MojElektromobil

Spoločnosť DeLorean Motor Company (skratka DMC) sa po dlhých rokoch vracia s novým modelom. Novinka má byť elektrická a verejnosti by sa mala predstaviť už tento rok.

Pôvodný model DMC DeLorean bol výsledkom snahy automobilky DeLorean postaviť športové auto. Mnohí tento model mylne označujú aj ako DMC-12. Tento názov je však skôr interným označením modelu. Výraz “snaha o športové auto” sme použili zámerne, nakoľko tento pokus príliš nevyšiel.

Pôvodný model mal v svojich útrobách motor V6 s objemom 2,8 litra, ktorý niesol označenie PVR (názov odvodný od konštruktérov spoločného projektu  Peugeotu, Volva a Renaultu). Jeho výkon bol niekde na úrovni 130 koní a zrýchlenie z 0 na 100 km/h mu zabralo cez 10 sekúnd.

S takýmito parametrami a maximálnou rýchlosťou 175 km/h sa len ťažko mohol porovnávať s dobovou konkurenciou v podobe Porsche, Ferrari, Maserati a iných.

Znovuzrodenie ikony

Dnes ale DeLorean prichádza s modelom, ktorý má reputáciu napraviť. Už 18. augusta by mal prísť model plne elektrického športového auta so znakom DMC na kapote. Aj keď s pôvodným vedením nemá súčasná podoba automobilky nič spoločné, niektoré prvky budú odkazovať na ikonický filmový automobil z 80. rokov.

Zdroj: DeLorean

Fotky naznačujú, že by sme sa mohli opäť dočkať auta, ktorého karosériu budú tvoriť prvky z nehrdzavejúcej ocele a krídlových výklopných dverí. To by mohlo znamenať, že autá budú z továrne vychádzať nenalakované, podobne ako tomu bolo pri pôvodnom modeli. Akú techniku bude novinka používať zatiaľ jasné nie je.

Zdroj: DeLorean

Portál electrek.co informuje, že začiatkom roka sa objavila aj nová webová stránka DMC s prepracovaným logom a sloganom: “The future was never promised,”.

DeLorean sa zdanlivo opäť vynoril z útrob nostalgie a temnoty, a bude znovuzrodený ako značka vyrábajúca elektromobily. Toto spojenie má zaujímavú súvislosť. Pôvodný DMC DeLorean bol vo filmovej sérii Návrat do budúcnosti použitý ako stroj času, a práve elektromobily sú označované za autá budúcnosti.

Príbeh auta, ktorý nadchne

Automobilka DeLorean za svoju históriu vyrobila prakticky iba jeden jediný model. Išlo o ikonické kupé, ktoré najväčšiu slávu získalo vďaka pôsobeniu vo spomínanej filmovej sérii. Zaujímavými informáciami je tento model doslova prepletený.

Jednou z nich je napríklad to, že v čase, keď sa automobilka stala skutočne známou po celom svete už nejaký čas neexistovala. Prvý z troch dielov filmovej série totiž vyšiel v roku 1985, kým automobilka oficiálne zanikla v roku 1982. To bola v zásade aj podmienka tvorcov filmu. Požiadavkám totiž vyhovoval iba model, ktorý sa už nevyrába.

Zdroj: DeLorean

Podvozkové časti auta pochádzali zo športového modelu Esprit britskej automobilky Lotus. Zakladateľ automobilky Lotus Colin Chapman bol totiž obchodným partnerom Johna DeLoreana, zakladateľa automobilky DMC.

Ich vzájomná spolupráca vznikla v čase, kedy Lotus začal dosahovať výrazne úspechy na poli motošportu a spoločnosť General Motors (GM) s ním začala konzultovať rôzne technické riešenia. Generálnym riaditeľom GM bol v tom čase práve DeLorean.

Zdroj: DeLorean

V polovici 70. rokov 20. storočia John DeLorean hľadal prostriedky na financovanie svojho nového projektu, novej automobilky DeLorean. Tie mu nakoniec dodala britská vláda, ktorá mu poskytla dodaciu približne 120 miliónov dolárov.

Podmienkou bolo vybudovanie továrne v tom čase chudobnom a konfliktom zmietanom Belfaste v Severnom Írsku.  DeLoreanova spoločnosť bola teda čiastočne financovaná z verejných peňazí v nádeji, že poskytne pracovné miesta a ekonomický prínos do chudobnej oblasti.

Drogy a obvinenie z podvodu

Tento krok nebol v konečnom dôsledku výhrou ani pre jednu stranu. Automobilka pod vedením amerického podnikateľa nebola schopná kvôli nekvalifikovanému personálu schopná vyrábať autá v kvalite, ktorá by zodpovedala ich cene.

Množstvo vtedajších zákazníkov sa sťažovalo na dielenské spracovanie. Pre britskú vládu to zase nebola dobrá investícia z dôvodu, že nepriniesla očakávaný efekt. Automobilka do ktorej vláda natlačila množstvo peňazí zanikla už po siedmych rokoch existencie.

Zdroj: DeLorean

Svoju turbulentnú históriu totiž spoločnosť ukončila v roku 1982 bankrotom, po tom čo bol DeLorean obvinený z obchodovania s drogami. Aj keď tento súdny proces skončil oslobodením DeLoreana, v Spojenom kráľovstve čelil on a viacerí jeho spolupracovníci obvineniam zo zneužívania dotácií.

S tým sa spája ďalšia zaujímavá súvislosť, ktorá mnohým nedá spávať. V roku 1982, teda v čase najväčších problémov automobilky DMC, zomrel vo veku 54 rokov spomínaný zakladateľ automobilky Lotus Colin Chapmen, ktorý sa na vývoji jediného modelu DeLorean podieľal.

Existujú názory, že Chapmen svoju smrť iba nafingoval, lebo mal strach z možných obvinení spojených s DMC. Ak by vás zaujímalo viac zaujímavostí zo zákulisia okolo Colina Chapmena, nedávno podrobne spracoval zaujímavý článok James Gilboy.

Láska k autám

Nemenej zaujímavú históriu má však aj samotný John DeLorean. Dôvodov prečo mu tento projekt nevyšiel bolo viacero. Okrem spomínaným nedostatkom vo výrobe problémom bola aj cena. Za 25 000$, za ktoré sa DMC DeLorean vo svojej dobe predávalo, mohlo len ťažko konkurovať podobným autám v rovnakej cenovej rovine.

DeLoreanovi právnici dokonca tvrdili, že práve finančné problémy automobilky boli dôvodom, prečo začal obchodovať s drogami. Snažil sa zachrániť potápajúcu sa loď všemocným spôsobom. Úplnú pravdu sa zrejme už nikdy nedozvieme, no John DeLorean aj napriek všetkému jednoznačne patrí medzi velikánov automobilovej histórie.

Zdroj: DeLorean

Zachrániť ho mohol teoreticky aj úspech spomínaného filmu. John DeLorean sa však v čase, keď si režisér Robert Zemeckis vybral DMC DeLorean, aby slúžil ako stroj času Martyho McFlyho vo filme Návrat do budúcnosti, už zmietal v obrovských problémoch. Spoločnosť v roku 1995 oživil americký importér tejto exkluzívnej značky a jej sídlo sa dnes nachádza v Texase.

6. apríla 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+