V súvislosti s elektrickými vozidlami vzniká mnoho otázok. Jednou z nch je aj to, ako dlho vydrží batéria. Obavy sú opodstatnené, pretože práve batéria je jednou z najdrahších súčastí elektromobilu. Prvé informácie hovoria o tom, že dnešné moderné batérie vydržia naozaj veľa.
Výborným príkladom je Tesla Model X 100D nášho kamaráta Kika, ktorý na nej už najazdil viac ako 400-tisíc kilometrov. O jeho skúsenostiach si môžete prečítať viac v článku Kristián na elektromobile najazdil už 400 000 kilometrov. Koľko minul na servis?
V súvislosti s elektrifikáciou dopravy budú v budúcnosti dôležité aj elektrobusy. MHD je vo všeobecnosti v meste z ekologického hľadiska na tom podstatne lepšie ako využívanie áut. A ak je MHD zelená, je to priam ideálne. Elektrobusy jazdia už vo viacerých mestách po celom svete, aj na Slovensku.
Zaujímavé štatistiky
Skúsenosti s elektrobusmi majú aj susedia z Českej republiky, konkrétne z mesta Zlín. Po zlínskych a otrokovických cestách totiž pravidelne premáva elektrobus už 4 roky a najazdil 250-tisíc kilomtrov. Skúsenosti s jeho prevádzkou sú mimoriadne pozitívne.
Počas tohto obdobia ochrániť ovzdušie o 65 ton emisií oxidu uhličitého a 30 kg mikroskopických pevných častíc. Pre porovnanie s naftovým autobusom, elektrobus má emisný faktor 494 g CO2 na kilometer, zatiaľ čo jeho naftový kolega 952 g na kilometer.
Mohlo by vás zaujímať:
- MHD Dunajská Streda už len na elektrický pohon a zadarmo
- Nočný požiar elektromobilu v obci pri Bratislave. Čo sa stalo?
- MG pripravuje veľké novinky. Nové kombi aj lacný elektromobil
Elektrobus doteraz vyprodukoval prostredníctvom elektrární 172,9 tony CO2, naftový autobus by bol pri rovnakom nájazde na 238 tonách.
“Klasické trolejbusy, parciálne trolejbusy s trakčnými batériami alebo elektrobusy by mali v budúcnosti prevziať všetku záťaž MHD a na súčasných autobusových linkách. Na ovzduší oboch miest by sa to malo prejaviť pozitívne.”
Josef Kocháň, riaditeľ DSZO
Elektrobus Škoda 34BB E’CITY bol zaradený do majetku DSZO (Dopravní společnosť Zlín-Otrokovice) v januári 2020, pričom vyrobený bol v roku 2017. Doteraz bol nasadzovaný prevažne na linku 55 v Otrokoviciach, kde bola doprava zabezpečovaná iba naftovými autobusmi alebo čiastočne trolejbusmi s naftovým agregátom.
Nabíjacie miesto pre elektrobus sa nachádza pri železničnej stanici v podobe trolejov, cez ktoré sa pomocou pantografu nabíjajú batérie. Nabíjací výkon je 160 kW. Tlačová správa DSZO uvádza, že mestá Zlín a Otrokovice majú dobre našliapnuté k tomu, aby bola ich MHD do roku 2035 kompletne bez emisií.