme ako Porsche Macan stojí aj Audi Q6 e-tron, ktoré vám už onedlho prinesieme v redakčnom teste.