Elektromobil má malý dojazd! Touto vetou začína každá debata, v ktorej sa človek bez skúseností snaží presvedčiť niekoho ďalšieho o zlom smerovaní automobilov. Ale je to pravda? Skúsme si v skratke definovať, čo to vlastne znamená „malý dojazd“, pretože ide o subjektívny pojem.
V bežnom živote ide svoje auto majiteľ natankovať na čerpaciu stanicu priemerne 1 – 2krát do mesiaca. Po naplnení nádrže síce môže spraviť maratón dlhý 600 – 1000 km, no 95 % jázd len vozí zbytočné kilá v nádrži do práce, obchodu, s deťmi do školy či na víkendovú návštevu rodiny.
Dalo by sa povedať, že má v nádrži zainvestovaných pekných pár desiatok eur. A na zvyšných 5 % jázd sú potrební minimálne dvaja vodiči alebo niekoľko prestávok. Tie naše telo potrebuje. Ak sa pozrieme do krátkej histórie na prvé elektromobily, s ich dojazdom to naozaj v minulosti nebolo až tak ružové.

Začiatky bývajú ťažké
Trojčatá (ako sa ľudovo nazývajú prvé elektromobily od Mitsubishi, Citroenu a Peugeotu) spolu s Nissanom Leaf prvej generácie ponúkali reálne 100 km v zime a 150 km v lete. Boli to priekopníci v masovej výrobe a dlhú dobu jedna z mála možností voziť sa na elektrinu. Ich nasadenie bolo ale určené pre mesto a okolie a rátalo sa s nimi teda skôr ako s druhým autom v domácnosti. Písal sa ešte len rok 2010.
Dnes je na trhu výrazne širšie spektrum dostupných elektromobilov. Ich dojazd v základných konfiguráciách, s najmenšími dostupnými veľkosťami batérií začína na reálnych 200 km počas zimného obdobia. V lete a pri úspornej jazde sa dojazd o poznanie zvýši.
S novou verziou Škoda CITIGOe iV s úsmevom na tvári prejdete bez zastavenia 250 km v meste a okolí. Na trhu nám ponúkajú výrobcovia okrem týchto základnejších modelov aj vyššiu triedu. Novinky s väčšou batériou umožnia minimálne 350-400 km vrátane diaľničných presunov.
S čím prichádza Tesla
Na čele tabuliek je stále s náskokom Tesla. Limuzína amerického výrobcu ponúka viac ako 600 km bez nutnosti dobíjať batériu. Okrem toho, elektromobil ako jediný druh auta vie využiť parkovanie zmysluplne. Nabíjaním. V čase, keď majiteľ sedí v práci, je na nákupe alebo v noci počas spánku. Práve vtedy auto využije čas a nabije pár percent či hoci aj plnú kapacitu. Benzín síce natankujete do 10 minút, ale zabúda sa na cestu k čerpacej stanici a späť. Batériu poháňajúcu kolesá auta nabijete kdekoľvek v dosahu siete a za štvrtinové náklady.
V dobe, keď som ešte jazdil benzínovým a dieslovým autom, som pravidelne zažil nasledujúcu situáciu. Viackrát sa mi stalo, že som chcel natankovať svoj archaický stroj pred víkendom. Aby som nenechal na pumpe viac ako bolo nutné, navštívil som lacnejšiu stanicu.
Nebol som ale jediný, a tak okrem najazdených kilometrov bol zabehnutý folklór pokojne aj 5-minútové čakanie v rade pri stojanoch. Pri domácich programoch na odber elektriny sa rozdiely pohybujú v niekoľkých málo centoch (cca od 0,10 € – 0,15 € s DPH za kWh).

Dlhšia cesta pre elektro alebo plug-in hybrid?
Ak často cestujete po celej republike a v meste ste minimum času, môže pre vás byť alternatívou plug-in hybrid. Slovákmi očakávaná a vrelo prijatá Škoda Superb iV umožní komfortné cestovanie zo západu na východ bez tankovania a ešte vám zostane benzín aj na kúsok spiatočnej cesty. V cieľovej destinácii sa po meste pohybujete na elektrinu a teda bezemisne (na rozdiel od bežného hybridu, ktorý kedykoľvek samovolne štartuje spaľovací motor).
Dobíjacím hybridom ale konkurujú už aj niektoré čisté elektromobily. S jednou 20 minútovou zastávkou pri nabíjačke prejdete podobnú vzdialenosť ako na jednu necelú nádrž benzínu v Superbe iV. V porovnaní s dieslovým autom je teda cesta elektromobilom dlhšia na každej ceste asi o … Trvá takmer rovnako! Ako to je možné?

Ak je totiž vodič zodpovedný, urobí si prestávku. Vyzývajú k tomu lekári, ale aj naše telo. Doplniť tekutiny, prejsť sa, natiahnuť končatiny, nechať oddýchnuť naše oči. Je nám to prirodzené, a zároveň i potrebné. To len niektorí ľudia tvrdia, že vyjazdia denne celú nádrž v ich TDI a stále môžu šoférovať ďalej 🙂
Aby boli debaty o dojazde fér, ideálne sú, samozrejme, aj pre elektro auto rozumné rýchlosti. Pri 130km/h je dojazd logicky menší ako pri 100km/h. Jednou vetou ale dodávam, že ani vyhlásené TDI pri maximálnej povolenej rýchlosti nespraví rekordy v dojazde (ktoré sa zväčša udávajú pri rýchlostiach do 100km/h).
A tak pri navštívení rodiny na opačnom konci krajiny je potrebné tiež natankovať. Aj počasie v zime sa postará o menší dojazd. Opäť to ale platí aj pri spaľovacom aute, aj keď v menšej miere.
Dojazd už ďalej nie je problém
Netreba však zabudnúť aj na ekonomický význam, ktorý je spolu s ekológiou jeden z najvýznamnejších pri tomto druhu dopravy. Aj po započítaní drahšieho nabíjania na rýchlonabíjačke je takáto cesta vďaka lacnému nabitiu v štarte i cieli výrazne lacnejšia. Dnešná ponuka elektromobilov na európskom trhu teda poskytuje pohodový dojazd prevažnej väčšine vodičov. Dokazuje to aj výber najlacnejších elektromobilov, ktoré môžu získať štátnu dotáciu.
V priebehu dvoch rokov sa dojazd približne zdvojnásobil. Batérie prechádzajú zlepšeniami takmer každých pár mesiacov. Ich inovované chemické zloženia, odolnejšia stavba samotných článkov, moderné riadenie týchto batérií. To všetko z roka na rok ponúka väčší dojazd, nižšiu degradáciu a rýchlejšie možnosti dobíjania pri cestovaní.
Obavy nie sú opodstatnené
Je teda opodstatnená obava z malého dojazdu elektromobilu? Fakty hovoria za seba. Nie je. Na miske váh by to mohlo ukázať na nevýhody prvej generácie týchto áut. Aj to je na ďalšiu debatu. Funkcia rýchlonabíjania umožní precestovať ďalšie stovky km s polhodinovými prestávkami. Či to už niekomu vyhovuje alebo nie, aj to je alternatíva, ako sa odtrhnúť od závislostí na rope. Pri zvažovaní nového auta má dnes elektromobil problém s dojazdom dostatočne vyriešený či už ide o malý mestský model ako CITIGOe iV alebo kompaktný crossover kórejskej produkcie.
Sponzor seriálu Mýty a fakty o elektromobiloch je Škoda Auto.
Dlhsia trasa s elektromobilom urcite netrva rovnako, a ani takmer rovnako ako s dieslom.
Chodim do Luxemburska 1100+ kilometrov za menej ako 10.5 hodiny.
Nedavno som bol na otocku BA-RK-BA 500+ km za menej ako 4.5 hodiny.
Som fanusik elektromobility, ale zasa vymyslat si somariny nie je potrebne.
Je absolutne jasne, ze kto dnes potrebuje velmi casto jazdit 400+km denne po dialnici, pre neho ziadny elektromobil momentalne nie je vhodny.
Co sa ale v priebehu nasledujucich rokov moze zmenit.
Znamy chodi denne na e-aute 35km do prace a tolko potom naspat a nevie si to vynachvalit.
V clanku je priklad cesty zo zapadu na vychod. Cize nieco cez 400km. To je dlhsia cesta a je zvladnutelna s jednym uvedenym nabijanim vramci kratkej soferskej prestavky.
Trasy 1000km+ je pre cloveka lepsie absolvovat vlakom. Take trasy jazdi promile Slovakov, preto to nie je zaujimava vzorka.
Vami popisovanu trasu udava google maps za 5,5h bez pauzy, takze ste urcite nesli 110 po trnavu a 130 dalej. S novou generaciou EV by to teda trvalo do 6h.
https://www.google.com/maps/dir/Bratislava/Ru%C5%BEomberok/Bratislava/@48.6024601,17.6476815,9z/data=!3m1!4b1!4m20!4m19!1m5!1m1!1s0x476c89360aca6197:0x631f9b82fd884368!2m2!1d17.1077478!2d48.1485965!1m5!1m1!1s0x4715081ae1aabb6f:0x400f7d1c6971010!2m2!1d19.3066002!2d49.0752393!1m5!1m1!1s0x476c89360aca6197:0x631f9b82fd884368!2m2!1d17.1077478!2d48.1485965!3e0
A môžete nám prezradiť akú dlhú prestávku máte na tei trase 1100km? V článku je to totiž spomenuté, že každý s trochou zodpovednosti si po určitých km urobí prestávku.
Tiež som robil „rekordy“ a prešiel som 1800km za 18 hodín a úplne vyplutý som prišiel do ciela. Neskôr som si uvedomil aký je to obrovský nezmysel, takéto jazdenie, len preto, že TDi mi to umožňuje, to neznamená, že je to normálne!
Teraz spravím 200km, nabijem 20-30 minut, pri ktorých si odpočiniem a pokračujem. Viem prejsť za 24 hodín 2000km a v cieli nemám takmer žiadny problém s únavou. Som presvedčený, že to je nie len tým, že si robím prestávky, pri ktorých sa cez deň prejdem a v noci si pospím, ale aj preto, že mám v aute absolútne ticho bez sústavných vybrácií ktorým je vystavený vodič spalovacieho auta. A ten, kto tvrdí, že nie, tak ešte nejazdil dlhé trasy s EV-čkom. Vedia to aj moji známi, ktorých keď na dlhšej trase nechám šoférovať, tak po presadnutí do svojho smraďocha mi vždy dajú za pravdu.
Ja by som nemenil za spalovák len preto, že viem ísť 1000km bez prestávky na jednu nádrž. Z takých somarín som už dávno vyrástol.
Na záver chcem dodať, že EV je vhodné nie len na krátke trasy (kde nemá konkurenciu) ale aj na dlhé, ak má vodič v sebe aspoň trochu zodpovednosti.
Na to aby som s tým išiel 1000km vkuse to samozrejme nie je a tam spalovák víťazí. To, že takúto situáciu nemusí zažiť nikto, ako vyslovenú nutnosť, je druhá vec. Toto je zatiaľ posledná (dočasná) výhoda spalováku.
> Viem prejsť za 24 hodín 2000km
to je aj s 8 hodinovym minimalnym dennym odporucanym spankom?
alebo s tromi sofermi v aute?
Jeden šofér a spánok len počas nabíjania.
V clanku je priklad cesty zo zapadu na vychod. Cize nieco cez 400km. To je dlhsia cesta a je zvladnutelna s jednym uvedenym nabijanim vramci kratkej soferskej prestavky.
Trasy 1000km+ je pre cloveka lepsie absolvovat vlakom. Take trasy jazdi promile Slovakov, preto to nie je zaujimava vzorka.
Vami popisovanu trasu udava google maps za 5,5h bez pauzy, takze ste urcite nesli 110 po trnavu a 130 dalej. S novou generaciou EV by to teda trvalo do 6h.