Vyskúšali sme elektrické SUV Kia EV3. Prekvapí vnútorným priestorom | Prvá jazda

Kia EV3

Kia tento rok predstavila novinku, ktorou sa chce presadiť kategórii menších vozidiel. Model EV3 má však svoje ambície nielen v meste, ale s väčšou baterkou ponúka aj najvyšší dojazd v segmente. Na komplexný test Kia EV3 si síce ešte počkáme, zatiaľ vám však môžeme sprostredkovať aspoň prvé dojmy z niekoľkých stoviek kilometrov jazdy aj v malebnom prostredí okolo Banskej Štiavnice.

Hoci ide o úplne nové elektrické SUV v B-segmente, výrobca sa chváli použitím technológií z väčších modelov. Kia EV3 totiž stojí na novej verzii platformy Electric Global Modular Platform (E-GMP), v tomto prípade výhradne s pohonom predných kolies (FWD). Tým sa líši oproti väčším súrodencom.

Pripravované koncepty elektromobilov Kia | Zdroj: Kia

Ďalším rozdielom oproti Kia EV6 a EV9 je, že nová Kia EV3 má jednoduchšie batérie pracujúce pri napätí približne 400 V, s čím sa spája aj pomalšie nabíjanie. Rovnako tak platí, že kapacita týchto batérií je o niečo nižšia – 81,4 kWh (vrcholná verzia Kia EV3) vs. 99,8 kWh (KIA EV9). Do toho však vstupujú aj rozmery vozidla, taká veľká baterka sa sem pochopiteľne nezmestí. 

Kia EV3 dojazd a batéria

Automobilka dáva na výber medzi dvomi akumulátormi – menším s kapacitou 58,3 kWh, a väčším 81,4 kWh. S väčšou batériou dokáže vozidlo na jedno nabitie prejsť až 600 kilometrov, menší jej vystačí na akčný rádius približne 430 km. Obidve hodnoty vychádzajú z metodiky WLTP. Spotreba je uvádzaná na úrovni 14,9 kWh, respektíve 16,2 kWh pri KIA EV3 s dlhým dojazdom a 19-palcovými kolesami.

Kia EV3 dojazd a nabíjanie | Zdroj: Tomáš Meňuš

Nabíjanie väčšieho akumulátoru z 10 % na 80 % SoC trvá 31 minút a predĺži dojazd o 424 kilometrov. Maximálny nabíjací výkon väčšej batérie dosahuje úroveň 128 kW, nabíjacia krivka menšej batérie vrcholí pri 102 kW a nabitie z 10 % na 80 % v tomto prípade trvá 29 minút. Palubná AC nabíjačka dosahuje štandardný výkon 11 kW, avšak do budúcnosti sa počíta aj s možnosťou voľby 22-kilowattového výkonu za príplatok.

Elektromobil Kia EV3: Spotreba v zime a na diaľnici

Spotrebu sme testovali v náročnejších podmienkach, vonkajšia teplota bola len kúsok nad bodom mrazu a drvivú väčšinu trasy sme išli po diaľnici. Rovinatý úsek z Bratislavy do Bábu (cca. 80 km) rýchlosťou 110 až 120 km/h sme zvládli za 22,0 kWh / 100 km.

Kia EV3 GT-Line (vľavo) a Earth (vpravo) | Zdroj: Tomáš Meňuš

Následne sme však pokračovali až do Banskej Štiavnice, kde nám cestou tam aj späť vyšla spotreba Kia EV3 takmer zhodne 24 kWh / 100 km. Oproti sesterskému Hyundaiu Kona v porovnateľných podmienkach je na tom EV3 o niečo lepšie, avšak pochopiteľne pri vysokom, krátkom a guľatom aute s veľkými kolesami bude spotreba na diaľnici vždy vyššia.

Výrobcom udávaný dojazd 605 km v kombinovanom cykle WLTP sa vo vyššie spomenutých podmienkach samozrejme dosiahnuť nedá. Treba počítať s triezvejším údajom zimného diaľničného dojazdu okolo 340 kilometrov.

Prvé jazdné dojmy Kia EV3 | Zdroj: Tomáš Meňuš

Kia EV3 momentálne v oboch verziách využíva elektromotor s výkonom 150 kW (204 koní) a krútiacim momentom na úrovni 283 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 7,5 sekundy s menšou, resp. 7,7 sekundy s väčšou z dvojice ponúkaných batérií. Maximálna rýchlosť je v obidvoch prípadoch 170 km/h.

Kia EV3: Karoséria a jazdné vlastnosti

Na dĺžku vozidlo meria rovných 4 300 milimetrov, čo ho zaraďuje približne na úroveň spaľovacieho kompaktného hatchbacku Kia Ceed. So šírkou 1 850 mm a výškou 1 565 mm ho však prerastá, rovnako ako rázvorom náprav 2 680 milimetrov, ktorý je zhodný s SUV Kia Sportage.

Kia EV3 | Zdroj: Milan Bahna

Dizajn je subjektívna záležitosť, je však pozoruhodné, ako sa výrobcovi podarilo aplikovať dizajnové prvky z masívneho SUV Kia EV9 na podstatne menší model.

Jazdné vlastnosti novinky nás v pozitívnom duchu prekvapili. Napriek tomu, že ide o elektromobil s motorom vpredu a pohonom prednej nápravy, Kia popracovala na odladení pohonu a vozidlo sa vyznačuje neutrálnou charakteristikou.

Kia EV3 | Zdroj: Milan Bahna

Pri jazde necítiť žiadny výrazný sklon k nedotáčavosti. Taktiež sa podarilo minimalizovať preklz kolies pri zníženej adhézii. Do určitej miery je však stále prítomný, a najmä pri dynamickej jazde do kopca cítiť odľahčenie hnanej prednej nápravy.

Elektromobil Kia EV3: Interiér a asistenčné systémy

Kia EV3 nás už v septembri na Salóne Elektromobilov v Košiciach prekvapila najmä vnútorným priestorom, kedy aj autor (190 cm) si úplne pohodlne sadne sám za seba. Priestoru je viac než dostatok nielen na dĺžku, ale aj na šírku a výšku.

Cestu vzadu zvládnu bez problémov aj dospelí | Zdroj: Tomáš Meňuš

Najmä na šírku tu nie je čo vyčítať, veľkorysý priestor je na úrovni vyššej triedy vozidiel. Isté výčitky by sme ale našli ku použitým materiálom. Hoci väčšina kontaktných plôch je na dotyk príjemná, také madlá, či celkovo bočné výplne dverí by sme na vozidle za vyše 50-tisíc eur privítali príjemnejšie.

Súvisiacie články

Výrobca tvrdí, že v interiéri bolo použitých až 10 rôznych recyklovaných materiálov. Väčšina z nich je naozaj príjemná a nijako nezaostávajú za menej ekologickými riešeniami.

Interiér Kia EV3: Cockpit | Zdroj: Tomáš Meňuš

Kombinovaný digitálny prístrojový štít a displej infotainmentu pochádza z vlajkovej lode EV9, odtiaľ prebral aj ovládanie, či samostatný sektor ovládania klimatizácie. Niektoré základné úkony, ako napríklad zmena teploty, či vyhrievanie sedadiel, sa však stále nastavujú prostredníctvom fyzických tlačidiel pod stredovými výduchmi ventilácie, resp. na bočných dverách. Toto riešenie hodnotíme pozitívne.

Naopak nás nepotešilo, že napriek čiastkovým úpravám aj v novom modeli sú zvukové výstražné funkcie asistentov na vyslovene otravnej úrovni. Hoci sa po novom dá zvukový signál prekročenia rýchlosti deaktivovať podržaním tlačidla hlasitosti na volante, auto si nájde ďalšie dôvody prečo stále pípať. Napríklad, keď sa vodič na malú chvíľu pozrie do spätného zrkadla…

Interiér Kia EV3 | Zdroj: Kia

Samotné jazdné asistenty fungujú dobre, no funkcia vedenia v pruhoch kladie na volante dosť výrazný odpor. Najmä útlejšie postavy s tým môžu bojovať napr. pri obchádzaní nerovnosti či predmetu na vozovke.

Kia EV3: Batožinový priestor a frunk

Zadný batožinový priestor disponuje základným objemom 460 litrov, po sklopení zadných sedadiel narastie až na hodnotu 1 251 l. Napriek tomu, že ide o elektroauto s motorom vpredu a pohonom prednej nápravy, pod prednou kapotou sa nachádza dodatočný batožinový priestor napríklad na nabíjacie káble.

Kufor Kia EV3 | Zdroj: Kia
Frunk Kia EV3 | Zdroj: Kia

Kia EV3 tak ponúkne tzv. frunk s objemom 25 litrov. Ten vo vozidlách koncernu Volkswagen, ako napríklad VW ID.3 či Škoda Elroq nenájdeme.

Mohlo by vás zaujímať:

Elektrická Kia EV3: Cena, dostupnosť a konkurencia

Výrobca pôvodne avizoval, že základná cena elektrického SUV Kia EV3 na globálnom trhu bude štartovať niekde medzi 30- a 35-tisíc eur, teda približne na úrovni ceny Volkswagen ID.3. Dnes už ale vieme, že táto cena je v prípade Slovenska o niečo vyššia.

Volkswagen ID.3 GTX | Zdroj: Tomáš Meňuš

Cena Kia EV3 v základnej výbave Air s menšou batériou (58,3 kWh) je v predpredaji stanovená na 38 690 €, tá sa ale začne vyrábať až v prvom kvartáli budúceho roka. Aktuálne dostupná Kia EV3 s 81,4 kWh batériou tak začína na cene 44 490 €. Nami testované vozidlo vo výbavovom stupni Earth doplnené o Style Pack, Safety Pack a V2L Pack tak dokonca vychádza na 51 660 eur. V prípade, že by ste mali záujem o jej prevedenie s vrcholovou výbavou GT-Line, pripravte si minimálne 52 990 €.

Pomerne dôležitá je informácia, že systém tepelného čerpadla je až súčasťou výbavy Earth a vyššie. Pre výbavu Air sa dá dokúpiť ako voliteľná výbava za 1 100 €, pri čom do základnej verzie Light sa nedá objednať vôbec.

Cena Kia EV3 | Zdroj: Tomáš Meňuš

Podobné je to aj v prípade V2L technológie. 230V zásuvka v interiéri a exteriéri s maximálnym nabíjacím výkonom 3,6 kW, vrátane exteriérovej nabíjacej redukcie je predávaná ako V2L pack za 890 € pre výbavy Earth a GT-line.

Kritickým miestom tak môže byť najmä cena modelu Kia EV3. Konkurenčná Škoda Elroq prišla s agresívnou cenovou politikou a bude ťažké jej konkurovať. Základná cena o trošku väčšieho Elroqu totiž štartuje približne o 20 % nižšie v porovnaní s Kiou.

Škoda Elroq | Zdroj: Tomáš Meňuš

Naopak oproti koncernovému Hyundai Kona Electric vychádza Kia o niečo lacnejšie, navyše s väčším akumulátorom. Keďže sa Hyundai vyrába aj vo verzii so spaľovacím motorom, Kia EV3 ponúkne aj viac vnútorného priestoru. Novinke Kia EV3 bude konkurovať aj mestský elektromobil od Volva, ktorý sme nedávno podrobili redakčnému testu.

Náš tip
Test Volvo EX30: Švédska imidžovka nielen do mesta
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.