Koniec júna 2019 je pre značku Mercedes významným obdobím. Práve v týchto dňoch na vybraných svetových trhoch, kam sa zaradilo aj Slovensko, štartuje predaj plne elektrického modelu EQC.
Prvé jazdy s EQC v Nórsku napovedali, že sa máme na čo tešiť. A prvé domáce jazdy aj s predstavením novinárom len potvrdzujú, že sa tento elektromobil od Mercedesu mimoriadne vydaril.
Zoznámenie po Slovensky
Mercedes si pre nás prichystal akciu v Modre v priestoroch hotela, ktorý sa už dávnejšie rozhodol poskytovať aj služby AC nabíjania. Naša redakcia mala možnosť dve vozidlá spoznať už cestou z Bratislavy do Modry, keď sme si mohli autá „oťukať“. Pred samotnými jazdami po okolí sme si mohli vypočuť mnohé technické fakty ako aj vyspovedať technikov, ktorí o aute mali najpodrobnejšie informácie.
Sadáme za volant
K dispozícii Mercedes vybavil spolu hneď tri kusy tohto modelu. Každý však v inej verzii výbavy. Marketingovo zaujímavý bol najmä model s označením 1886. Odkazuje na históriu značky a Mercedes tak chce povedať, že tak ako stál pri zrode spaľovacích áut v dávnej historií, treba s ním počítať aj dnes pri nástupe elektromobilov. EQC má v aktuálnej modelovej ponuke všetky verzie s rovnakým výkonom, motorom a batériou.
To ale neznamená nemožnosť individualizácie pre záujemcu. Práve naopak. Tri autá mali rôzne veľkosti diskov, sedadiel, elektrickej komfortnej výbavy či farby a typu lakovania. Štartovacia cena 76 800 Eur vrátane DPH tak vie ísť do vyšších sfér.
Napriek tomu treba povedať, že v základe je všetko potrebné. Mali sme k dispozícii bezpečnostné asistenčné prvky, potrebné prvky komfortu a aj k základnej verzii dostanete prístup do konta aplikácie Mercedesu. Práve tá je silným argumentom pre tento elektromobil. Môžete cez ňu okrem základných funkcii nabíjania či vychladenia kabíny mať dokonalý prehlad o svojom EQC.
Eco? Sport? Comfort?
Samotná jazda je úprimne veľmi príjemná, dokonalo tichá a pohodlná. Dokonca auto nemá vzduchové pruženie, ale na zadnej náprave iba tlmiče vyrovnávajúce výšku pri zaťažení.
EQC má vynikajúce odhlučnenie od diania okolo auta a tak vpredu počuť len pustenú ventiláciu a vzadu odvaľujúce sa kolesá akoby to bolo 20 metrov ďaleko. Pri plnom zošliapnutí akcelerátora slabo započuť elektromotor, ale je to nerušivé a len krátkodobé.
Pre neskúseného vodiča tak nastáva len dilema, ktorý režim zvoliť a akú rekuperáciu nastaviť. Na výber je niekoľko režimov, ktorý každý je charakteristický podľa svojho názvu. Ku každému je prednastavená úroveň rekuperácie. Tú však možno samozrejme pádlami pod volantom ovládať aj nezávislo a dokonalo tak využiť potenciál členitosti terénu.
Osobne mi tento spôsob vyhovuje viac ako napr. v Audi eTron. EQC ponúka spoločný výkon predného a zadného motora rovných 300kW.
Akcelerácia je výrazná, podobne ako u iných značiek. Auto ide ako prikované v každej situácii a vždy sa tak dá spoľahnúť na jeho výkon, ktorý vďaka pohonu 4×4 dokonalo prenáša na vozovku. S EQC ako správnym SUV môžete ťahať aj príves. Jeho max. váha môže byť 1800kg, čo síce nie je číslo, aké majú zaužívané spaľováky, ale na väčšinu prípadov to postačuje.
Spotreba príjemne prekvapí
Ráno v Bratislave pri preberaní plne nabitého auta svietil na displeji údaj s dojazdom vyše 400 km. To sa nám na takom e-Trone nestalo ani po kľudnej jazde. Využiteľná kapacita batérie Mercedesu je pritom menšia ako u konkurencie od Audi – 80 kWh oproti 83,6 kWh. Ďalších 11 kWh je potom určených na ochranu batérie.
Počas krátkych testovacích jázd, porovnania spotreby s kolegami ako aj teamom ľudí z Mercedesu sme zaznamenali pozitívne čísla. Priemerné spotreby vychádzali cca od 22,5 kWh po 26 – 27 pri plnom zaťažení a opakovaných testoch zrýchlenia.
Rozumná spotreba sa nám potvrdzovala aj cestou pri miernom klesaní z Modry a následnom diaľničnom teste v rýchlosti okolo 115 km/h. Po 32km bol výsledok 17,3 kWh / 100km, a to vrátane zapnutej klimatizácie pri vonkajšej teplote 36°C.
Verím, že sa k nám do redakcie EQC vráti aj na dlhší čas, aby sme mohli spraviť podrobné a presné merania v rôznych podmienkach. Predpoklad k dojazdu tak je bezpečných 300km v reálnej premávke vrátane diaľničných rýchlostí.
Možnosti nabíjania
Parametre EQC sú síce horšie ako hlavný rival od Audi, ale neurazia. Na ultrarýchlej nabíjačke vie EQC nabíjať prostredníctvom CCS max. výkonom cca 110kW. Z nuly na 80 percent by tak nabitie malo trvať okolo 40 minút.
Mrzutou vlastnosťou EQC je jeho palubná AC nabíjačka. Tá aj pri cene auta a prémiovej kategórii, kam sa auto radí, dokáže použiť iba výkon 7,4kW. Nabíjačka je totiž iba jednofázová (podobne ako Jaguar I-Pace). Importér nás však uistil, že trojfázová a teda dospelá nabíjačka je už vo fáze vývoja a s určitosťou bude do vozidla montovaná v priebehu roku 2020.
Vyhliadky a smelé plány
Mercedes plánuje do konca tohto roku vyrobiť cca 24 000 kusov modelu EQC. Je to celkom pozitívne číslo na začiatok, hlavne ak to porovnáme s počtom vyrobených elektromobilov niektorých iných značiek. Možno by zvládli aj viac, ale Mercedes je prvá značka, ktorá sa verejne zaujíma o podmienky ťažby rúd a kovov potrebných pre výrobu batérii a je teda mierne limitovaná produkciou týchto materiálov. Akumulátory si, mimochodom, firma sama navrhla a aj vyrába „pod svojou strechou“. Nepreberá ich teda od iného výrobcu zvučného mena a nie je tak limitovaná množstvom dodania od ďalšieho dodávateľa, čo je častý problém iných značiek.
Mercedes EQC síce prišiel pár mesiacov po uvedení Audi či Jaguaru. V tomto prípade to ale nie je na škodu a medzi týchto súperov sa zaraďuje v mnohých parametroch a vlastnostiach na prvé miesto. Ak si auto dnes nakonfigurujete a zadáte do výroby, mali by ste ho mať ešte počas tohto roku, pravdepodobne v novembri 2019. Limitovaná verzia 1886 (toľko bude aj vyrobených kusov) je k dispozícii aktuálne skôr – už počas tohto leta.
Ako redakcia sa tešíme každej novej možnosti na poli elektromobilov. Pri EQC to platí dvojnásobne vďaka od základu výborne postaveného auta.