Francúzsku značku Alpine preslávili v minulom storočí nielen rallye, ale aj produkcia vlastných športových vozidiel. Svoje znovuzrodenie zažila v roku 2017, keď uviedla na trh retro športiak Alpine A110, ktorý svojim názvom aj dizajnom odkazoval na jeho slávnu historickú predlohu. Výrobca dlhodobo prepojený so značkou Renault teraz oficiálne predstavil prvé vozidlo s čisto elektrickým pohonom. Francúzska značka tak zostáva verná nízkym športovým vozidlám a vyhýba sa trendu SUV, čoho dôkazom je aj nový elektromobil Alpine A290.
Hot-hatch Alpine A290: Dizajn a rozmery
Tak ako v prípade konceptu, aj produkčná verzia vozidla Alpine A290 bude konštrukčne vychádzať z elektrickej novinky Renault 5. Má síce rovnaké rozmery ako pripravovaný Renault 5, nabrúsenú verziu Alpine však odlišuje niekoľko detailov, aj použitá technika. Už na prvý pohľad sú tu napríklad prídavné svetlomety, ktoré majú LED usporiadané do vzoru písmena X inšpirované svetom rallye.
Alpine bude schádzať z výrobnej linky spolu s Renaultom 5 v závode Douai v severnom Francúzsku, keďže oba modely majú spoločnú platformu AmpR Small. Rázvor náprav je vyše 2,50 metra, avšak A290 je o niečo širší a dlhší ako Renault 5 kvôli spojlerom. S dĺžkou 3,99 metra však aj verzia Alpine tesne zostáva pod hranicou štyroch metrov.
Elektrický Alpine A290: Batéria a dojazd
Na rozdiel od Renaultu nebude Alpine ani v budúcnosti ponúkať lacnejšiu základnú 40 kWh batériu. Elektromobil Alpine A290 sa bude vyrábať s akumulátorom s kapacitou 52 kWh. Ten sľubuje dojazd približne 380 km. Rýchlosť DC nabíjania sa pohybuje až na úrovni 100 kW. Na rýchlonabíjačke sa batéria doplní z 10 na 80 % za 30 minút, pričom dodatočných 150 km dojazdu získa už za približne pätnásť minút.
Platforma ponúka aj pokročilejšie technológie. Nájdeme tu nielen tepelné čerpadlo, ale aj obojsmerné nabíjanie, ktoré umožňuje prenos energie z vozidla do siete (V2L), a možnosť prenosu energie z vozidla do siete (V2G).
Elektromobil Alpine A 290: Výkon a hmotnosť
Z hľadiska pohonu športová odnož Alpine prekonáva svojho civilnejšieho súrodenca od Renaultu, ktorý má maximálny výkon 110 kW. Alpine ponúka dve výkonové verzie ktoré sú spojené s variantmi výbavy. Verzie GT a GT Premium poskytujú výkon 130 kW, zatiaľ čo verzie GT Performance a GTS disponujú výkonom až 160 kW. Bez ohľadu na výkon je maximálny krútiaci moment elektromotora vždy 300 Nm. Nový Alpine EV je vybavený len jedným motorom, ktorý poháňa prednú nápravu. Vďaka tomu sa podarilo udržať jeho hmotnosť na solídnej úrovni 1 479 kg. Vo výsledku to znamená, že 215-koňový hot hatch Alpine A290 zrýchli z 0 na 100 km/h už za 6,4 sekundy.
Červeným tlačidlom na volante sa aktivuje funkcia “Overtake” (OV), ktorá dodáva dodatočný výkon až na 10 sekúnd. Opätovne sa dá dobiť za 30 sekúnd, alebo sa po 15 sekundách okamžite použije na ďalší päťsekundový nárast.
Renault Alpine A290: Cena a dostupnosť
Spoločnosť Alpine uvádza na trh model A290 v štyroch limitovaných edíciach, ktoré budú dostupné pri uvedení na trh. Edícia “Premiere Edition” v čiernoperleťovej farbe, “Beta” inšpirovaná výstavným vozidlom A290_β s kontrastnými bielymi a čiernymi farbami, ako aj “La Grise” a “La Bleue”.
Celkovo bude vyrobených 1 955 exemplárov limitovanej série, čo je symbolické číslo pripomínajúce rok založenia spoločnosti Alpine Jeanom Rédélé. Všetky majú spoločný exkluzívny lak, špeciálnu výbavu a odznak na stredovej konzole.
Ceny špeciálnych edícií ani bežných verzií zatiaľ nie sú známe. Štandardný Renault 5 s výkonom 110 kW a 52-kilowatthodinovým akumulátorom je v Nemecku k dispozícii od 32 900 eur – ceny Alpine A290 však budú o niečo vyššie. Základný Alpine A290 GT totiž v domácom Francúzsku aj v Nemecku začína na sume 38 700 eur.
V tejto cene už sú zahrnuté napríklad 19-palcové disky kolies, či adaptívny tempomat. Vrcholná verzia Alpine A290 GTS s výkonom 160 kW (215 koní) posúva cenovku ešte vyššie, a to na 45 600 eur. Podľa výrobcu však už o rok budú nové elektromobily Alpine vybavené batériami vyrábanými vo Francúzsku.
Mohlo by vás zaujímať:
- Akú techniku používa Formula E? Detailne sme preskúmali monopost víťaza poháru konštruktérov
- Exkluzívne: Dôkladne sme si pozreli Audi A6 e-tron. Prináša nové vychytávky a dojazd vyše 750 km
- Renault Master E-Tech v novej generácii zdvojnásobuje dojazd. Poznáme cenu
Nový Alpine tak bude konkurovať elektrickým hot-hatchom vrátane Abarthu 500e a čerstvo predstavenému Cupra Born VZ, pripravovaného Mini Electric JCW a Volkswagenu ID.3 GTX, ktorý sme predstavili s exkluzívnymi zábermi a informáciami priamo z prezentácie.