Po dlhom čakaní prišla s prvým elektromobilom aj talianska legenda s modelom Alfa Romeo Junior. Pre vstup do sveta elektrickej mobility automobilka zvolila najpopulárnejší typ vozidla SUV, konkrétne ide o malé SUV (B-segmentu).
Len pár dní po predstavení však už musel z politických dôvodov zmeniť svoj názov – talianskej nacionalistickej vláde sa totiž nepáči použitie názvu Milano na elektromobil vyrobený v Poľsku. Svoj prvý elektrický model tak premenovala na Junior.
Alfa Romeo Junior Elletrica: Karoséria a jazdné vlastnosti
Kompletne nový je dizajn vozidla, ktorý si len ťažko pomýliť s akoukoľvek inou Alfou. Na tradíciu odkazuje predná maska v typickom tvare znázorňujúca logo Alfa Romeo. S dĺžkou 4,17 metra, šírkou 1,78 metra a výškou 1,5 metra zapadá ku svojim koncernovým súrodencom Fiat 600e, Peugeotu e-2008, či Jeepu Avenger.
Od iných koncernových modelov sa má Alfa Romeo odlišovať športovejším duchom a nádychom prémiovosti. Vďaka svojbytnému dizajnu si ju na ceste len ťažko pomýlite s niečím iným.
Športovému dizajnu s masívnym využitím čiernych prvkov svedčia najmä živšie farby. Komu by sa nepozdávala klasická červená, nájde v ponuke aj krásnu modrú metalízu. S ňou vyzerá vozidlo elegantne, a zároveň nezapadne v dave.
Jazdné vlastnosti novinky veľmi nevybočujú z koľají jej koncernových súrodencov. Cítiť tvrdší podvozok a vďaka akumulátoru umiestnenému v podlahe je pri elektromobile ťažisko celkom nízko.
Bočné náklony karosérie sú tak úplne minimálne, v nami testovanej verzii sa však o športovej jazde hovoriť nedá. Na to však výrobca pripravuje verziu Veloce, ktorej sa povenujeme v časti o pohonnom ústrojenstve. Tá ponúkne poriadnu porciu výkonu, ale aj zmeny viacerých dielov podvozku.
Podstatne odlišnú charakteristiku v budúcnosti prinesie Alfa Romeo Junior Q4, teda verzia s pohonom všetkých štyroch kolies. Od nej môžeme očakávať napríklad aj viacprvkovú zadnú nápravu.
Elektrická Alfa Romeo Junior: Interiér a batožinový priestor
Po usadnutí do interiéru máme pred sebou príjemný volant, ktorý je čiastočne čalúnený Alcantarou. Palubná doska je rozčlenená na viacero segmentov. Ich usporiadanie nám však úplne neladí – napríklad centrálny displej infotainmentu je natočený k vodičovi, zatiaľ čo stredové výduchy ventilácie sú kolmo na smer jazdy.
Alfa Romeo sa podľa svojich slov snažila navodiť v interiéri prémiový dojem. Tomu určite prispievajú veľké plochy čalúnené Alcantarou, ako napríklad horizontálny panel prístrojovej dosky, či stredový tunel. Na ňom sa nachádza tradičný volič smeru jazdy typický vozidlá koncernu Stellantis.
Trochu mu však uberajú tvrdé plasty. Najmä vrchná hrana prístrojovej dosky v okolí výduchov ventilácie pôsobí dosť lacno, navyše jej zlícovanie s vrchným panelom z odlišného materiálu má viditeľne meniacu sa šírku špáry.
Naopak špičkové sú príplatkové športové sedačky, ktorými bol vybavený testovaný elektromobil. Tie dokonale obopnú telo vo svojej triede určite nemajú konkurenciu.
Dojmy z interiéru sú teda zmiešané – vo väčšom modeli Alfa Romeo Tonale, ktorý sme na jar testovali v plug-in hybridnej verzii, bol za nás interiér spracovaný špičkovo. Chápeme, že tu ide o nižšiu triedu vozidla, no niektoré detaily by si zaslúžili zvýšenú pozornosť.
Objem batožinového priestoru Alfa Romeo Junior je v základnom usporiadaní 400 litrov. Po sklopení zadných sedadiel ho dokážeme zväčšiť až na 1 265 litrov.
Pohonné ústrojenstvo
Zatiaľ čo dizajn je úplne svojbytný, elektrické pohonné ústrojenstvo je už dobre známe zo spomínaných sesterských modelov – základom je nami testovaná 115 kW (156 koní) verzia Elletrica, ktorú doplní aj športová verzia Elletrica Veloce (po taliansky rýchlosť) s výkonom až 207 kilowattov (280 koní). Rovnaký výkon majú aj spaľovacie modely Alfa Romeo Giulia, Stelvio a Tonale Veloce. V prípade novinky Alfa Romeo Junior Elletrica Veloce je poháňaná predná náprava.
Špecifickým prvkom modelu Alfa Romeo Junior Veloce nie je iba nový elektromotor. Vozidlo dostalo aj športový podvozok so svetlou výškou menšou o 25 mm spolu s hrubšími stabilizátormi. Poteší aj mechanický diferenciál Torsen. Z nuly na stovku údajne zrýchli za 5,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 200 km/h.
Elektromobil Alfa Romeo Junior: batéria a dojazd
Obe verzie spája akumulátor s kapacitou 54 kWh, ten poskytne slabšej z nich dojazd až 410 kilometrov v kombinovanom cykle WLTP.
Maximálny nabíjací výkon pri rýchlom DC nabíjaní dosahuje obvyklých 100 kW, čo znamená nabitie z 10 na 80 % SoC akumulátora počas menej než pol hodiny. Vozidlo je vybavené aj palubnou AC nabíjačkou s výkonom 11 kW.
Mohlo by vás zaujímať:
- Vyskúšali sme nové Porsche Macan Electric. Ako obstálo na nemeckej diaľnici? | Prvá jazda
- Exkluzívne: Boli sme pri otvorení unikátnej fabriky na recykláciu batérií z elektromobilov. Ako to tam vyzerá?
- Koľko batériových elektromobilov máme na Slovensku? Toto je aktuálne číslo!
Alfa Romeo Junior hybrid
Navyše ku čisto elektrickému variantu pribudnú aj dva hybridné. Známy 1,2-litrový trojvalcový benzínový motor je doplnený o elektromotor s výkonom 21 kW, vďaka čomu dosahuje systémový výkon 100 kilowattov (136 koní).
Hybridný pohon bude dostupný vo verzii Ibrida alebo Q4 Ibrida. Fanúšikovia už vedia, že v tomto prípade ide o pohon 4×4. Tou sa výrobca chváli, že bude jediná štvorkolka v danom segmente. Jej príchod na trh sa však očakáva až neskôr. Okrem iného prinesie viacprvkovú zadnú nápravu a viaceré ďalšie vylepšenia podvozkovej skupiny.
Elektromobil Alfa Romeo Junior: Cena, výbava a konkurencia
V ponuke budú tri stupne výbavy: Junior, Speciale a Veloce. Základná cena hybridu Alfa Romeo Junior začína na 27 990 eurách, s uvádzacím bonusom sa môže posunúť ešte o tisícku nižšie.
Za elektrickú verziu si však poriadne priplatíte, a to až 10 000 eur. Cena Alfa Romeo Junior Elletrica tak štartuje až na sume 37 990 eur.
Konkurenciu pre novú Alfu Romeo Junior môžu tvoriť koncernoví súrodenci z dielne Stellantisu ako napríklad Fiat 600e (alebo športová verzia Abarth 600e). Jeep Avenger, Peugeot e-2008 či Opel Mokka. Na prahu prémie sa ocitnú spolu s Volvom EX30, zatiaľ čo o zákazníkov môže Alfa súperiť napríklad aj s nedávnom testovaným Mercedesom EQA či BMW iX2.