Elektromobil má malý dojazd! Touto vetou začína každá debata, v ktorej sa človek bez skúseností snaží presvedčiť niekoho ďalšieho o zlom smerovaní automobilov. Ale je to pravda? Skúsme si v skratke definovať, čo to vlastne znamená „malý dojazd“, pretože ide o subjektívny pojem.
V bežnom živote ide svoje auto majiteľ natankovať na čerpaciu stanicu priemerne 1 – 2krát do mesiaca. Po naplnení nádrže síce môže spraviť maratón dlhý 600 – 1000 km, no 95 % jázd len vozí zbytočné kilá v nádrži do práce, obchodu, s deťmi do školy či na víkendovú návštevu rodiny.
Dalo by sa povedať, že má v nádrži zainvestovaných pekných pár desiatok eur. A na zvyšných 5 % jázd sú potrební minimálne dvaja vodiči alebo niekoľko prestávok. Tie naše telo potrebuje. Ak sa pozrieme do krátkej histórie na prvé elektromobily, s ich dojazdom to naozaj v minulosti nebolo až tak ružové.
Začiatky bývajú ťažké
Trojčatá (ako sa ľudovo nazývajú prvé elektromobily od Mitsubishi, Citroenu a Peugeotu) spolu s Nissanom Leaf prvej generácie ponúkali reálne 100 km v zime a 150 km v lete. Boli to priekopníci v masovej výrobe a dlhú dobu jedna z mála možností voziť sa na elektrinu. Ich nasadenie bolo ale určené pre mesto a okolie a rátalo sa s nimi teda skôr ako s druhým autom v domácnosti. Písal sa ešte len rok 2010.
Dnes je na trhu výrazne širšie spektrum dostupných elektromobilov. Ich dojazd v základných konfiguráciách, s najmenšími dostupnými veľkosťami batérií začína na reálnych 200 km počas zimného obdobia. V lete a pri úspornej jazde sa dojazd o poznanie zvýši.
S novou verziou Škoda CITIGOe iV s úsmevom na tvári prejdete bez zastavenia 250 km v meste a okolí. Na trhu nám ponúkajú výrobcovia okrem týchto základnejších modelov aj vyššiu triedu. Novinky s väčšou batériou umožnia minimálne 350-400 km vrátane diaľničných presunov.
S čím prichádza Tesla
Na čele tabuliek je stále s náskokom Tesla. Limuzína amerického výrobcu ponúka viac ako 600 km bez nutnosti dobíjať batériu. Okrem toho, elektromobil ako jediný druh auta vie využiť parkovanie zmysluplne. Nabíjaním. V čase, keď majiteľ sedí v práci, je na nákupe alebo v noci počas spánku. Práve vtedy auto využije čas a nabije pár percent či hoci aj plnú kapacitu. Benzín síce natankujete do 10 minút, ale zabúda sa na cestu k čerpacej stanici a späť. Batériu poháňajúcu kolesá auta nabijete kdekoľvek v dosahu siete a za štvrtinové náklady.
V dobe, keď som ešte jazdil benzínovým a dieslovým autom, som pravidelne zažil nasledujúcu situáciu. Viackrát sa mi stalo, že som chcel natankovať svoj archaický stroj pred víkendom. Aby som nenechal na pumpe viac ako bolo nutné, navštívil som lacnejšiu stanicu.
Nebol som ale jediný, a tak okrem najazdených kilometrov bol zabehnutý folklór pokojne aj 5-minútové čakanie v rade pri stojanoch. Pri domácich programoch na odber elektriny sa rozdiely pohybujú v niekoľkých málo centoch (cca od 0,10 € – 0,15 € s DPH za kWh).
Dlhšia cesta pre elektro alebo plug-in hybrid?
Ak často cestujete po celej republike a v meste ste minimum času, môže pre vás byť alternatívou plug-in hybrid. Slovákmi očakávaná a vrelo prijatá Škoda Superb iV umožní komfortné cestovanie zo západu na východ bez tankovania a ešte vám zostane benzín aj na kúsok spiatočnej cesty. V cieľovej destinácii sa po meste pohybujete na elektrinu a teda bezemisne (na rozdiel od bežného hybridu, ktorý kedykoľvek samovolne štartuje spaľovací motor).
Dobíjacím hybridom ale konkurujú už aj niektoré čisté elektromobily. S jednou 20 minútovou zastávkou pri nabíjačke prejdete podobnú vzdialenosť ako na jednu necelú nádrž benzínu v Superbe iV. V porovnaní s dieslovým autom je teda cesta elektromobilom dlhšia na každej ceste asi o … Trvá takmer rovnako! Ako to je možné?
Ak je totiž vodič zodpovedný, urobí si prestávku. Vyzývajú k tomu lekári, ale aj naše telo. Doplniť tekutiny, prejsť sa, natiahnuť končatiny, nechať oddýchnuť naše oči. Je nám to prirodzené, a zároveň i potrebné. To len niektorí ľudia tvrdia, že vyjazdia denne celú nádrž v ich TDI a stále môžu šoférovať ďalej 🙂
Aby boli debaty o dojazde fér, ideálne sú, samozrejme, aj pre elektro auto rozumné rýchlosti. Pri 130km/h je dojazd logicky menší ako pri 100km/h. Jednou vetou ale dodávam, že ani vyhlásené TDI pri maximálnej povolenej rýchlosti nespraví rekordy v dojazde (ktoré sa zväčša udávajú pri rýchlostiach do 100km/h).
A tak pri navštívení rodiny na opačnom konci krajiny je potrebné tiež natankovať. Aj počasie v zime sa postará o menší dojazd. Opäť to ale platí aj pri spaľovacom aute, aj keď v menšej miere.
Dojazd už ďalej nie je problém
Netreba však zabudnúť aj na ekonomický význam, ktorý je spolu s ekológiou jeden z najvýznamnejších pri tomto druhu dopravy. Aj po započítaní drahšieho nabíjania na rýchlonabíjačke je takáto cesta vďaka lacnému nabitiu v štarte i cieli výrazne lacnejšia. Dnešná ponuka elektromobilov na európskom trhu teda poskytuje pohodový dojazd prevažnej väčšine vodičov. Dokazuje to aj výber najlacnejších elektromobilov, ktoré môžu získať štátnu dotáciu.
V priebehu dvoch rokov sa dojazd približne zdvojnásobil. Batérie prechádzajú zlepšeniami takmer každých pár mesiacov. Ich inovované chemické zloženia, odolnejšia stavba samotných článkov, moderné riadenie týchto batérií. To všetko z roka na rok ponúka väčší dojazd, nižšiu degradáciu a rýchlejšie možnosti dobíjania pri cestovaní.
Obavy nie sú opodstatnené
Je teda opodstatnená obava z malého dojazdu elektromobilu? Fakty hovoria za seba. Nie je. Na miske váh by to mohlo ukázať na nevýhody prvej generácie týchto áut. Aj to je na ďalšiu debatu. Funkcia rýchlonabíjania umožní precestovať ďalšie stovky km s polhodinovými prestávkami. Či to už niekomu vyhovuje alebo nie, aj to je alternatíva, ako sa odtrhnúť od závislostí na rope. Pri zvažovaní nového auta má dnes elektromobil problém s dojazdom dostatočne vyriešený či už ide o malý mestský model ako CITIGOe iV alebo kompaktný crossover kórejskej produkcie.
Sponzor seriálu Mýty a fakty o elektromobiloch je Škoda Auto.