Len necelý mesiac po svetovej premiére sa slovenskému zastúpeniu podarilo očakávanú novinku doniesť aj na Slovensko. Nový Mercedes-Benz CLA sa slovenskej verejnosti po prvý raz predstavil 9. apríla počas podujatia eFleet Day, my sme si ho však stihli pozrieť ešte o deň skôr počas novinárskej prezentácie.
Elektromobil optimalizovaný pre dlhé diaľničné cesty
Nový Mercedes-Benz CLA ponúka mimoriadnu efektivitu s dojazdom až 792 km (WLTP). Ide zároveň o prvý model automobilky postavený na novej modulárnej 800 V platforme MMA. Vďaka 800-voltovej elektrickej architektúre sa batéria dokáže nabiť na takmer 50 % kapacity už za 10 minút.

Maximálny nabíjací výkon je na špičkovej úrovni 320 kW, čo je najvyššia hodnota spomedzi všetkých elektromobilov značky Mercedes-Benz. Svoj podiel na vysokej efektivite pri diaľničných tempách má aj dvojstupňová prevodovka. Dvojstupňová prevodovka je dlhodobo súčasťou aj v športových či výkonných elektromobiloch. Medzi najviac rozšírené môžeme určite zaradiť Porsche Taycan, či sesterské Audi e-tron GT.
Pripravovaný model má byť k dispozícii vo viacerých verziách. Spočiatku budú v ponuke dve čisto elektrické verzie, základ aktuálne predstavuje Mercedes-Benz CLA 250+ s pohonom zadnej nápravy a výkonom 200 kW. Dojazd Mercedes-Benz CLA 250+ je na úrovni 792 kilometrov, obe verzie pracujú s NMC baterkou s využiteľnou kapacitou 85 kWh.

Mercedes tvrdí, že vozidlo v priemere spotrebuje len 12 kWh / 100 km, čo ho má zaradiť medzi najefektívnejšie elektromobily na trhu. Výkonnejšia verzia s výkonom 260 kW pohonom 4×4 (Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC) pridáva predný elektromotor.
Vstupný model ponúkne iné chemické zloženie baterky
Popri tom má byť k dispozícii aj alternatíva. Budúci základný variant ponúkne batériu s chemickým zložením z lítia, fosfátu a železa (LFP / LiFePo) a kapacitou 58 kWh. Vozidlo ale má byť v budúcnosti dostupné aj vo vrcholnej verzii výkonom až do 536 koní. Maximálna rýchlosť modelu s výkonom 536 k bude údajne 240 km/h.

Nemali by ste prehliadnuť:
- Elektromobilistom v Európe uľahčí život nová aliancia. Jedna aplikácia zvládne všetko
- Trumpove clá páchajú prvé škody. Ľudia v automobilkách prichádzajú o prácu
- Predajmi dorovnali Teslu, teraz prichádzajú na Slovensko. Jazdili sme s prvými elektromobilmi BYD na SK
Hviezdičky naozaj všade
Na dizajne karosérie je zjavné, že bol maximálne podriadený aerodynamike – koeficient odporu vzduchu predstavuje v tejto triede rekordnú hodnotu cx = 0,21. Aj vďaka tomu bolo možné dosiahnuť tak nízku spotrebu a dlhý dojazd.
Už pri pohľade spredu zaujme denné svietenie v tvare trojcípej hviezdy. Aplikácia tohto prvku do predných svetiel má v Mercedese premiéru. Podsvietené hviezdičky sú potom aj v prednej maske – tam ich je až 142. Samozrejme ich nájdeme aj v zadných svetlách, ako v prípade súčasnej generácie Mercedesu Triedy E.
Dizajn vozidla je skôr evolúciou predchádzajúcej generácie, zväčšil sa najmä rázvor a pribudlo miesta v interiéri. Jeho bočný profil je okamžite rozpoznateľný ako silueta „štvordverového kupé“, hoci línia strechy sa smerom dozadu neznižuje tak dramaticky ako pri súčasnom modeli.

To sa pozitívne prejavilo na náraste priestoru nad hlavami zadných cestujúcich, čo aj pri autorovej výške (190 cm) nepredstavovalo problém posadiť sa dozadu. Zásluhu na tom má aj sériovo montované panoramatické strešné okno, ktoré pridáva niekoľko centimetrov nad hlavou.
Úplne nový kokpit a infotainment
Interiér je minimalistický a pôsobí moderne. Dominuje mu veľkoplošná obrazovka MBUX Superscreen, ktorá sa opticky tiahne naprieč celou šírkou kabíny – hoci je zložená z troch samostatných displejov.

Tá po prvýkrát pracuje s novým operačným systémom MB.OS z in-house developmentu Mercedes-Benz. Zmenilo sa aj rozloženie ovládacích tlačidiel na volante. Stredová konzola a výplne bočných dverí potom nadväzujú na koncept Mercedes-Benz EQXX, z ktorého si nové CLA odnáša aj viacero technických riešení zameraných na zvýšenie efektivity a dojazdu.
Elektromobil Mercedes-Benz CLA má síce o niečo menší zadný batožinový priestor v porovnaní s predchodcom, no ako prvý model značky prichádza s batožinovým priestorom aj pod prednou kapotou. Tzv. frunk (predný kufor) nového CLA má poriadny objem až 101 litrov.

Nový Mercedes-Benz CLA bude dostupný ako plne elektrický model, no podľa zverejnených informácií by mali byť onedlho dostupné aj hybridné varianty so 48-voltovou technológiou. Tie budú uvedené koncom tohto roka, o pohon sa má postarať 1,5-litrový benzínový motor kompaktných rozmerov.
Elektrický Mercedes-Benz CLA: Cena a dostupnosť na Slovensku
Hoci ceny ešte nie sú známe, očakáva sa, že cena elektrického modelu CLA bude začínať pod hranicou 60 000 eur. Za túto cenu by mohol potenciálne konkurovať Tesle Model 3, ktorá sa pohybuje v podobnej cenovej hladine. Bude tiež konkurovať BMW i4, to však aktuálne štartuje tesne nad hranicou 60 000 eur.

Slovenská cena elektromobilu Mercedes-Benz CLA má byť zverejnená v priebehu druhého kvartálu tohto roka, prvé vozidlá by sa na slovenských cestách mali objaviť začiatkom leta.