MojElektromobil

Neprajníci elektromobilov si často robia žarty, že na to aby mali elektroautá dobrý dojazd, budú musieť za sebou ťahať elektrocentrálu, prípadne dodatočnú batériu.

No a teraz to vyzerá, že čochvíľa by sa práve tá druhá predstava mohla naplniť a na cestách naozaj stretneme elektrické vozidlá, ktoré budú za sebou ťahať príves s batériou.

Nebude to však len kvôli samotnému dojazdu, realita je totiž prozaickejšia. Napriek všetkým svojim výhodám je tu v prípade batériou poháňaných vozidiel značný hendikep – ťahanie prívesu, či obytného karavanu. Takáto činnosť totiž môže výrazne znížiť dojazd.

Ja osobne som sa o tom mohol presvedčiť v roku 2020, keď som za Mercedesom EQC ťahal príves s naloženou malou elektrickou dodávkou. Moje výpočty realita roztrhala na kúsky a ja som bol rád, že som sa vedel napojiť na 230V  a niekoľko hodín dobíjať, aby som prešiel do konca mojej cesty, ktorý bol vzdialený už len 40 km…

Práve tieto nedostatky si uvedomuje aj výrobca prívesov, nemecká spoločnosť Dethleffs, ktorá v spolupráci s Erwin Hymer Group a ZF vyvinuli elektrický karavan označený ako E.HOME. Ten bol síce predstavený už v roku 2018, nedávno však bol podrobený záťažovému testu, kedy ťahaný Audi e-tron Sportback absolvoval 386 kilometrovú trasu, prechádzajúcu aj cez legendárny Brennerský priesmyk. Tu sa patrí doplniť, že dojazd ťažného vozidla je podľa WLTP medzi 282 a 341 km, podľa americkej EPA je to 350 km.

Vďaka elektrickému karavanu E.HOME dokázalo Audi e-tron Sportback prejsť viac kilometrov ako je jeho reálny dojazd.

Na prvý pohľad by sa teda mohlo zdať, že E.HOME Alps Challenge, ako sa táto výzva volala skončila kdesi pod úpätím spomínaného priesmyku. Opak je však pravdou – auto aj s prívesom to zvládli navyše im v batériách po šiestich hodinách a dvanástich minútach ostalo 20 a 18 percent (karavan/vozidlo). E-tron totiž neťahal obyčajný karavan, ale špeciálny model, ktorý disponuje vlastným pohonom a batériou.

V prípade testovaného karavanu sa v jeho podvozku skrývali dve batérie s kapacitou 40 kWh a hmotnosťou 600 kg. Upravenú nápravu poháňa jednotka od spoločnosti ZF s trvalým výkonom 30 kW/40,8 k (maximálny výkon je 90 kW/122,4 k) a krútiacim momentom 90 Nm, ktorý sa vďaka redukcii 16:1 v rozvodovke dostane na hodnotu 1440 Nm na kolesách. Systém je samozrejme vybavený aj funkciou rekuperácie energie a dobíjanie batérií môže prebiehať aj cez solárne panely na streche. Samozrejmosťou bude aj rýchlonabíjanie s výkonom do 50 kW.

Kombinácia v podobe ťažného vozidla Audi e-tron Sportback a E.HOME bezproblémovo absolvovali cestu dlhú 386 km, ktorá viedla aj cez Brennerský priesmyk.| Zdroj: Dethleffs

Podľa testovacích jazdcov bol elektrický karavan s pohonom pri samotnej jazde obrovskou výhodou. Nízko uložené ťažisko a samotný pohon, či rekuperácia robili súpravu vysoko stabilnou v každej jazdnej situácii.

Výrobca deklaruje, že takýto typ karavanu nie je určený len pre ťahanie elektromobilom. Jeho riadiaca jednotka nie je závislá od jednotky ťažného vozidla, preto ho môže ťahať aj auto so spaľovacím motorom, kde by pomohol signifikantne znížiť spotrebu paliva a aj produkované CO2.

A kedy sa produktu E.HOME dočkáme? Ťažko povedať, pre takýto typ karavanu totiž EU nemá homologizačné normy… Pritom pri tvorbe stratégie na znižovanie emisií CO2 sa malo počítať aj s karavaningom, ktorý v niektorých štátoch EU tvorí nezanedbateľné počty…

Naopak v USA s týmto zrejme nebudú mať problém. Už budúci rok chce spoločnosť Colorado Teardrops uviesť na trh svoj patentovaný elektro karavan BOULDER™ s batériami v podvozku (až 75 kWh). Tu však aby sme boli korektní, je potrebné uviesť, že tento príves nebude mať vlastný pohon.

Vďaka špeciálnym materiálom je hmotnosť toho minikaravanu okolo 890 kg. Batérie karavanu by mali slúžiť na predĺženie dojazdu ťažného vozidla, teda na jeho nabitie. Podľa zverejneného videa sa to bude dať len počas státia. Čiže oproti E.HOME je tu odlišná filozofia. To ale vychádza aj z nízkej hmotnosti a malých rozmerov, teda aj nižšieho aerodynamického odporu.

Každopádne pred elektrokaravaningom je ešte veľa výziev, ktoré treba vyriešiť, aby bol relevantný pre dnešných „nomádov“.

 

15. augusta 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+