Spoločnosť Nio predstavila svoj nový vlajkový model pre Európu. Luxusné elektrické SUV Nio EL8 sa dostáva do predaja v niekoľkých európskych krajinách. Správu priniesol portál electrive.
Komu by sa zdal jeho dizajn povedomý, toto šesťmiestne SUV si odbilo svetovú premiéru už v decembri 2022. Na globálnom trhu sa predáva pod názvom Nio ES8 (druhej generácie). Tento elektromobil je už nejaký čas dostupný na domácom čínskom trhu, ale napríklad aj v Nórsku.
Elektrické SUV Nio EL8: Cena
Šesťmiestne elektrické SUV s dĺžkou viac ako päť metrov a pohonom na elektrinu je teraz možné objednať aj v krajinách EÚ – napríklad v Nemecku, Dánsku, Holandsku, Nórsku a Švédsku. Potenciálny zákazník má na výber aj zaujímavý spôsob financovania, s ktorým sme sa v minulosti stretli napríklad pri Renaulte Zoe. Vozidlo sa tak dá kúpiť už od 82 900 eur, avšak bez batérie. V takom prípade sa klientovi účtuje mesačný poplatok za prenájom batérie. Alternatívou je kúpa za plnú cenu 94 900 eur aj s batériou. Prvé kusy budú zákazníkom z EÚ dodané v septembri.
Keďže sa vozidlo vyrába v Číne a vyváža, na Nio sa vzťahujú dočasné osobitné clá, ktoré chce Komisia EÚ zaviesť na elektromobily z Číny v júli. Spoločnosť Nio v oficiálnom vyhlásení zdôrazňuje, že to neobmedzuje jej ciele pre Európu. Je však možné, že clá sa vyšplhajú až do výšky 38 percent.
Viac informácií o tejto téme nájdete v článku Európske clá na čínske elektromobily budú ešte vyššie, než sa čakalo – až do 38 %. Niektoré čínske automobilky sa rozhodli tento problém riešiť po svojom. Postavia tak továrne na výrobu elektromobilov priamo v Európe, alebo v jej blízkom okolí (napríklad Turecko), ako sme informovali v samostatnom článku.
Dve veľkosti batérie
Mnohé z technických parametrov modelu EL8 sú známe z pohonu prémiového sedanu ET7, ktorý sa už nejaký čas predáva v Nemecku. Oba luxusné modely sú založené na platforme NT2.0, na výber sú dve možnosti batérií (kapacita akumulátora 75, alebo 100 kWh). Pohon zabezpečuje kombinácia elektromotorov známa z iných modelov. Kombinovaný výkon sústavy dosahuje až 480 kW (653 koní).
Mohlo by vás zaujímať:
- Test Kia EV9: Pohodlný spoločník pre dlhé cesty – na otočku do Chorvátska
- Zaujímavé výsledky novej štúdie. Naozaj elektromobilom škodí rýchle nabíjanie viac ako pomalé?
- Ako dlho vydržia batérie v elektromobiloch? Táto Tesla najazdila skoro 700 000 km ako taxík
Model EL8 teda automaticky disponuje s pohonom všetkých kolies. Na rozdiel od sedanu ET7 však toto elektrické SUV strávi na rýchlonabíjačke oveľa kratší čas: maximálny DC nabíjací výkon je až 240 kW. To by malo stačiť na nabitie akumulátora z 10 na 80 % SoC za približne 20 minút. Platí to však len pre verziu s väčšou batériou.
Nio EL8: Nabíjanie a dojazd
V štandardnej verzii sa naďalej nabíja jednosmerným prúdom s výkonom 125 kW, rovnako ako iné modely. Doteraz Nio neposúvalo hranice rýchleho nabíjania tak ako iní výrobcovia, pretože sa na domácom trhu spolieha na koncept výmeny akumulátorov namiesto ich nabíjania. Takýchto staníc už je v prevádzke obrovské množstvo. Spoločnosť ale v prípade modelu EL8 zmenila názor, pretože výkon nabíjania bol označený za kritérium pri rozhodovaní o nákupe.
Nové Nio EL8 má ťažkého konkurenta v podobe Kie EV9. Tá je k dispozícii ako 6- aj 7-miestne elektrické SUV, ktoré rovnako poskytne dostatok komfortu na palube, o čom sme sa nedávno presvedčili sami počas testu na ceste do Chorvátska.
Rozmermi o niečo menšie SUV, ktoré ale bude dozaista konkurovať čínskej novinke, predstavilo nemecké Audi. Exkluzívne zábery a informácie z jeho predstavenia sme vám priniesli v apríli.
Vozidlo bude k dispozícii aj s pohonom zadných kolies. Vďaka 800 V architektúre ponúkne však rýchlosť nabíjania až 270 kW, čo znamená nabitie z 10 na 80 % SoC už za 21 min. Základná cena uvádzacej verzie Audi Q6 e-tron s pohonom quattro bola pre slovenský trh stanovená na sume 75 600 eur, aktuálne však nájdeme v ponuke aj zadokolku s cenou od 70 120 eur.