Obava z toho, že batéria elektromobilu sa náhle pokazí stále pretrváva aj napriek tomu, že automobilky poskytujú pomerne štedré záruky. Riziko zlyhania batérií v elektromobiloch a plug-in hybridoch sa pritom v priebehu niekoľkých rokoch dramaticky znížilo. Informuje o tom štúdia spoločnosti Recurrent, na ktorú koncom apríla 2024 upozornilo aj americké ministerstvo energetiky.
Zo zozbieraných a vyhodnotených dát o približne 15 000 nabíjateľných vozidlách z rokov 2011 až 2023 vyplýva, že počet prípadov zlyhania batérií má klesajúcu tendenciu. V rokoch 2011 až 2015 boli prípady výmeny batérií v elektrifikovaných vozidlách násobne častejšie, než je tomu v rokoch 2016 až 2023.
Podľa zverejnených dát bol najhorším úplne prvý sledovaný rok, 2011, kedy zlyhanie batérií dosahovalo až závratných 7,5 %. A to mimo oficiálnych zvolávacích akcií, čím je neslávne známy napríklad model Chevrolet Bolt EV, v ktorom boli osadené batérie od LG Energy Solution s výrobnými vadami. V tomto prípade miera výmeny batérií dosahovalo vraj až 34 %. Podobne na tom bol aj model Hyundai Kona Electric s batériami od rovnakého výrobcu, kedy miera výmeny v rámci oficiálnej zvolávacej akcie dosiahla okolo 25 %.
Ak odhliadneme od spomínaných extrémnych prípadov, kedy bola batéria nesprávne vyrobená, tak medzi modely s najväčšou poruchovosťou batérií majú patriť:
- 2013 Tesla Model S (8,5%)
- 2014 Tesla Model S (7,3%)
- 2015 Tesla Model S (3,5%)
- 2011 Nissan Leaf (8,3%)
- 2012 Nissan Leaf (3,5%)
Novšie technológie, lepšia výroba
V rokoch 2012 až 2014 dochádzalo k výmene batérií kvôli ich nefunkčnosti pri 3,6 až 4,4 % elektrických vozidiel. V roku 2015 to bolo už len 1,6 % a odvtedy je situácia neporovnateľne lepšia. V období od 2016 po 2023 sa pozeráme na hodnoty v rozmedzí 0,1 až 0,5 %. Navyše, v drvivej väčšine prípadov, kedy je potrebné vykonať výmenu batérie, má byť pokrytá v rámci výrobcom poskytovanej záruky.
Postupné zníženie počtu prípadov zlyhania batérií je pripisované prirodzenému zlepšovaniu využívaných technológií a výrobných procesov. Spomína sa napríklad aktívne vodné chladenie, zlepšenia v oblasti termálneho manažmentu batérií, ale aj zlepšená “chémia” samotných batérií.