Modelový rad Porsche Macan prišiel na trh v čase, keď už nikto nepochyboval o tom, či bolo rozhodnutie vstúpiť do segmentu SUV správne. Po obrovskom úspechu spočiatku rozpačito prijatého Cayenne sa tak Porsche rozhodlo rozšíriť ponuku o menšie a športovejšie SUV.
Prvá generácia modelu Macan bola predstavená už v roku 2013. Vo výrobe vydržala na dnešné pomery ťažko uveriteľných viac než 10 rokov, pre trhy mimo EÚ sa má údajne ešte vyrábať naďalej. Jeho nástupca však opäť zamiešal karty a prichádza v čisto elektrickej verzii. Elektromobil Porsche Macan sme už mali možnosť vidieť počas testov na pomedzí rakúskych, švajčiarskych a talianskych Álp; bližšie sme sa s ním zoznámili počas finálového preteku Formuly E v Londýne, a teraz konečne dorazilo aj na Slovensko.
Elektromobil Porsche Macan stojí na úplne novej 800-voltovej platforme PPE, ktorú zdieľa spolu s novou generáciou Audi Q6 e-tron, či Audi A6 e-tron. Nová platforma ponúkne vďaka 800 V architektúre maximálny nabíjací výkon až 270 kW, čo znamená nabitie z 10 na 80 % SoC už za 21 min. Počas testovania Audi Q6 e-tron sme dokonca zaznamenali maximálny nabíjací výkon vyše 280 kW.
Podobne ako v prípade Audi, aj uvedenie Porsche Macan sa značne oneskorilo. Za zdržanie údajne mohol vývoj nového softvéru, ktorý chceli inžinieri dotiahnuť k dokonalosti.
Elektrické Porsche Macan: Batéria a dojazd
Elektromobil Porsche Macan používa 100 kWh lítiovo-iónový akumulátor s napätím 800 V, pričom využiteľná kapacita batérie je 95 kWh. Palubná AC nabíjačka dosahuje výkon 11 kW.
Spočiatku boli dostupné dve verzie Porsche Macan 4 a Porsche Macan Turbo. Minulý mesiac sa však ponuka rozšírila o ďalšie dve verzie vrátane základnej. Nová, najlacnejšia verzia Porsche Macan so zadným náhonom ponúka výkon 250 kW (340 koní) a maximálnu rýchlosť 220 km/h, pričom z nuly na stovku zrýchli za 5,7 sekundy. Tá má zároveň aj najvyšší dojazd, a to až 641 kilometrov v kombinovanom cykle WLTP.
Všetky ostatné verzie disponujú pohonom 4×4, čo sa podpísalo na mierne nižšom dojazde približne 600 kilometrov. Napríklad Porsche Macan 4S má výkon 402 koní (300 kW), zatiaľ čo vrcholný model Porsche Macan Turbo poskytuje výkon až 630 koní (470 kW). Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 3,1 sekundy.
Elektromobil Porsche Macan: Interiér a batožinový priestor
V Londýne sme mali možnosť usadnúť do levanduľového Macanu s fialovým interiérom. Tento odtieň čalúnenia sme chválili už pri prvých jazdách s Porsche Taycan v Španielsku. S Taycanom má novinka spoločné nielen farebné kombinácie, ale aj dizajn prístrojovej dosky, či výplní dverí. To považujeme za správny krok, nadčasové priame línie vyzerajú výborne a hodia sa ku charakteru značky Porsche.
Batožinový priestor nás prekvapil svojim objemom, hoci skosená línia C-stĺpikov nedovolí naložiť vozidlo až po strechu. Možno však ide trochu na úkor miesta na nohy pre zadných pasažierov, rovnako ako krásne tvarované predné sedadlá. Autor so svojou výškou 190 cm však pravdepodobne nie je etalónom osoby sediacej na zadných sedadlách Porsche Macan – zrejme tam častejšie nájdeme deti.
Skutočne veľkorysý objem naopak ponúka predný batožinový priestor, tzv. frunk. Do objemu 84 litrov tak zmestíme nielen nabíjací kábel, ale podstatne viac.
Mohlo by vás zaujímať:
- Vyskúšali sme Mercedes-Benz Vision EQXX s rekordným dojazdom vyše 1 200 km. Ako jazdí?
- Koľko dokážete reálne ušetriť s elektromobilom? Vyskúšali sme to s Hyundai Kona Electric
- Tesla Model 3 príde v lacnejšom prevedení. Kde nastanú zmeny?
2024 Porsche Macan Electric: Cena a konkurencia
Na oficiálnej stránke výrobcu si môžete už teraz nakonfigurovať svoj vlastný elektromobil Porsche Macan. Slovenská cena základného modelu Porsche Macan štartuje na úrovni 84 505 €. Na verziu Turbo si budete musieť pripraviť minimálne 121 193 €.
Prvý kus už nájdete vystavený pred showroomom City Hub Landererova, oficiálne predstavenie pre slovenský trh sa uskutoční v druhej polovici septembra 2024.
Konkurenciou v triede mu môže byť napríklad Tesla Model X, alebo Mercedes-Benz EQE SUV. Na rovnakej platforme ako Porsche Macan stojí aj Audi Q6 e-tron, ktoré vám už onedlho prinesieme v redakčnom teste.