Podľa nákladov sú niektoré elektromobily výhodnejšie ako autá so spaľovacím motorom. Aj napriek ich vysokej nákupnej cene. Ďakovať treba klesajúcej cene batérií a menším prevádzkovým nákladom. Vyplýva to z komentára Inštitútu environmentálnej politiky. Podľa aktuálnych informácií má napríklad najlacnejší čínsky elektromobil náklady len približne 1 euro na 100 kilometrov. „Nevýhodou však stále ostáva málo rozvinutá infraštruktúra a obmedzený dojazd,” tvrdia analytici.
Ekologická doprava
Obmedzenie však stále pre verejnosť predstavuje nedostatočne rozvinutá infraštruktúra na nabíjanie a údržbu. Ku koncu roku 2018 bolo na Slovensku v prevádzke 92 verejne dostupných nabíjacích staníc s výkonom nad 44 kW a 143 staníc s nižším výkonom.
Pomaly ale isto sa autá s alternatívnym pohonom stávajú zaujímavou možnosťou aj na Slovensku. Verejnosť už dávno vie že elektromobily a hybridy sú environmentálne ohľaduplná alternatíva. „Technologický pokrok a masívne investície znižujú náklady výroby elektromobilov, hybridov, ale hlavne batérií, ktoré majú vysoký podiel na koncovej cene. Vďaka tomu sa alternatívny pohon svojou cenou pomaly približuje konvenčnému spaľovaciemu. V horizonte najbližších 10 rokov sa očakáva ďalší výrazný pokles spotrebiteľských cien,“ tvrdia analytici.
Inštitút environmentálnej politiky pripravil na približné porovnanie nákladov celého prevádzkového cyklu najpredávanejších modelov kalkulačku dostupnú aj pre verejnosť. Počas 15 rokov používania auta okrem nákupnej ceny zohľadňuje aj rozdielne náklady na prevádzku, údržbu, povinné zmluvné poistenie, registračný poplatok, ale aj mieru znehodnotenia a množstvo najazdených kilometrov za rok. Databáza obsahuje 28 elektromobilov, 28 plug-in či obyčajných hybridov a 72 najpredávanejších modelov so spaľovacím motorom. Investícia do modelov na alternatívny pohon sa v porovnaní s konvenčnou alternatívou vráti približne po 10 rokoch.
Nižšie náklady
Výhodou elektromobilu oproti spaľovacím automobilom sú výrazne nižšie náklady na prevádzku, najmä na pohon a údržbu. Ceny za elektrickú energiu, zväčšujúce sa kapacity batérií, nižšie náklady na ich výrobu a nízka spotreba elektromotorov tak prinášajú výrazné úspory. Prvých 15 najúspornejších u nás dostupných elektrických áut má náklady na pohon na 100 km menej ako 2,50 eura. Autá na elektrický pohon sú taktiež pri kúpe zvýhodnené najnižšou sadzbou registračného poplatku. Priemerne je elektromobil výhodnejší spravidla po 9 až 12 rokoch. Takto dlhá doba návratnosti však podľa analytikov nie je dostatočne motivujúca. Ale nájdu sa už dnes elektromobily, ktoré sú výhodnejšie ako automobily so spaľovacím motorom, hoci návratnosť môže byť veľmi dlhá.
Inštitút environmentálnej politiky vznikol v júli 2016 ako nezávislý analytický útvar pri Ministerstve životného prostredia SR. “Jeho poslaním je poskytovať kvalitné a spoľahlivé analýzy a prognózy v oblasti životného prostredia pre slovenskú vládu a verejnosť,” píšu WebNoviny.sk