Elektrické vozidlá sú dnes prítomné už aj v obrovských oblastiach zberu odpadu alebo kameňolomoch. Vozidlo eDumper, postavené na základe modelu Komatsu HB 605-7 zváža suroviny do švajčiarskej cementárne a údajne dokáže vyrábať viac energie, ako spotrebuje.
Nie je to však ani perpetum mobile. Vyklápací voz sa pohybuje hore kopcom bez nákladu (vlastná váha 45 ton) a po naložení hornín (vápenec a slieň s váhou do 60 ton) nesie dole kopcom do cementárne celkovú hmotnosť až 110 ton. Denne takto pendluje približne 20-krát.
Nejasné parametre
Rekuperáciou vozidla sa dole kopcom dobije údajne viac energie, ako spotrebuje. Jeho výrobca tvrdí, že sa rekuperáciou vyrobí prebytok energie 200 kWh, ktorú dokáže spotrebovať cementáreň a ušetrí tak peniaze.
Švajčiarsky jazdec Formuly E Lucas di Grassi mal možnosť si na tomto nákladiaku zajazdiť. Tvrdí, že vozidlo naštartoval s 90 % kapacity batérie a na nakladacom mieste bola kapacita na úrovni 80 %. Po návrate do pôvodného miesta zostalo vozidlu 88 % kapacity. Jeho slová by mali byť bližšie k realite, čo je však v rozpore s výrokmi samotného výrobcu.
Najväčšie elektrické vozidlo
Ide o najväčšie elektrické vozidlo na svete s hmotnosťou 110 ton s nákladom. Jeho batérie majú váhu 5 ton a energetickú kapacitu 700 kWh, čo môžeme prirovnať k 7 batériám vozidla Tesla Model S. Vozidlo spoločnosti eMining AG má jeden synchrónny elektromotor s výkonom 789 koní a krútiacim momentom 9 500 Nm.
Ušetrí tony emisií
eDumper nahradil 23,2-litrový naftový motor elektromotorom a batériou. To sa samozrejme odrazí aj na množstve vyprodukovaných lokálnych emisií. Spoločnosť tvrdí, že jeden takýto nákladiak ušetrí do 130 ton emisií CO2 a 100-tisíc litrov nafty ročne. Lucas di Grassi však v rozhovore pre CNN povedal, že ušetrí 50-tisíc litrov paliva, čo je opäť v rozpore s výrobcom.
V každom prípade si môžeme byť istí, že eDumper ušetrí atmosféru o desiatky ton CO2 a prispeje k čistejšiemu ovzdušiu, menšiemu hluku a v neposlednom rade predstavuje technologický pokrok v tomto odvetví. Podľa švajčiarskeho Federálneho úradu pre energetiku sa v tejto krajine vyrába až 68 % percent energie z obnoviteľných zdrojov, takže vozidlo môžeme označiť za výrazne ekologickejšiu alternatívu ako jeho naftovú verziu.