Uplynulé dni sme mali na test aj niečo iné ako klasické elektromobily či plug-in hybridy. Tentokrát sme si totiž mohli vyskúšať elektrický skúter Silence S01, ktorý ponúka moderný dizajn a zároveň sľubuje veľmi dobré jazdné vlastnosti.
Už na prvý pohľad je Silence S01 trochu iný skúter. Z radu tradičných benzínových kolegov vyčnieva aj navonok, a to vďaka viacerým dizajnovým prvkom. Tých najviditeľnejších nie je veľa, no minimálne vám do oka padnú dva. Prvý je samozrejme zadné koleso, ktoré v sebe ukrýva elektromotor s výkonom 9 kW. Druhý detail je veľká “vec” v spodnej časti, ktorá značne zaťažuje celý skúter. Samozrejme ide o trakčnú batériu s kapacitou 5 kWh, ktorá by mala postačovať pre 127 kilometrov dojazdu.
Palubná doska je spravená veľmi dobre, je pekná a aj za jazdy prehľadná. Tlačidlá sú na tom ale o poznanie horšie, a to z pohľadu spracovania. Pôsobia dosť lacno a nemal som z nich vôbec dobrý pocit. Presný opak sú pneumatiky, ktoré sú značkové a v štandardnej výbave rozhodne nebývajú zvykom. Samotné telo skútra neurazí, no ani nepoteší. Jazdu si kvôli tvrdým tlmičom veľmi neužijete, teda ak nie ste vyslovene štíhli. Je ale potrebné brať do úvahy fakt, že ide o skúter určený do mesta, napríklad pre potreby kuriéra, poštára alebo roznášky jedla, takže na väčšie hmotnosti pravdepodobne nie je stavaný.
Ako by ste asi čakali, elektromotor sa tu ukazuje v plnej sile. Jazda ako taká s ním je skvelá a dostatok výkonu poskytuje v rámci celého rozsahu. Ťah je teda stále rovnaký. Nakoľko je ale rýchlosť elektronicky obmedzená, pri predbiehaní môže byť spoliehanie sa na dostatočný výkon skôr zradné. Totiž, bežne sa v takejto situácii pozeráte skôr okolo seba ako na tachometer, a tak v danom momente nemáte prehľad o vašej rýchlosti. Následné razantné obmedzenie výkonu pri rýchlosti 100 km/h je preto pomerne nepríjemné a ak situáciu dobre nevyhodnotíte, môže to byť aj nebezpečné.
Od skútra očakávate zrýchlenie a to sa razom vytratí. Pri porovnaní s benzínom ide teda o odlišnú situáciu, nakoľko pri skútri so spaľovacím motorom výkon ubúda pomaly a prípadný manéver je možné lepšie odhadnúť. Obmedzenie rýchlosti na 100 km/h je v športovom režime, pri mestskom režime toto obmedzenie prichádza už pri rýchlosti 80 km/h. Samozrejme, prepnúť v meste na športový režim nie je problém, no pri pomalšej jazde je plynová rukoväť až veľmi citlivá. Kvôli tomu je takmer tažšie vymotať sa z pomedzi áut, kde je potrebná presnosť na centimetre, aby neprišlo ku kolízií.
Čo je na elektrickom skútri Silence S01 trochu rozporuplné sú brzdy. Neprišli mi najlepšie, čo však môže súvisieť s typom a modelom skútra ako takým. Po presadnutí z veľkých motoriek a skútrov je cítiť úplné iné proporcie, skôr lacnejšej triedy, a to aj z pohľadu váhy. Pozícia za jazdy je však dobrá, taká klasika, na ktorú ste pravdepodobne aj vy zvyknutí. Avšak, nie je možné meniť polohu podľa vašich preferencií. Takže ak vám raz nesadne, budete si musieť buď zvyknúť alebo vymeniť ho za iný. Je preto dobré si ho vopred otestovať, ak máte tú možnosť.
Čo môžem na skútri Silence 01 pochváliť sú určite spätné zrkadlá. Tie sa spomínajú veľmi často, nakoľko sú dôležitým prvkom skútra, vďaka ktorému máte prehľad okolo seba. Mne sa páčili a nemôžem im vytknúť nič konkrétne. Rovnako je na tom veľmi dobre predné ochranné plexisklo. Naozaj výborne rozráža vietor, čím aj výrazne tlmí nežiaduci zvuk. Pri jazde sa síce pozeráte ponad neho, no aj napriek tomu túto úlohu plní na výbornú. Ide o jedno z vecí, ktorá je Silence 01 naozaj vydarená.
Na veľmi slušnej úrovni sú aj svetlá. Denné svietenie si môžete zvoliť podľa seba – či chcete iba stretávacie svetlá alebo budete spokojnejší, ak vám budú svietiť aj LED pásiky. Síce každý skúsený motorkár jazdí s diaľkovými, aby bol na ceste lepšie viditeľné ostatnými účastníkmi premávky, no aj napriek tomu ide o príjemný bonus, s ktorým si viete vybrať to, čo vyhovuje viac vám. Taká mierna úroveň personalizácie.
Z pohľadu výhod a nevýhod sa hneď takto na začiatku vrátim k tlačidlu pre zmenu režimov. Palcom je len veľmi ťažko dosiahnuteľné, pričom jeho funkčnosť nie je úplne stopercentná. Neprišiel som na to, ako dosiahnuť to, aby sa režim spoľahlivo prepol – či stačí obyčajný klik, dlhšie podržanie alebo ho je potrebné stlačiť dvakrát. Niekedy sa režim prepol, niekedy nie. Môže byť, že zmena režimu nie je možná v situácií, keď motor zaberá. Nemohol som sa teda spoľahnúť na to, že je režim prepnutý a vždy som sa musel pozrieť aj na palubovku, aby som sa uistil.
To ale samozrejme berie potrebnú pozornosť, ktorú je nutné mať o niečo väčšiu ako pri jazde v aute. Čo považujem za veľmi nešťastné je pípanie smerovky. Keď už dokáže pípať pri udávaní zmenu smeru, mohol by skúter zapípať aj pri zmene režimu. Ak chcete otvoriť sedačku, je potrebné dať do zapaľovania kľúč do stavu zapnutia a vyklopiť bočný stojan. Z toho vyplýva zvláštna situácia – keď dávam skúter na hlavný stojan, sklopím bočný, aby som o neho nezakopol. A v tomto postavení samozrejme nie je možné sedačku otvoriť a situácia sa komplikuje.
Je tu ešte možnosť otvoriť potlačením oboch bŕzd, čo je síce frajerské, ale veľmi nepraktické. Ak totiž niečo chcem dať pod sedačku, je pravdepodobné, že to mám v ruke, a teda nemám ako zatlačiť obe brzdy naraz. Ide o zaujímavú inováciu, no v praktickom živote takmer nepoužiteľnú. Samozrejme, ak chcete niečo vyberať, je to už použiteľné a asi aj pre tento účel tu táto funkcia je. Vyskúšané to síce nemám, no je pravdepodobné, že s vybitou batériou alebo vybranou batériou sedačku neotvorím vôbec.
Avšak, keď už sedačku otvorím, tento priestor hodnotím určite pozitívne. Je tu naozaj dosť priestoru, a to nielen na otvorenú prilbu, ale aj integrálku. Vstavaná nabíjačka určite tiež poteší, nakoľko ne je potrebné stále nosiť nejakú krabičku. Nechýba tu ani štrbina pre kábel.
Z pohľadu dojazdu musím skúter pochváliť. Batéria prekvapila a sľúbený nájazd sa mi dokonca podarilo prekročiť o približne 5 %. Jazdil som, keď bolo vonku 34 stupňov a asi 80 % som prešiel v športovom režime, teda naozaj dynamickou jazdou. To hodnotím naozaj pozitívne a z tohto pohľadu ma určite príjemne prekvapil. Počas jazdy som však zaznamenal zvláštny indikátor na palubovke. Začalo blikať červené svetlo bez ďalšieho vysvetlenia, a nakoľko som nemal k dispozícii manuál, môžem len predpokladať o čo išlo.
S veľkou pravdepodobnosťou však ide o prehriatie baterky, avšak aj napriek tomu sa nezdalo, že by skúter robil niečo preto, aby sa ochladila. Prítomný tu nie je žiadny ventilátor a výkon sa taktiež neznížil. Takýto stav sa ale môže negatívne odraziť na nabíjaní, ktoré môže byť naozaj veľmi dlhé. Batéria sa totiž musí najskôr vychladiť, aby ju vôbec bolo možné nabiť. To môže pokojne trvať aj viac ako tri hodiny a s týmto časom treba počítať. Situácia, že by ste si skočili na kávu a skúter dobili je iba veľmi teoretická.
Celkové dojmy sú prevažne pozitívne. Hlavný účel spĺňa bez problémov, a teda z bodu A do bodu B vás dostane bez problémov. Treba ale brať do úvahy dojazd na úrovni 120 kilometrov na jedno nabitie a aj následné dlhšie nabíjanie. Keď je váš denný nájazd v tomto rozsahu a na nabíjanie máte celú noc, potom vás toto obmedzenie vôbec nemusí trápiť.
Plusom môže byť aj možnosť vybrať batériu a využiť ju ako externý zdroj energie, a to aj ako tradičnú 220 V zásuvku s maximálnym výkonom 1,5 kW. Každopádne, ak sa pozrieme na spomínaný nájazd, a teda že ide iba o skúter do mesta, cena je určite neštandardne vysoká – 6 600 €. Na druhú stranu, za podobné ceny sa v súčasnosti predávajú aj elektrické bicykle, takže príplatok za elektrickú jazdu je aj tu potrebné nateraz buď akceptovať alebo siahnuť po inej alternatíve.
Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.