MojElektromobil

Elektromobil v službách taxi služieb je stále relatívne novou vecou, no treba povedať, že stretnúť sa s tým môžeme aj na Slovensku. Využívaním elektromobilov na prepravu ľudí je v našich končinách známa hlavne taxislužba z Martina. Napriek všeobecnému rozmachu elektromobility sú firmy pri ich nasadzovaní do vozového parku stále opatrné. O problematike sme sa pred časom rozprávali aj s Richardom Daubnerom z ČSOB Leasing. Základná otázka väčšiny firiem je jasná. Oplatí sa elektromobil využívať vo firme a ako v tomto prípade vyzerajú náklady?

Taxi služba v Čechách

Praktický pohľad a čiastočnú odpoveď na túto otázku priniesol pohľad na taxi služby z Českej republiky, ktorý na Facebooku aj Twitteri zverejnil používateľ pod prezývkou elegantnikuryr. Ten zverejnil praktický prehľad nákladov pri využívaní elektromobilu Tesla Model 3 v porovnaní so spaľovacím modelom Škoda Superb 2.0 TSI.

Obidva vozidlá boli využívané na účely taxislužby pri veľmi podobnom nájazde, takže porovnanie je z tohto pohľadu celkom relevantné. Napriek tomu ho treba brať len orientačne. Informácie majú pochádzať priamo z účtovníctva dvoch rozdielnych taxi služieb.

Ročné náklady na kilometer

V prípade elektromobilu dosiahli ročné náklady 377 675 českých korún s priemerom 6,93 Kč na 1 kilometer. Pri spaľovacom modely Škoda Superb L&K v motorizácii 2.0 TSI to boli ročné náklady 651 168 Kč s priemerom 12,6 Kč na 1 kilometer. Doplňujúca informácia od autora príspevku uvádza, že regulovaná/maximálna taxi cena za km v Brne/Prahe je 36 Kč za 1 km jazdy plus sadza za čakanie a nástupné.

Takto zjednodušene to vyzerá na prakticky dvojnásobne vyššie prevádzkové náklady spaľovacieho modelu. Z infografiky vyplýva, že najväčší rozdiel spôsobili náklady na palivo/nabíjanie. V tomto smere na tom bol elektromobil Tesla Model 3 lepšie o 313 044 – 60 211 =  252 833 Kč lepšie. V prepočte je to 10 553 €.

Foto: elegantnikuryr

Náklady na úver a poistenie boli v prípade obidvoch vozidiel takmer identické – elektromobil bol lacnejší o približne 3000 Kč. Celkové náklady na servis pri spaľováku boli 18 211 Kč, zatiaľ čo pri elektromobile to bolo 4086 Kč.

Ceny vozidiel a nabíjanie

V prehľade chýbajú vstupné náklady, teda cena samotných vozidiel, no pohľad do cenníkov naznačuje, že v tomto smere by nemalo dochádzať k razantnému rozdielu. Rovnakú informáciu uvádza aj autor, ktorý píše, že cena obidvoch áut bola “1,3 milióna Kč aj nejaké drobné”. Celkové ročné náklady hovoria jasne v prospech elektromobilu – 15 757 € versus 27 167 €.

Na margo zverejneného porovnania sa objavila aj kritika, ktorá uvádza, že zvolené modely si nie sú celkom rovné. Najväčším problémom ale má byť “nešťastne zvolená” motorizácia pri Škode Superb, nakoľko z čísel vyplýva, že priemerná spotreba by pri cene 40 Kč za 1 liter dosahovala až 15 litrov na 100 kilometrov, čo z dlhodobého hľadiska pri taxislužbe neúmerne zvyšuje celkové náklady.

Nepoznáme ani detaily o tom, akým spôsobom bola predmetná Tesla nabíja (okrem informácie, že nabíjanie prebieha doma, ako aj v sieťach Tesla Supercharger a Teplárny Brno) a zohľadňované nie sú ani ďalšie faktory ako napríklad zostatková hodnota, čo je údaj, ktorý by mohol podnikateľov teoreticky zaujímať.

18. januára 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+